سلامت

تاثیرات پتوهای سنگین روی کیفیت خواب کودکان، بزرگسالان و افراد اوتیسمی

تاثیر پتوی سنگین بر کیفیت خواب

اگر چه برای به خواب رفتن کودک، روش ها و راه حل های طبیعی بسیاری مانند تکنیک های تنفس و اینورژن وجود دارند، اما استفاده از پتوی سنگین مقوله ای جداست.

نشان داده شده است که پتوهای سنگین برای افرادی که از مشکلات خواب ، استرس، نگرانی و بیماری ADHD رنج می برند واقعاً مفید است. اما زمانی پتوهای سنگین بسیار اهمیت پیدا می کنند که می توان به وسیله ی آن ها و به روشی کاملاً غیر تهاجمی و بدون دردسر کودکان دارای مشکلات خواب را به راحتی خواباند.

گفته می شود پتوهای سنگین برای افرادی که اضطراب و مشکلات بی خوابی دارند بسیار سودمند است. اما در مورد کودکان ، پتوهای سنگین برای بچه های مبتلا به طیف اوتیسم مفید است. چرا که این کودکان آرزوی نوازش، لمس شدن و فشار را دارند، اما قادر نیستند که لمس فیزیکی از طرف عزیزانشان را تحمل کنند. این کودکان علی رغم اینکه به در آغوش کشیده شدن و فشار در آغوش نیاز دارند، اما نمی توانند از این حس لذت ببرند؛ از این رو کودکان بسیار حساسی هستند.

1 تاثیر پتوی سنگین بر کیفیت خواب

مطالعاتی در این رابطه انجام شد، بدین گونه که دستگاهی به نام ماشین فشار که فشار لمسی عمیقی به کاربران اعمال می کرد، برای تحقیق روی کودکان اوتیسمی مورد آزمایش قرار گرفت. این تحقیق نشان داد که فشارهای شدید و لمس کودکان مبتلا به اوتیسم و ADHD باعث آرامش بخشیدن به آن ها می شود. همچنین رفتارهای خودآزاری و تحریک کننده آن ها را نیز کاهش می دهد.

همچنین تحقیقات نشان داد که نوزادان مخصوصاً آن هایی که زودتر از موعد متولد می شوند، از این لمس با فشار بهره برده و باعث آرامش بیشتر آن ها می شود. چیزی که دقیقاً پتوی های سنگین هم می توانند در کودک به وجود آورند.

این در حالی است که Temple که محققی در این رابطه است می گوید خانم مسنی که مبتلا به اوتیسم بود این گونه بیان می داشت که: “من برای اینکه بتوانم به خوبی بخوابم، به پتوی سنگین نیاز دارم؛ در غیر این صورت عضلاتم آسوده نخواهند بود و آرامش نخواهم داشت.”

در نتیجه پتوهای سنگین باعث آرامش افرادی می شود که نیاز دارند آن را از لمس و فشار روی بدن به دست آورند. البته اگر چه این نوع پتوها به این افراد و به خصوص کودکان این طیف بسیار کمک می کند، اما پتوهای سنگین برای خواب بهتر و راحت تر همه ی کودکان نیز موثر است.

پدر و مادرانی که از این نوع پتوها استفاده کرده اند، می گویند: اگر چه این پتوها برای کودکان طیف اوتیسم و کودکان دارای اختلال پردازش حسی طراحی شده است، اما بچه های آن ها که این گونه اختلالات را نداشته اند نیز از مزایای این پتوها بهره برده اند. در درجه ی اول خواب راحت، عمیق و بدون دردسر بوده است.


برای آشنایی بیشتر با بیماری اوتیسم به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> مدیریت رفتار کودکان اوتیسمی <<<

>>> اسباب بازی های مناسب برای کودکان اوتیسمی <<<


آیا پتوهای سنگین روی بزرگسالان نیز تاثیری دارد؟

پتوهای سنگین باعث می شود بزرگسالان خواب عمیق و راحتی را تجربه کنند. تحقیقات بسیاری که در این زمینه انجام شده این یافته را به اثبات رسانده است.

اما این پتوها چگونه باعث افزایش کیفیت خواب می شوند؟

فشاری که از روی سنگینی پتو روی پوست ایجاد می شود، سیستم حسی را فعال کرده که به نوبه ی خود روی مغز تاثیر می گذارد. مغز در پاسخ به این فشار اضافی، نوروترانسمیترها مانند سروتونین و دوپامین را آزاد کرده که باعث بهبود خلق و خوی و ایجاد یک اثر آرام بخش می شود.

برای بچه هایی که در طول ماه های سرد سال تمام وقت خود را در مدرسه یا بیرون از خانه سپری می کنند، پتوی سنگین می تواند ابزاری مهم برای خواب شبانه ی آن ها باشد. زیرا فشاری که این پتوها وارد می کنند سیستم عصبی را آرام می کند. چیزی که برای یک خواب راحت لازم است.

فن تریکس در مقالات “نحوه دوخت پتو با پارچه خز روباهی” و “چگونگی دوخت پتوی آستین دار یا پتوی اسناگی” طرز دوخت انواع پتو را به شما آموزش می دهد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا