زیباییسلامت

فتوبیومودلیشن یا نور قرمز درمانی چیست و به چه منظور انجام می شود؟

تغذیه نقش بسیار مهمی در سلامت بدن دارد. اما تنها مسئله ی پیش رو در رابطه با سلامت انسان نیست. نور هم می تواند تاثیر بسیار بالقوه ای را روی بدن و سلامت کلی آن بگذارد. مثلاً زمانی که بدن به میزان مناسبی در معرض نور خورشید قرار می گیرد، باعث می شود که بدن ماده ای بسیار مهم یعنی ویتامین D تولید کند. فتوبیومودلیشن یا نور قرمز درمانی یکی دیگر از راه های استفاده از نور جهت بهرمندی از فواید مثبت آن است.

Photobiomodulation چیست؟

1 خواص و فواید فتوبیومودلیشن تراپی

فتوبیومودلیشن تراپی که همچنین PBM یا PBMT هم نامیده می شود، نوعی درمان است که از لیزرهای کم توان، دیودهای نور افشان یا LED و یا دیگر منابع نوری برای اعمال مستقیم نور قرمز روی بدن استفاده می کنند. نوری که به بدن تابیده می شود هیچ گونه حرارتی نداشته و اصلاً احساس نمی شود. بنابراین هیچ گونه ناراحتی ایجاد نمی کند. این درمان نام های مختلف دیگری نیز داشته و آن را به عنوان نور قرمز درمانی، لیزر کم توان درمانی یا همان (LLLT (low-level light therapy، بیو استیمولیشن (biostimulation)، فتونیک استیمولیشن (photonic stimulation) و لایت باکس تراپی (light box therapy) نیز می شناسند.

مطالعات نشان داده که فرکانس های مختلف نور دارای اثرات بیولوژیکی متفاوتی است. گرچه شاید در استفاده از این روش احساس کنید چیزی اتفاق نمی افتد، اما طول موج های خاصی از نور قرمز به درون سلول ها نفوذ کرده و تغییرات مثبتی را در بدن ایجاد می کنند. (موثر ترین طول موج نور قرمز در محدوده 630 تا 670 نانومتر و 810 تا 880 نانومتر است)

لیزر کم توان برای برخی از شرایط مانند بهبود زخم و درد مفاصل تایید شده است.

موارد دیگر عبارتند از:

– تولید طبیعی کلاژن و بهبود فیبروبلاست ها
– افزایش جریان خون
– بهبود ریکاوری عضلات
– ترمیم گوشت اضافی
– بهبود تن پوست
– کاهش میزان بروز بیماری های پوستی
– کاهش التهاب
– کاهش استرس اکسیداتیو
– تشکیل مویرگ های جدید
– فعال سازی سیستم لنفاوی

PBM درمانی قابل تحمل بوده و برای بیشتر افراد نیز ایمن و بی خطر می باشد. برخی ممکن است عوارض جانبی خفیف و کوتاه مدت مانند سردرد و فشار چشم را تجربه کنند.

عملکرد Photobiomodulation چگونه است؟

Photobiomodulation با تاثیر بر روی سطح سلول ها مزایای سلامتی و درمانی را به وجود می آورد. یعنی در واقع در حیطه ای که مورد استفاده قرار گیرد، موجب تولید انرژی سلولی در آن بخش شده و آن را از نظر سلامتی بهبود می بخشد.

همه چیزهای زنده نیاز به ایجاد آدنوزین تری فسفات (ATP) یا انرژی سلولی دارند. ATP منبع انرژی برای هر سلولی در بدن بوده که بدون آن نمی توانیم کار کنیم. هنگامی که سلول سالم و خوشحال است، ATP تولید می شود اما زمانی که سلول به دلیل بیماری، استرس و … سالم و سرحال نیست، تولید انرژی سلولی با مشکل مواجه می شود.

فتوبیومودلیشن یا لیزر کم توان چگونه بر انرژی سلولی اثر می گذارد؟

یکی از راه هایی که می توان گفت سلول های ما با کمک لیزر کم توان خوشحال بوده و انرژی یا ATP کافی دارند، جذب فوتون از نور قرمز به داخل پوست است. نور قرمز می تواند به 8 تا 10 میلی متری پوست نفوذ کند، که برای تاثیر روی سلول کافی است. پس از آن نوعی اکسیژن واکنشی تولید کرده که کمک می کند سیگنال ها از میتوکندری به هسته ارسال شوند. نور قرمز همچنین پیوند اکسید نیتریک با CCO را شکسته و اجازه می دهد با اکسیژن همراه شده و ATP یا همان انرژی سلولی را به وجود آورد.

از آنجایی که فتوبیومودلیشن بر سلامت میتوکندری تأثیر می گذارد، هرگونه بیماری ناشی از اختلال عملکرد میتوکندری می تواند با PBM درمان شود. در واقع برخی از کارشناسان معتقدند آنچه که ما آن را خستگی آدرنال می نامیم در واقع اختلال در عملکرد میتوکندری می باشد. بنابراین PBM برای این بیماری نیز مفید باشد.

مزایا و فواید فتوبیومودلیشن

فتوبیومودلیشن بر روی سلامت سلول ها تاثیر می گذارد. بنابراین پتانسیل بهبود بسیاری از مشکلات سلامتی را دارد.

پوست

Photobiomodulation تأثیر عمیقی روی پوست در مدل های انسانی و حیوانی داشته و به عنوان درمانگر پیری پوست عمل کرده و چین و چروک و دیگر مسائل مربوط به افزایش سن را از بین می برد. همچنین گردش خون را افزایش داده و کمک به ایجاد مویرگ های جدید و تولید کلاژن می کند. کلاژن برای داشتن مو، پوست و ناخن سالم و جوان بسیار مهم است. در واقع، کلاژن 70 درصد از پروتئین موجود در پوست ما را تشکیل می دهد!

نور قرمز درمانی همچنین باعث تولید فیبروبلاست ها می شود. فیبروبلاست ها درون لایه درمی (لایه دوم) پوست قرار دارند که به حفظ بافت همبند و ایجاد کلاژن و البته بهبود زخم کمک می کنند. نور قرمز همچنین این فیبروبلاست ها را تحریک کرده تا این کار مهم را هر چه بهتر انجام دهند. لیزر کم توان سرعت بهبود سوختگی، قطع عضو، پیوندهای پوستی، زخم های عفونی و آسیب های پوستی ناشی از درمان سرطان را نیز افزایش می دهد.

Photobiomodulation همچنین می تواند درمان مشکلاتی مانند آکنه، پسوریازیس، آکنه روزاسه و اگزما را باز هم با تحریک کلاژن و تولید ATP انجام می دهد.

مو

یک مطالعه 24 هفته ای نشان داد که شرکت کنندگانی که از کلاه نور قرمز استفاده می کردند، ضخامت و تراکم موهایشان به طور قابل توجهی بدون عوارض جانبی افزایش یافت. دلیل این بهبود می تواند این باشد که PBM باعث بهبود تولید کلاژن و گردش خون می شود که به نوبه خود حامی موهای سالم است.

متابولیسم و وزن

PBM همچنین برای متابولیسم بدن نیز مفید بوده و می تواند وزن را در حد نرمال و سالم نگه دارد. مطالعات در سال 2017 نشان داد که نور قرمز درمانی روی سلول هایی که چربی را ذخیره می کنند، تاثیر گذاشته و با فعل و انفعالاتی در سطح پروتئین، تحمل گلوکز، مقاومت به انسولین و … متابولیسم را بهبود می بخشند.

مطالعه ی دیگری در سال 2012 نشان داد لیزر با توان کم، همچنین می تواند اشتها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. به علاوه در بیماران مبتلا به بی خوابی نور قرمز به کنترل سطح هورمون های لپتین و گرلین کمک می کند. لپتین با تداخل با سیگنال های گرسنگی طبیعی بدن، میزان اشتها و مصرف انرژی را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین زمانی که لپتین در بدن در سطح متعادلی باشد به جلوگیری از گرایش به بیش از حد خوردن کمک می کند، که به نوبه خود در حفظ وزن سالم نیز موثر است.


برای اطلاع بیشتر در رابطه با نحوه تنظیم لپتین برای کنترل وزن به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه تنظیم لپتین برای کنترل وزن <<<


تیروئید

مطالعات نشان داده كه استفاده از نور قرمز درمانی در بیماران تیروئیدی باعث می شود آنتی بادی تیروئید پراكسیداز كاهش یابد. این آنتی بادی ها به وضعیت تیروئید خود ایمنی اشاره دارد. کاهش این تعداد آنتی بادی به این معنی بوده که بیماران با کم شدن واکنش خودایمنی کمتری مواجه هستند و ممکن است برخی از مسائل مربوط به بیماری خود ایمنی تیروئید در آنها از بین برود.

سلامت مفاصل

تولید انرژی سلولی و همچنین تولید کلاژن در سلامت مفصل و عضلات نقش مهمی دارند. کلاژن به عنوان یک جاذب شوک در مفاصل عمل کرده و همچنین مانند چسب مفاصل را در کنار هم نگه می دارد. اغلب در بیماری های دژنراتیو مانند آرتریت، کمبود کلاژن و افزایش التهاب وجود دارد. PBM می تواند به کاهش علائم بیماری بافتی دژنراتیو کمک کند. یک بررسی در سال 2009 نشان داد که PBM برای درمان درد آرتریت روماتوئید نیز مفید است.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا