حیوانات و جانورانرپورتاژ آگهی

معرفی 5 نژاد مرغ و خروس معروف ایرانی و خارجی

بیش از 100 نوع نژاد مختلف از مرغ و خروس ها در دنیا تاکنون شناسایی شده اند که به دسته بندی های تخم گذار، گوشتی و زینتی تقسیم می شوند. در این مقاله به معرفی 5 نژاد معروف مرغ و خروس در ایران خواهیم پرداخت و ویژگی ها، میزان تخم گذاری، سن بلوغ، تغذیه و … هر کدام را بررسی خواهیم کرد. با فن تریکس Fantricks همراه باشید.

  • گلین لری، نژاد تخم گذار و زینتی، میزان تخم گذاری 150 الی 180 عدد در سال
  • مرندی، نژاد تخم گذار و زینتی، میزان تخم گذاری 180 الی 220 عدد در سال
  • برهما، نژاد گوشتی و تخم گذار، میزان تخم گذاری 120 الی 150 عدد در سال
  • کوشین، نژاد زینتی، میزان تخم گذاری 100 الی 120 عدد در سال
  • سبرایت، نژاد زینتی، میزان تخم گذاری 60 الی 80 عدد در سال

مرغ و خروس نژاد گلین لری

نژاد گلین لری به عنوان مرغ تخم گذار شناخته می شود و یکی از نژاد های بومی و محلی ایرانی است. به علت زیبایی این پرنده می توان آن را در دسته زینتی نیز جای داد.

خصوصیات ظاهری و رفتاری مرغ و خروس گلین لری

این نژاد جثه نحیف و کوچکتری نسبت به سایر نژادهای مرغ و خروس دارد. این نژاد معمولا دارای پرهای قهوه ای و خالهای سفید می باشد. اما در برخی موارد با ترکیب پرهای مشکی و سفید نیز مشاهده می شود.
تاج و ریش این نژاد به اندازه متوسط می باشند. در برخی موارد نیز کاکلی روی سر آنها وجود دارد که بسیار جزئی است. و با دقت بالا و فاصله نزدیک امکان پذیر است.

سن بلوغ و شروع تخم گذاری مرغ گلین لری

مرغ نژاد مرندی بین 4 تا 6 ماهگی به سن بلوغ می رسد و آماده تخم گذاری می شود. فراهم بودن شرایط تغذیه ای، محیطی و نور کافی می تواند این زمان را بهبود ببخشد.

میزان تخم گذاری مرغ گلین لری

نژاد گلین لری با تخم گذاری 150 الی 180 تخم در سال غالبا به عنوان یک نژاد تخم گذار پرورش داده می شود. برای جوجه کشی از این نژاد علاوه بر روش طبیعی، می توان با استفاده از دستگاه جوجه کشی نیز استفاده نمود.

تغذیه نژاد گلین لری

تغذیه نژاد گلین لری همانند بیشتر نژادها از انواع دان ها، علوفه، سبزی، غلات و … می باشد. در برنامه تغذیه ای آنها می توان انواع مکمل ها و آنتی بیوتیک ها را نیز گنجاد.
توجه داشته باشید که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مرغ می توانید مقاله خصوصیات مرغ گلین لری و پرورش و نگهداری از آن را مطالعه کنید.

مرغ و خروس نژاد مرندی

نژاد مرندی جزء قدیمی ترین نژادهای مرغ و خروس در ایران می باشد. این نژاد مربوط به شهر مرند واقع در استان آذربایجان غربی می باشد.

5 تا از نژاد های معروف مرغ و خروس - 2

نژاد مرندی به عنوان یک نژاد تخم گذار پرورش داده می شود. البته برخی از علاقه مندان به علت ظاهر خاص و زیبای این نژاد از آن به عنوان نژاد زینتی نیز یاد می کنند.

خصوصیات ظاهری و رفتاری مرغ و خروس مرندی

از خصوصیات بارز نژاد مرندی می توان به رنگ سیاه پرهای سراسر بدن، پا پر بودن و همچنین دم بلند و کشیده آنها اشاره کرد. پرهای نژاد مرندی به صورت براق می باشد و در مقابل تابش نور خورشید تلالویی سبز رنگ پیدا می کنند.

سن بلوغ و شروع تخم گذاری مرغ مرندی

مرغ نژاد مرندی نیز همانند غالب مرغ ها در سن 5 الی 7 ماهگی به بلوغ رسیده و می تواند اولین تخم گذاری خود را تجربه کند. زمان تخم گذاری مرغ مرندی از ابتدای بهار تا اواخر تابستان می باشد.

میزان تخم گذاری مرغ مرندی

مرغ مرندی به طور میانگین بین 180 الی 220 تخم در دوره 6 الی 7 ماهه خود می گذارد. در صورت فراهم بودن شرایط محیطی و تغذیه ای میزان تخم گذاری مرغ مرندی به حداکثر خود خواهد رسید.
البته مرغ های دیگری نیز هستند که میزان تخم گذاری بالایی دارند که میتوانید در مقاله معرفی بهترین نژاد های مرغ تخمگذار اطلاعات بیشتری در مورد آنها کسب نمائید.

تغذیه نژاد مرندی

نژاد مرندی می تواند از انواع دانه ها، حشرات، سبزیجات، علوفه و غلات تغذیه کند. برای مرغ مرندی می توان تغذیه مخصوص دوره رشد یا دوره تخم گذاری نیز استفاده کرد.

مرغ و خروس نژاد برهما

نژاد برهما از قدیمی ترین و زیباترین نژادها می باشد. تخم گذاری خوب، وزن سنگین، گوشت خوشمزه و خلق و خوی آرام از ویژگی های بارز مرغ برهما می باشد.
خاستگاه مرغ برهما یا امپراطور، کشور هندوستان بوده که در سال ۱۸۷۰ به کشورهای دیگر مانند انگلیس و آمریکا برده شده است.

خصوصیات ظاهری و رفتاری مرغ و خروس برهما

مرغ و خروس نژاد برهما پرندگانی بزرگ با بدنی پهن و بال های قدرتمند هستند که بیشتر حجم آنها را پرهایشان تشکیل می دهد. این پرها علاوه بر پاها، پنجه های آنها را نیز پوشش می دهد.
رنگ مرغ و خروس برهما معمولا سفید، سیاه و زرد مایل به قهوه ای می باشد که رنگ سفید و سیاه کمیاب تر هستند.
مرغ و خروس برهما سر بزرگ و ابروهایی آویزان دارند. به طور معمول مرغ های جوان و ۱ ساله، زودتر پرهایشان رشد می کند. همچنین خروس امپراطور دارای تاج و غبغب (آویز گوشتی) بزرگتری بوده و به صورت غریزی، کنجکاو تر از جنس ماده است. مشخص ترین علامت برای تشخیص جنسیت، رشد پرهای گردن و شاه پرهای خروس می باشد که معمولا تا ۵ ماهگی یا بیشتر باید صبر کنید.

سن بلوغ و شروع تخم گذاری مرغ برهما

سن بلوغ در مرغ و خروس نژاد برهما از شروع 6 ماهگی می باشد. شرایط تغذیه ای و محیطی می تواند در این زمان تاثیر گذار باشد.

میزان تخم گذاری مرغ برهما

مرغ نژاد برهما می تواند در سال بین 120 الی 150 تخم بگذارد. اگر شرایط تغذیه ای و محیطی مطلوبی داشته باشد میزان تخم گذاری به حداکثر خود می رسد.

تغذیه نژاد برهما

نژاد برهما می تواند از انواع غلات، دان های آماده و سبزیجات تازه تغذیه کند. این نژاد نیز همانند بیشتر نژادها همه چیز خوار است. از پسماند غذاها نیز می توانید در تغذیه آنها استفاده نمایید. البته این امر باعث کاهش سرعت رشد و تخم مرغ های بی کیفیت می شود.

مرغ و خروس نژاد کوشین

نژاد کوشین از نژادهای زینتی است و اصالتا متعلق به کشور چین می باشد. این نژاد پرنده مناسبی برای پرورش تولید گوشت و یا تخم مرغ نیست و بیشتر جنبه زینتی دارد.

خصوصیات ظاهری و رفتاری مرغ و خروس کوشین

از ویژگی های بارز این نژاد طاقت بالا در برابر سرما می باشد. جوجه های این نژاد دارای روحیه خونگرمی بالا و بسیار بازیگوش می باشند.
مرغ نژاد کوشین یکی از سنگین ترین نژاد مرغ ها می باشد. نداشتن حالت تهاجمی مرغ و خروس در مقابل انسان ها باعث قرار گرفتن آن در دسته پرندگان زینتی شده است.

سن بلوغ و شروع تخم گذاری مرغ کوشین

در صورت پرورش این نژاد در شرایط مناسب معمولا در 6 ماهگی به بلوغ می رسند و می توانند تخم گذاری کنند. مرغ نژاد کوشین در زمان کرچ شدن به خوبی از تخم های خود نگهداری می کند.

میزان تخم گذاری مرغ کوشین

مرغ کوشین در سال بین 100 تا 120 تخم می گذارد که در صورت مساعد بودن شرایط محیطی و تغذیه ای میزان تخم گذاری به حداکثر خود می رسد.

تغذیه نژاد کوشین

مرغ و خروس کوشین همانند سایر نژادها از انواع دان و غلات و سبزیجات برای تغذیه می تواند استفاده نماید.

مرغ و خروس نژاد سبرایت

نژاد سبرایت یکی از محبوب ترین نژادهای مرغ و خروس می باشد. این نژاد مینیاتوری برای زیبایی پرورش داده می شود. این نژاد محبوب متعلق به کشور انگلستان می باشد.

5 تا از نژاد های معروف مرغ و خروس - 3

خصوصیات ظاهری و رفتاری مرغ و خروس سبرایت

مرغ و خروس سبرایت از لحاظ ظاهری کاملا شبیه مرغ و خروس معمولی می باشند. با این تفاوت که این نژاد جثه کوچکتری نسبت به آنها دارد. به همین دلیل آنها را مینیاتوری نیز می نامند.
این نژاد دارای پرهایی با حاشیه سیاه می باشد که زیبایی این پرنده را دو چندان نموده است. و در دو رنگ قهوه ای براق و سفید مایل به نقره ای وجود دارد.

سن بلوغ و شروع تخم گذاری مرغ سبرایت

مرغ و خروس سبرایت قدرت باروری کمی دارند و بعضا نابارور هستند. اما در حالت کلی مرغ نژاد سبرایت در 16 تا 22 هفتگی به بلوغ می رسد و می تواند شروع به تخم گذاری نماید.

میزان تخم گذاری مرغ سبرایت

این نژاد در سال حدود 80 تخم می گذارد که بسیار کوچکتر از تخم مرغ های معمولی است که برای جوجه کشی و تکثیر نژاد مناسب می باشند.

تغذیه نژاد سبرایت

این نژاد از حشرات، علوفه تازه و میوه ها می تواند تغذیه کند. گنجاندن غلات، گندم و دان مخصوص طیور در برنامه غذایی این پرنده می تواند مناسب باشد.
در زمان تخم گذاری بهتر است از غذاهای حاوی کلسیم نیز در برنامه غذایی این نژاد استفاده شود.

“سلب‌ مسئولیت: فن تریکس در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.”

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
chicken-hatch.com




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا