روانشناسی

چگونه افراد ناراحت و مضطرب را آرام کنیم؟

اگر فرد مهمی در زندگیتان احساس نگرانی و اضطراب می کند، باید کاری کنید تا به او روحیه داده و نگرانی اش را از بین ببرید. حتی همین که کنارش بوده و با او احساس همدردی کنید و رفتار محبت آمیزی داشته باشید تأثیر زیادی داشته و می توانید به او قوت قلب بدهید.

در کنارشان باشید.

1- همیشه در دسترس آن ها باشید.

زمانی که یکی از دوستانتان احساس نگرانی و اضطراب می کند، حالش خوب نمی شود مگر اینکه شما در کنارش باشید و برای رفع اضطرابش به او کمک کنید. با موکول کردن کارهایتان به یک زمان دیگر و حضور در کنار دوستتان به او نشان دهید که برایتان مهم می باشد.

برای مثال اگر دوستتان بگوید که برای امتحان پیش رویش نگران است، اینکه به او بگویید بعداً در این مورد با او صحبت خواهید کرد هیچ کمکی نخواهد کرد. به جای این کار، همان لحظه برای او وقت بگذارید حتی اگر چند دقیقه ای بیشتر نباشد.

می توانید بگویید: “خب..می توانی بیشتر برایم توضیح بدهی؟”

گاهی اوقات حتی نیاز نیست چیزی بگویید! فقط کافی است کنار دوستتان بنشینید تا به او نشان دهید حواستان به اوست و احساس حمایت و امنیت کند.

2- شنونده ی خوبی باشید.

خوب گوش دادن راه بسیار خوبی برای تقویت رابطه بین افراد بوده و حتی می تواند به کسی که حال خوبی ندارد و احساس ناراحتی می کند قوت قلب بالایی بدهد.

ارتباط چشمی برقرار کنید. نگاهتان به او باشد و سرتان را به نشان تأیید تکان دهید. زمانی که حرف های طرف مقابل تمام شد، حرف هایش را بازگو کنید تا مطمئن شوید مطلب را به درستی فهمیده اید. بازگو کردن حرف های طرف مقابل می تواند به این شکل باشد: “اگر درست فهمیده باشم منظورت این است که … “

1 کاهش نگرانی افراد مضطرب

3- به آن ها نشان دهید که درکشان می کنید.

اینکه به آن ها نشان دهید احساسشان قابل درک و همدردی است خیلی به آرام شدنشان کمک می کند. می توانید این کار را با تصدیق احساسات و حرف هایشان انجام دهید.

برای مثال اگر دوستتان بگوید که کسی دنبال اوست و برای او مزاحمت ایجاد می کند، می توانید به او بگویید شما چقدر از اینکه کسی شما را تعقیب کند خواهید ترسید!

2 کاهش نگرانی افراد مضطرب

4- به آن ها بگویید شرایط همیشه این گونه نخواهد بود و وضعیتشان بهتر خواهد شد.

ترس و اضطراب زیاد باعث می شود انسان در زمان حال غرق شود و فراموش کند که این شرایط و احساسات گذرا هستند. با یادآوری این موضوع که این حس بدشان خواهد گذشت به آن ها قوت قلب بدهید. حتی می توانید شرایط مشابهی را که پشت سر گذاشته اند به آن ها یادآوری کنید.

برای مثال به او بگویید: “می دانم که سخت است، اما اوضاع بهتر خواهد شد”. به او یادآوری کنید که وقتی یکی از نزدیکانتان را از دست دادید چقدر ناراحت بودید، اما آن وضعیت را پشت سر گذاشتید و او هم مثل شما این شرایط را پشت سر خواهد گذاشت.

3 کاهش نگرانی افراد مضطرب

5- صبور باشید.

شما هیچگاه نمی توانید فردی را با عجله و کم حوصلگی آرام کنید. درست است که دوست داریم افراد ارزشمند زندگی مان همیشه خوشحال و آرام باشند، اما عجله کردن و حوصله به خرج ندادن برای آرام کردن آن ها باعث می شود فکر کنند به آن ها اهمیت نمی دهیم و اوضاع را بدتر می کند.

ممکن است لازم باشد حرف های دوستتان را بارها و بارها بشنوید و تصدیق کنید تا کم کم حالشان بهتر شود. صبر داشته باشید و سعی نکنید به این فرآیند سرعت ببخشید.

اظهار مهربانی کنید.

1- در صورت امکان آن ها را در آغوش بگیرید.

یک نوازش آرام یا یک آغوش گرم، حرکتی فوق العاده برای آرام کردن یک فرد مضطرب و ناراحت است. بسته به اینکه چه رابطه ای با فرد مورد نظر دارید می توانید به روش های مختلف او را آرام کنید.

نیاز نیست این حرکت محبت آمیز خیلی بزرگ و خاص باشد. نوازش آرام او حین تعریف ماجرا و یا یک آغوش کوچک می تواند ثأثیر زیادی داشته باشد.

2- بپرسید که چه کمکی از دستتان بر می آید.

ممکن است جواب خیلی واضح باشد، اما از دوستتان بپرسید آیا کار خاصی هست که بتوانید برای خوب شدن حالش بکنید؟ فکر نکنید که می دانید چگونه باید حالش را خوب کنید. از دوستتان راهنمایی بخواهید.

اگر دوستتان جواب خاصی برای این سؤال نداشت، سعی کنید با کارهایی مثل کمک به او در پخت غذا و یا قدم زدن با او، همراهی خود را نشان دهید.

4 کاهش نگرانی افراد مضطرب

3- یک هدیه کوچک برای آن ها بخرید.

بعد از اینکه اضطراب و استرس اولیه گذشت، با خرید یک هدیه کوچک، علاقه و اهمیتتان را نسبت به دوستتان ابراز کنید. لازم نیست هدیه تان خیلی گران باشد اما باید هدیه ی مناسبی انتخاب کنید.

5 کاهش نگرانی افراد مضطرب

4- آن ها را جلوی آینه ببرید و از آن ها تعریف کنید.

تصوری که هر فرد از خود دارد به ندرت با تصور اطرافیانش از او، یکسان است. یک راه خیلی خوب برای قوت قلب دادن به افراد این است که به آن ها کمک کنید خودشان را از نگاه شما ببینند! آن ها را جلوی آینه ببرید و به آن ها بگویید که چه فرد بزرگی را در آینه می بینید.

برای مثال به دوستتان بگویید: “بیا جلوی آینه بایست و نگاه کن. می خواهی بدانی من چه می بینم؟ یک انسان قوی و مهربان و دوست داشتنی!”

5- به آن ها کمک کنید تا با ترسشان رو به رو شوند.

اگر دوست شما از حادثه یا اتفاق خاصی ترسیده است، بخشی از فرآیند بهبود وضعیتش این است که به او کمک کنید آرام آرام با ترسش رو به رو شده و بر آن غلبه کند.
برای مثال اگر ترس دوستتان مربوط به ازدحام و جمعیت است، باید برنامه ای بریزید تا او را همراه خود به مکانی که افراد و گروه های زیادی حضور دارند ببرید. برای شروع می توانید تصاویری از مکان مورد نظر را به او نشان دهید. بعد از آن می توانید سوار ماشین شوید و به آنجا بروید، اما از ماشین پیاده نشوید. سپس می توانید کم کم او را برای پیاده شدن از ماشین و صرف زمان کوتاهی در کنار جمعیت آماده کنید.

اگر دوست شما از یک مشکل بزرگ و یا یک فوبیا رنج می برد بهتر است کار را به یک روانشناس واگذار کنید. دوستتان را تشویق کرده که برای غلبه کردن بر ترس هایش از یک روانشناس کمک بگیرد.

6-خصوصیات مثبت و کمک های گذشته ی دوستتان را به او یادآوری کنید.

نقاط قوت و خصوصیات تحسین برانگیز دوستتان را مطرح کنید. برای مثال به پشتکار، خلاقیت، مهربانی و توانایی بالای او برای مواجه با مشکلات گذشته اشاره کنید. همچنین به او بگویید که این خصوصیات و ویژگی های مثبت مهم تر از اتفاقاتی است که در زندگی می افتد.

به دوستتان بگویید: “من همیشه توانایی تو در پیدا کردن مسیر درست را تحسین کرده ام و مطمئن هستم که این بار هم می توانی این کار را انجام دهی. تو همیشه بهترین راه را برای رسیدن به هدفت انتخاب کرده و برای تحقق بخشیدن به آن نهایت سعی خود را می کنی.”

بیان احساسات

1- به او بگویید که چقدر به آن ها اهمیت می دهید.

به عنوان یک دوست صمیمی می توانید سهم خود در آرام کردن دوستتان را با ابراز علاقه و احساساتتان نسبت به او انجام دهید. هر چند این کار مشکلات را حل نخواهد کرد اما به او می فهماند که در مقابله با مشکلات تنها نیست.

می توانید به او بگویید: “خیلی دوستت دارم. خیلی متأسفم که در این شرایط قرار گرفته ای، اما بدان من کنارت هستم.”

2- نقش بزرگی که در زندگی شما دارند را به آن ها یادآوری کنید.

افرادی که از اضطراب و پریشانی رنج می برند، ممکن است تنها از دیدگاه ترس هایشان به دنیا نگاه کنند و احساس کنند باری روی دوش دیگران هستند. بنابراین باید به آن ها یادآوری کنید که چقدر برای شما با ارزش هستند.

می توانید بگویید: “شاید این را ندانی اما تمام این مدت که در کنار هم بودیم همیشه مایه ی قوت قلب من بودی و به من کمک کردی. در شرایط سختی که داشتم کنارم بودی و تنهایم نگذاشتی. امیدوارم من هم بتوانم هر چه از دستم بر می آید برای کمک به تو انجام دهم.”

6 کاهش نگرانی افراد مضطرب

3- روی آن ها ارزش گذاری کنید.

کسانی که در شرایط بدی قرار گرفته اند و پریشان هستند، تنها نقاط ضعف خود را می بینند. پس وظیفه ی شما این است که نقاط قوت آن ها را یادآوری کنید. این کار باعث قوت قلبشان شده و آن ها را در مواجه با مشکلاتشان مصمم تر خواهد کرد.

برای مثال اگر با دوستی که کمبود اعتماد به نفس دارد به یک مهمانی می روید به او بگویید: “اوه…من واقعاً از رنگ لباست خوشم می آید و آرایشت هم خیلی خوب است.” یا اینکه :”رفیق تو واقعاً خوب به حرف های آدم گوش می دهی. نمیدانم اگر تو نبودی چه کار باید می کردم.”

7 کاهش نگرانی افراد مضطرب

4- به آن ها انگیزه بدهید.

اگر دوستتان نگران یک اتفاق بزرگ پیش روست، شما باید توانایی هایش را به او یادآوری کنید و به او انگیزه بدهید تا اعتماد به نفسش بالا برود و خیالش بابت آن موضوع راحت شود.

به او بگویید: “می دانم که نگران امتحانت هستی اما هیچ نیازی به نگرانی نیست. تو فوق العاده ای! مطمئنم که موفق خواهی شد!”

و در آخر این سوال مطرح می شود که چرا برخی افراد بیشتر از آنچه که باد، نگران و مضطرب هستند؟ شما با مطالعه مقاله “دلیل اضطراب و نگرانی بیش از حد چیست؟” در وب سایت فن تریکس می توانید به جواب این سوال برسید.

همچنین مطالعه مقالات زیر را به شما پیشنهاد می کنیم.

>>> نحوه برقراری ارتباط و رفتار با افراد مبتلا به سندرم آسپرگر 

>>> چگونه از پس یک ضربه روانی یا تروما برآییم؟

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا