فرهنگ و هنر

نحوه جلوگیری از خوردگی اجزاء گیتار و افزایش عمر آن

گیتارهایی که از مواد با کیفیت و عالی ساخته شده باشند، سال ها و حتی می توان گفت برای دهه ها دوام آورده و سالم باقی می مانند. با این حال اگر از قطعات گیتار به درستی نگهداری و مراقبت نشود، اجزای فلزی آن که مستعد زنگ زدن و خوردگی هستند، به راحتی از بین می روند. بنابراین تمیز کردن و مراقبت مداوم، برای افزایش عمر و نگهداری چنین وسایلی ضروری است. لذا یادگیری نحوه ی جلوگیری از سایش و خوردگی قسمت های فلزی و حساس گیتار بسیار اهمیت دارد. سیم های گیتار، پیچ های کنترل تن، پیکاپ و دستگیره های رشته های (سیم ها) گیتار، اجزای اصلی گیتار بوده که به طور مکرر و دائم باید تمیز شوند تا از خوردگی آن جلوگیری شود.

جلوگیری از خرابی و از بین رفتن رشته یا سیم های گیتار

1- هربار قبل از نواختن گیتار دست هایتان را حتماً بشویید.

به طور طبیعی دست ها دارای چربی و آلودگی هایی است که ممکن است به چشم نیاید؛ اما روی کاهش عمر رشته های گیتار تاثیر می گذارد. اگر قبل از نواختن، همیشه دست هایتان را با آب گرم و صابون بشویید و این کار را تبدیل به عادت کنید، عمر رشته های گیتارتان را دو برابر کرده اید.

2- بعد از هر بار نواختن گیتار و اتمام کار، با یک دستمال تمیز بدون پرز رشته های گیتار را تمیز کنید.

زیرا حتی اگر قبل از نواختن دست هایتان را کامل شسته باشید. باز هم در پایان کار رسوباتی روی سیم ها باقی می ماند.

1 جلوگیری از خوردگی اجزای گیتار

3- هفته ای یکبار رشته ها را با پنبه آغشته به الکل تمیز کنید.

بعد از هر بار نواختن، تمیز کردن با دستمال خشک کفایت می کند. ولی با این حال رشته ها به هفته ای یکبار تمیز شدن اساسی با دستمال نرم بدون پرز آغشته به الکل نیز نیاز دارند؛ تا رسوباتی که در طول زمان روی سیم ها انباشته می شود از بین برود.

– میزان تمیز کاری با الکل، به میزان استفاده تان از گیتار بستگی دارد. هر چه بیشتر از آن استفاده کنید، با فواصل زمانی کمتری باید آن را با الکل تمیز کنید.

– دقت داشته باشید که به هیچ وجه الکل با قسمت چوبی گیتار تماس پیدا نکند؛ زیرا چوب را خشک کرده و از عمر آن می کاهد. بنابراین قبل از شروع تمیز کردن سیم ها با الکل، پارچه ای را زیر سیم پهن کرده تا مانع از چکیده شدن الکل به داخل گیتار شود.

4- هنگام تهیه ی سیم های گیتار، انواعی را تهیه کنید که در مقابل خوردگی محافظت شده باشند.

برای گیتارهای آکوستیک سیم های فسفر برنز بهترین انتخاب بوده و برای گیتارهای الکتریک، سیم هایی که دارای روکش فولاد ضد زنگ می باشند مناسب است.

– البته هیچ تضمینی وجود ندارد که این سیم ها هیچگاه خورده نشده و از بین نروند. اما به گونه ای ساخته شده اند که در برابر عوامل خورنده عملکرد بهتری نشان داده و عمر بالاتری داشته باشند.

جلوگیری از خوردگی دیگر اجزای گیتار

1- کلیدهای گیتار الکتریک را مرتباً روشن و خاموش کنید.

این کلیدها دارای قطعات فلزی است که مستعد خوردگی بوده و اگر برای مدت طولانی در یک حالت باقی بمانند، یعنی روشن و خاموش نشوند، احتمالاً دچار فرسایش می شوند. بنابراین حداقل هفته ای یکبار آن ها را بچرخانید. به خصوص اگر به میزان زیادی از آن استفاده نمی کنید.

2 جلوگیری از خوردگی اجزای گیتار

2- با استفاده از گوش پاک کن هفته ای یکبار اطراف پیکاپ های گیتار الکتریکی را تمیز کنید.

پیکاپ ها آهنرباهایی هستند که در گیتارها تعبیه شده اند. در صورتی که آن ها را تمیز نکنید، گوشه هایی از پیکاپ که در تماس با چوب هستند با گرد و غبار و جرم پر می شوند. فقط دقت داشته باشید که در تمیز کردن، از هیچ گونه محلولی به همراه گوش پاک کن استفاده نکنید؛ زیرا نتیجه ی عکس خواهد داشت و از عمر گیتار خواهد کاست.

3 جلوگیری از خوردگی اجزای گیتار

3- هر از چند گاهی یکبار پیچ های کنترل تن را روغن کاری کنید.

این پیچ ها معمولاً فلزی بوده و اگر روغن کاری نشوند، به مرور زمان از بین خواهند رفت. حتماً از فروشگاه ها، روغن مخصوص پیچ ها را تهیه کرده و از روغن هایی مثل WD-40 که برای پیچ های گیتار قوی هستند استفاده نکنید.

– هر 3 تا 6 ماه یکبار، به روغن کاری نیاز خواهید داشت.

– سر بطری روغن پیچ گیتار، قطره چکان گذاشته تا روغن بیش از حد روی گیتار نریزد و هر پیچ تنها چند قطره روغن دریافت کند.

4 جلوگیری ازخوردگی اجزای مختلف درگیتار

اصول صحیح نگهداری و افزایش عمر گیتار‌‌

برای این کار:

1- هر زمان که از گیتار استفاده نمی کنید، حتماً آن را در جعبه مخصوص خودش بگذارید.

گرد و غبار و دیگر آلودگی های موجود در هوا از عمر آن می کاهد.

5 جلوگیری ازخوردگی اجزای مختلف درگیتار

2- دقت داشته باشید در محلی که گیتار را نگهداری می کنید، خشکی و رطوبت هوا بالا نباشد.

هم رطوبت زیاد و هم خشکی بیش از حد هوا باعث خوردگی گیتار می شود.

در پایان برای اطلاع از نحوه خرید و استفاده از پیک انگشتی و طرز کلیوفن زدن به آرشه ویولن به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> راهنمای خرید و استفاده از پیک انگشتی <<<

>>> طرز کلیوفن زدن به آرشه ویولن <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا