آموزش های ویدئوییروانشناسی

چگونه بر خیال پردازی های قبل از خواب غلبه کنیم؟

داشتن ذهنی فعال و خلاق که باعث تصورات و خیال پردازی شود نعمت بسیار بزرگی است. اما وجود این توهم، خیال پردازی و تصورات ذهنی، قبل از خواب واقعاً آزار دهنده بوده و علاوه بر اینکه باعث بیداری و اختلال در خواب می شود، تاثیرات بدی روی ذهن و روح و روان انسان داشته و گاهی ممکن است باعث به وجود آمدن آشفتگی و اختلال درخواب شود. برای درمان و غلبه بر این مشکل راهکارهای ساده ای وجود دارد.

قبل از هر چیزی باید ذهن را آرام کنید.

برای این کار:

1- یک برنامه روتین قبل از خواب ترتیب دهید.

مثلاً همیشه 30 دقیقه قبل از خواب کتاب بخوانید، حرکات کششی، یوگا و مدیتیشن انجام دهید، موسیقی لایت یا آرام گوش کنید یا فیلم آرامش بخشی ببینید. دقت داشته باشید که این موارد باید آرامش بخش بوده و هیجانی نباشد که باعث ترشح آدرنالین و بی خوابی گردد یا به گونه ای نباشد که تصورات و خیال پردازی را بیشتر کند.

این کار باعث می شود که ذهنتان از چیزهایی که روی آن تمرکز کرده و خیال پردازی می کند دور شود. درنتیجه کم کم از حالت فعال بودن خارج شده و به قول معروف باتری تمام می کند و خاموش می شود. انجام این کار به صورت روزانه و روتین به بدنتان یادآوری می کند که وقت چیست و چه زمانی از روز است. و به مرور زمان ذهن و بدن بعد از انجام این کارها به آرامش رسیده و خوابتان می برد. این گونه با ذهنی فعال به رختخواب نمی روید که ذهن به فعالیت خود ادامه داده و خیال پردازی کند.

2- ذهنتان را خالی کنید.

می توانید نیم ساعت قبل از خواب و زمانی که به رختخواب می روید و ذهنتان شروع به خیال پردازی می کند، همه ی آنچه که تصور می کنید را روی کاغذ آورده و بنویسید. این گونه ذهن خالی شده و به آرامش می رسد و بدون هیچ تصورات و فعالیتی به خواب می رود.

3- چند دقیقه قبل از خواب با سوراخ چپ بینی نفس بکشید.

تصور می شود که این کار کمک می کند تا سیستم عصبی سمپاتیک تسکین یابد و فعالیت بی جا مثل خیال پردازی، تمام شود و به راحتی به خواب بروید.

4- حالت خواب را تصور کنید.

مثلاً تصور کنید که در تختی از پرقو که گرم و نرم است خوابیده اید. یا روی یک ابر نرم دراز کشیده و می خواهید یک خواب عمیق و راحت را در یک چنین موقعیت رویایی تجربه کنید. تصور خواب به سرعت باعث به خواب رفتنتان می شود.

5- در ذهنتان گوسفندها را بشمارید!

شمردن گوسفندها حقه ای قدیمی و بسیار معروف و مشهور در بین مردم بوده. شاید بچگانه به نظر برسد اما واقعاً کار ساز است. چرا که ذهن را روی گوسفندها متمرکز کرده و آن را از تصورات و خیال پردازی ها دور می کند. امتحان کنید!

6- فیلمی که قبلاً دیده اید را اکنون در ذهنتان دوباره بازبینی کنید.

مخصوصاً اگر فیلم آرامش بخش و خواب آوری است بسیار کمک می کند که ذهن به آرامش رسیده و خوابش ببرد. یا مثلاً شعری که خیلی دوست دارید را خوانده و تکرار کنید تا ذهن خسته شده و به خواب برود.

بدنتان را آرام کنید.

آرامش بدن در به آرامش رسیدن ذهن و زود تر به خواب رفتنش بسیار تاثیر داشته و از فعالیت طولانی مدت و خیال پردازی کردن آن جلوگیری می کند. پس بدنتان را آرام کنید تا ذهن آرام شده و به راحتی بخوابد.

1- دمای بدن را پایین آورید.

گرم بودن بیش از حد بدن در خواب اختلال ایجاد کرده و ذهن را برای خیال پردازی فعال می کند. دمای اتاق را بین 20 تا 21 درجه سانتیگراد نگه داشته و بدنتان را بسیار گرم نکنید.

2- حمام کنید.

حمام داغ دمای بدن را بالا برده و اتاق سرد آن را پایین می آورد. این تغییر ناگهانی باعث کاهش فعالیت متابولیکی بدن شده و قبل از اینکه ذهن شروع به فعالیت و خیال پردازی کند، به خواب می رود. حمام نمک، آروماتراپی، استفاده از دستگاه خوشبو کننده ی هوا با اسانس های اسطوخودوس و بابونه در خواب سریع بسیار موثرند.

عوامل بیرونی را حذف کنید.

عوامل بیرونی که باعث فعال ماندن ذهنتان شده و از به خواب رفتن آن جلوگیری می کند را حذف کنید.

1- اتاق را کاملاً تاریک کنید.

یکی از دلایلی که تصورات ذهنیتان فعال می شود میزان نور اتاق است. زیرا نور در هنگام خواب ریتم طبیعی روزانه ی بدن را بر هم می ریزد و زمانی که باید ذهن خاموش شده و به خواب برود، آن را فعال می کند و بیش از حد از آن کار می کشد که باعث خیال پردازی می شود. یک ساعت قبل از خواب نور خانه را بسیار کم کنید تا بدنتان ملاتونین ترشح کرده و به خواب راحت کمک کند. در صورتی که نمی توانید تاریکی مطلق به وجود آورید از لامپ خواب های قرمز استفاده کنید. رنگ های دیگر و به خصوص آبی باعث انرژی و هوشیاری می شوند.

2- قهوه نخورید.

قهوه یک تحریک کننده است. خوردن قهوه ی زیاد هنگام خواب، ذهن را تحریک کرده و خیال پردازی و تصورات ذهنی را تا حد زیادی بالا می برد.

می توانید برای حل مشکلات ” بی خوابی در شب ” و ” خوابیدن مجدد پس از بیدار شدن از خواب شبانه ” به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> رفع مشکل بی خوابی شبانه <<<

>>> خوابیدن مجدد بعد از بیدار شدن از خواب <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
Fateme

سلام من قبلا تمام این راه هارو امتحان کردم اما مثل این میمونه که مغزم مجبوره فکر و خیالپردازی کنه و این خیالپردازیا همیشه یجور نیست حتی از این شاخه به اون شاخه میپره موزیک و چیزای ارامش بخش حتی گوسفند شمردن هم امتحان کردم ولی بعدش یه چرت کوتاه… بیشتر بخوانید.

Hasti

من خیال پردازی هام اینجوری که حتی تصور میکنم که تو مکانی که میخام باشم و با آدمیم که میخام باشم و رسمن باهاش صحبت میکنم و به خودم میام مببینم تو اتاقم ساعت ها داشتم سناریو های فیک می ساختم

دکمه بازگشت به بالا