سلامت

سافت ژل یا کپسول ژلاتینی چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

سافت ژل ها کپسول هایی با عملکردی سریع بوده که مواد داخل آن ها به شکل مایع است. این کپسول ها معمولاً در قالب ویتامین ها، مکمل ها، داروهای بدون نسخه یا با نسخه به بازار عرضه می شوند. امروزه سافت ژل ها انتخاب دارویی بسیار محبوب و رایجی برای اکثر افراد شده اند. زیرا استفاده از آن ها نسبت به قرص و کپسول های دیگر راحت تر بوده، عملکرد سریع تری دارند و عوارض آن ها نسبت به دیگر دارو ها کمتر است. تنها باید در نحوه ی مصرف آن ها نکات بسیار ریزی رعایت شود تا بیشترین بهره از دارو حاصل گردد. با فن تریکس همراه باشید تا با این نکات آشنا شوید.

نکات مهم هنگام مصرف سافت ژل

1 نحوه استفاده از سافت ژل

1- قبل از مصرف دارو، دستورالعمل مصرف و بروشور آن را به دقت مطالعه کرده تا دوز صحیح آن را مصرف کنید.

دوز مصرف در سافت ژل ها بر اساس سن و علائم بیماری متفاوت بوده که همه ی بروشورها این جزئیات را به طور کامل بیان کرده اند.

– با این حال چیزی که معمولاً در مورد استفاده همه ی سافت ژل ها مشترک است، مصرف 2 عدد سافت ژل به همراه آب فراوان و هر 4 ساعت یکبار برای بزرگسالان و کودکان بالای 12 سال است.

2- در مورد سافت ژل هایی که بدون نسخه مصرف می کنید، حتماً از دکتر داروساز در مورد میزان دوز مصرفی راهنمایی خواسته و هرگز سافت ژل ها را خودسرانه مصرف نکنید.

3- همچنین هرگز سافت ژل ها را بیشتر یا کمتر از دوز توصیه شده مصرف نکنید.

زیرا همان طور که گفته شد محتویات این داروها به صورت مایع بوده و بدن شما نمی تواند دوزی غیر از آنچه توصیه شده است را تجزیه کند. مصرف بیش از دوز توصیه شده می تواند عوارض جانبی، اوردوز و … (بسته به نوع دارو) را به همراه داشته باشد و مصرف کمتر از آن نیز تاثیر دارو را نشان نخواهد داد.

4- سافت ژل ها را همراه غذا یا بلافاصله بعد از آن مصرف کنید.

دستورالعمل و نحوه مصرف اکثر سافت ژل ها این گونه است. با این حال کپسول هایی هستند که می توان تنها با آب آن ها را قورت داد. بنابراین بهتر است دستورالعمل دارویتان را بررسی کنید.

5- علی رغم اینکه سافت ژل ها بافتی ژله ای داشته، به راحتی و حتی بدون آب نیز وارد گلو می شوند و می توان آن ها را قورت داد، اما باید با آب فراوان خورده شوند.

بنابراین نوشیدن یک لیوان آب را فراموش نکنید.

– دقت داشته باشید که اکثر دستورالعمل های استفاده از این نوع داروها توصیه می کنند، کپسول های ژله ای باید با آب مصرف شوند، زیرا آب به هضم آن کمک می کند. بنابراین حدالامکان سافت ژل ها را با نوشیدنی های دیگر مثل آبمیوه مصرف نکنید.

6- محتویات داخلی کپسول ها مایع بوده و پوشش رویه و سفت آن ها نیز به گونه ای طراحی شده که در روده تجزیه می شود.

پس اصلاً لازم نیست آن ها را بشکنید، باز کنید، بجوید و در ماده ی دیگری حل کنید. در واقع این کار باعث می شود که دارو در بدن به خوبی جذب نشود. تنها باید آن ها را قورت داد. مگر اینکه دکتر یا داروساز مصرف آن ها را به صورت متفاوتی تجویز کرده باشند.

این مقاله شما را نحوه مصرف سافت ژل آشنا کرد. در پایان نیز می توانید با مطالعه مقالات زیر در وب سایت فن تریکس با علائم مسمومیت با آسپرین و نحوه تسکین درد با داروهای مسکن آشنا شوید.

>>> علائم مسمومیت با داروی آسپرین <<<

>>> نحوه تسکین درد با داروهای مسکن <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا