خانه و کاشانه

چگونه از وسایل ساخته شده از چوب ساج محافظت کنیم؟

تمام وسایل چوبی برای ماندگاری هر چه بیشتر احتیاج به محافظت دارند. حتی چوب ساج هم که یکی از بادوام ترین چوب ها در صنعت ساخت وسایل چوبیست، اگر به درستی محافظت نشود کم کم رنگ ظاهری آن روشن شده و رو به رنگ خاکستری رفته و باعث محو شدن رنگ آن می شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید چوب ساج را به طور منظم روغن کاری کنید تا رنگ قهوه ای اصلی آن همیشه حفظ شود. فقط توجه داشته باشید که روغن کاری چوب ساج را در محیط های مرطوب و باز انجام ندهید. زیرا باعث کپک زدن روغن و چوب شده و نتیجه ی عکس می دهد.

محافظت با روغن کاری

1- ارزش و فواید روغن کاری را در نظر بگیرید.

اگر روغن کاری را هر سه ماه یکبار برای وسایل خود انجام دهید این کار در زیبایی و ماندگاری آن بسیار مؤثر است. روغن کاری چوب باعث می شود که هم وسیله ی چوبیتان ظاهری براق و قهوه ای داشته و هم آسیب ها و خراشیدگی های سطح چوب کمتر قابل رؤیت باشد.

البته خاصیت چوب به خصوص چوب ساج به گونه ایست که اگر هیچوقت هم روغن کاری نشود همیشه محکم و با دوام باقی خواهد ماند.

توجه داشته باشید که آن دسته از وسایل چوبی ساج مانند میز و صندلی که همیشه در محیطی باز یا مرطوب گذاشته می شوند را هیچگاه روغن کاری نکنید. زیرا باعث افزایش کپک زدن چوب می شود.

1 رفع لکه و مراقبت از وسایل چوبی

2 وسایل مورد نظر را آماده کنید.

حتماً روزنامه ای را در زیر کار پهن کنید و دستکش بپوشید؛ زیرا روغن های مخصوص این کار سمی می باشند و به همین دلیل توصیه می شود در محیطی که این کار را انجام می دهید نیز به مدت طولانی قرار نگیرید. روغن بسیار قابل اشتعال می باشد. پس آن را از مواد قابل اشتعال دور نگه دارید و چندین پارچه برای اعمال روغن کاری روی وسیله ی مورد نظر، تهیه کنید.

3- وسیله ی مورد نظر را تمیز کرده و اجازه دهید خشک شود.

اگر وسیله را دائماً تمیز می کنید یک گردگیری کلی کافیست اما اگر وسیله بسیار کثیف و دارای لک زیاد است باید آن را با دقتی بسیار بالا تمیز کنید. بعد از تمیز کردن 24 تا 36 ساعت اجازه دهید خشک شده و سپس روغن کاری کنید. امکان دارد که سطح آن خشک به نظر برسد اما لایه های زیرین هنوز رطوبت داشته و در روغن کاری باعث تغییر رنگ شده و از عمر وسیله کم کند. پس قبل از انجام کاری حتماً اجازه دهید چوب کاملاً خشک شود.

4- از رنگ های سیلر کیلر یا روغن های مخصوص این کار استفاده کنید.

روغن های درخت ساج که در بازار برای روغن کاری وسایل چوبی فروخته می شود اغلب از خود درخت ساج ساخته نشده و رنگ ها و ترکیبات مصنوعی دارد که اغلب، ترکیبات ساختشان بسیار از یکدیگر متفاوت است؛ و در واقع فقط نام درخت ساج را به یدک می کشند. بنابراین برای این کار بهتر است از روغن بزرک استفاده کنید. از رنگ های سیلری هم می توانید استفاده کنید که تکرار اعمال آن کمتر از روغن است ولی همان عملکرد را دارد.

5- از فرچه رنگ برای روغن کاری استفاده کنید.

با یک فرچه ی پهن کل سطح وسیله را با روغن پوشش دهید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که تمام سطح وسیله کاملاً مات شده و روغن را به خود جذب کند. در واقع اشباع شود.

2 رفع لکه و مراقبت از وسایل چوبی

6- 6 دقیقه صبر کرده و سپس پارچه ای را روی وسیله بکشید.

اجازه دهید روغن در چوب نفوذ کند. کم کم مشاهده می کنید که هر چه روغن جذب تر می شود، رنگ چوب تغییر کرده. زمانی که این اتفاق افتاد، تقریباً بعد از گذشت 15 دقیقه پارچه ای تمیز را برداشته، روی سطح چوب بکشید و روغن های اضافی را از سطح چوب پاک کنید. برای اینکه در پایان کار وسیله شما براق تر به نظر برسد با دستمال تمیز دیگری برای بار دوم سطح کار را پاک کنید.

3 رفع لکه و مراقبت از وسایل چوبی

7- لکه ها و چکه های اضافی روغن را با یک روغن صنعتی از بین ببرید.

پارچه ای را با یک روغن صنعتی مرطوب کرده و روی قسمت های اضافی سطح چوب، مانند چکه یا لکه بکشید، آن ها را جمع کنید و لکه ها را بردارید.

4 رفع لکه و مراقبت از وسایل چوبی

8- روغن کاری را به طور منظم تکرار کنید.

اگر وسیله ی چوبیتان به طور مداوم روغن کاری نشود رنگ آن از دست می رود و باعث کدر و محو شدگی آن می شود. پس هر چند هفته یا چند ماه یکبار این کار را تکرار کنید. هر زمان که رنگ آن محو شده و رو به کدری رفت یک لایه روغن به آن اضافه کرده و مراحل را تکرار کنید.

5 رفع لکه و مراقبت از وسایل چوبی

مراقبت از وسایل ساخته شده از چوب ساج بدون روغن کاری

1- اگر از رنگ طبیعی ساج لذت می برید وسیله را فقط گردگیری کنید.

توجه داشته باشید که تغییر رنگ چوب ساج به مرور زمان، یعنی کمرنگ شدن و به رنگ نقره ای در آمدن چوب هیچ آسیبی به آن نمی زند. البته ممکن است از عمر آن بکاهد اما اگر این تغییر رنگ را دوست دارید لازم به روغن کاری یا رنگ کردن نیست و فقط برای مراقبت از آن هر از چند گاهی آن را گرد گیری کرده و اگر بسیار کثیف شده است آن را بشویید.

2- اگر مایلید رنگ وسیله به رنگ طبیعیش باز گردد فقط آن را تمیز کنید.

فرچه ی بسیار نرمی را درون آب و صابون زده و وسیله را به آرامی تمیز کنید. این کار تا حدودی رنگ وسیله را به رنگ طبیعی آن برمی گرداند. فقط توجه داشته باشید که در این مرحله به هیچ وجه از شیلنگ آب پر فشار و یا فرچه ای با موهای سخت استفاده نکنید که به وسیله آسیب می زند.

6 رفع لکه و مراقبت از وسایل چوبی

3- استفاده از اسپری محافظ چوب

اسپری هایی در بازار به منظور محافظت از چوب فروخته می شود. که اگر از وسیله ی چوبی در محیطی پر از آلودگی یا در معرض آفتاب استفاده می کنید بهتر است از این اسپری ها برای حفاظت هر چه بیشتر چوب بهره ببرید و بر روی وسیله بزنید. زمانی که وسیله کاملاً خشک است روی آن اسپری زده تا یک لایه ی سخت محافظت کننده روی سطح چوب ایجاد شود. فقط مطالعه ی دستورالعمل استفاده از اسپری فراموش نشود.

7 رفع لکه و مراقبت از وسایل چوبی

4- زمانی که از وسیله استفاده نمی کنید روی آن کاور بکشید.

یکی از عواملی که استفاده از وسایل ساخته شده از چوب ساج را پرطرفدار کرده است زیبایی و جذابیت چوب در کنار ماندگاری بالای آن می باشد. بنابراین می توان گفت این وسایل احتیاجی به حفاظت زیادی ندارند. اما استفاده از یک کاور نخی می تواند تمیزکاری این وسایل را آسان تر کند. فقط توجه داشته باشید که هیچگاه از کاورهای پلاستیکی برای وسایل چوبی استفاده نکنید، چرا که باعث ایجاد رطوبت می شوند.

8 رفع لکه و مراقبت از وسایل چوبی

5- از سنباده استفاده کنید.

بعضی لکه ها مانند لکه های قهوه به راحتی و با شستشو از روی چوب پاک نمی شوند. در چنین مواقعی باید از یک سنباده استفاده کرده و لکه را با کشیدن سنباده روی آن پاک کنید. سپس با سنباده ی نرم دیگری سطح را هموار و مسطح کنید.

9 رفع لکه و مراقبت از وسایل چوبی

در پایان بد نیست مقاله زیر را نیز در وب سایت فن تریکس مطالعه نمایید.

>>> با کدام یک از چوب ها نمی توان آتش درست کرد؟ <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا