سلامت

اصول مراقبت و تسکین درد خراش قرنیه چشم در خانه

قرنیه یک لایه محافظ چشم بوده که روی چشم را پوشش می دهد. قرنیه در بینایی بسیار اهمیت دارد و اپی پلیوم قرنیه می تواند اشعه ی ماورای بنفش را فیلتر کند. قرنیه ای که خراش برمی دارد درد، قرمزی، آبکی شدن چشم، اسپاسم، حساسیت به نور و تاری دید را به وجود می آورد. لذا هرگز سعی نکنید که خراشیدگی قرنیه را خودسرانه درمان کنید. خراش قرنیه باید حتماً توسط پزشک درمان شود. در خانه تنها باید از آن مراقبت کرده و با راه حل های خانگی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، درد آن را تسکین دهید.


برای اطلاع از نحوه درمان مگس پران چشم و جلوگیری از فشار چشم به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه درمان مگس پران و شناورهای چشم <<<

>>> روش های جلوگیری از فشار چشم <<<


تسکین درد خراش قرنیه چشم در خانه

1- بلافاصله بعد از آسیب لنز نگذارید.

اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید، باید بدانید که تا قبل از بهبود کامل خراشیدگی، باید از عینک استفاده کنید. همچنین بلافاصله بعد از خراش و آسیب به قرنیه از لنز استفاده نکنید. لنزها، قرنیه ی آسیب دیده را تحریک کرده و باعث عفونت می شوند. در نتیجه درد بسیار بدتر و شدیدتر می شود.

– از آنجایی که زمان بهبودی متفاوت است، در مورد زمان مجاز استفاده از لنزها با پزشک مشورت کنید.

– به دلیل حساسیت به نوری که در اثر آسیب به وجود می آید، حتماً از عینک آفتابی استفاده کنید.

2- هرگز از چشم بند یا پوشش چشم استفاده نکنید، مگر پزشک توصیه کرده باشد.

این پوشش ها به بهبود خراش های جزئی کمکی نکرده و ممکن است باعث کاهش سرعت بهبودی شوند. البته گاهی ممکن است پزشک در طول روند بهبودی یا برای حساسیت به نور، پوشش چشم را برای کمک به آسودگی و راحتی چشم پس از خراش قرنیه توصیه کند. در این صورت استفاده از آن مشکلی ندارد.

3- چشم ها را نمالید.

وقتی قرنیه خراش برمی دارد، خارشی را به وجود می آورد که ممکن است شما را به مالیدن چشم ها وسوسه کند. از مالیدن چشم ها اجتناب کنید. زیرا می تواند آسیب وارده به چشم را افزایش داده و باعث عفونت شود.

1 مراقبت و تسکین درد خراش قرنیه چشم

4- با مشورت با پزشک از کمپرس یخ استفاده کنید.

در خراشیدگی های جزئی، ممکن است پزشک کمپرس یخ را برای 24 تا 48 ساعت جهت کاهش تورم توصیه کند. بعد از آن باید از کمپرس گرم استفاده شود.

2 مراقبت و تسکین درد خراش قرنیه چشم

5- رژیم غذایی سالم داشته باشید.

از میوه و سبزیجات به مقدار زیاد استفاده کرده تا همه ی مواد مغذی که چشم برای بهبودی به آن نیاز دارد، تامین شود؛ همچنین روند بهبودی تسریع یابد. غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین ها سرعت بهبودی را بالا برده و از عفونت جلوگیری می کنند.

– کلم بروکلی، گل کلم، گرمک، انگور، پرتقال، انواع توت ها، فلفل دلمه ای و سرخالو منابع غنی از ویتامین C هستند که به سلامت چشم کمک می کنند.

– بادام، تخمه آفتابگردان، جوانه گندم، اسفناج، کره بادام زمینی، برگ کولارد، آووکادو، انبه و فندق منبع عالی ویتامین E هستند که به بهبود قرنیه چشم کمک می کنند.

– ویتامین B نیز موثر است. منابع غنی آن عبارت اند از: ماهی سالمون، بوقلمون، موز، سیب زمینی، عدس، ماهی تن، سس سویا و پنیر.

6- فراوان بخوابید و استراحت کنید.

وقتی به بدن اجازه ی استراحت داده می شود، بدن می تواند در جهت بهبود آسیب تلاش کند. تا جایی که امکانش را دارد، روزهای بعد از خراش قرنیه چشم مرخصی گرفته و استراحت کنید.

نکات زیر را حتماً در نظر داشته باشید.

1- به هیچ وجه داروهای موضعی مصرف نکنید.

ممکن است در مطب پزشک برایتان از داروهای موضعی استفاده شود، در حضور پزشک مشکلی ندارد، اما خودتان به هیچ وجه نباید از چنین داروهایی استفاده کنید. تنها از داروهای تجویزی پزشک که غالباً خوراکی هستند استفاده کنید.

3 مراقبت و تسکین درد خراش قرنیه چشم

2- اگر جسمی وارد چشم شما شده، خراش قرنیه ایجاد کرده است و درد و خارش آن را احساس می کنید:

به هیچ وجه سعی نکنید خودتان جسم خارجی را از چشم بیرون آورده که این کار بسیار خطرناک است. این کار حتماً باید توسط پزشک انجام شود.

3- از چشم هایتان مراقبت کرده تا مجدداً این اتفاق برایش نیوفتد.

خراش قرنیه به صورت مکرر، برای سلامت چشم مضر بوده و ممکن است مستلزم جراحی شود. بنابراین از چشم هایتان بیش از پیش مراقبت کنید.

در پایان با مطالعه مقاله زیر در وب سایت فن تریکس با عمر و دوام عمل لیزیک چشم آشنا شوید.

>>> عمل لیزیک چشم چه مدت دوام داشته و عمر می کند؟ <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا