سلامت

نحوه انجام ماساژ یا رفلکسولوژی پا برای درمان فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا یک سندرم درد اسکلتی-عضلانی مزمن است که با درد در سطح گسترده، نقاط حساس، خستگی و اختلال خواب مشخص می ‌شود. تشخیص آن بسیار دشوار است؛ زیرا هیچ گونه آزمایش تشخیصی یا اسکن و عکس برداری که بتواند آن را مشخص کند وجود ندارد. علائم آن نیز مانند علائم دیگر بیماری هاست. رفلکسولوژی پا یک درمان مؤثر و غیر تهاجمی برای از بین بردن علائم فیبرومیالژیا است.

در رفلکسولوژی، نیم تنه ی بالایی بدن، در نیمه ی بالایی پا و نیم تنه ی پایینی بدن، در نیمه ی پایینی پا بیان می شود. نیمه ی راست و نیمه ی چپ بدن نیز در پای راست و چپ تعریف می شود. در نتیجه برای هر علامت فیبرومیالژیا که ممکن است تجربه کنید، یک نقطه ی رفلاکس یا بازتاب وجود دارد. اگر بدانید که بدن چگونه کار می کند و چرا درمان برخی از اندام ها و غدد به تسکین درد کمک می کند، استفاده از رفلکسولوژی برای درمان فیبرومیالژیا بسیار ساده است.

درمان دردهای عمیق عضلانی با رفلکسولوژی پا

نقطه ای از پاها که با مفاصل و عضلات دارای درد در ارتباط است را محکم فشار دهید. (طبق ارتباط نیمه ی بالایی و پایینی پا با نیم تنه ی بالا و پایین که در بالا گفته شد) یعنی:

1- برای از بین بردن درد زانو، انگشت شست خود را روی لبه ی بیرونی پا و دقیقاً بین انگشتان پا و پاشنه (محل آن در تصویر کاملاً مشخص است) فشار داده تا درد زانو تسکین یابد.

1 درمان فیبرومیالژیا با رفلکسولوژی پا

2- برای تسکین درد شانه، پای خود را مانند تصویر برگردانده و در دستتان بگذارید. با انگشت شست فشار بسیار عمیقی در سینه ی پا و چند سانتی متر پایین تر از انگشت کوچک وارد کنید. (محل دقیق آن در تصویر مشخص است) دقت داشته باشید که فشار پای چپ باعث تسکین شانه ی چپ و فشار این نقطه از پای راست باعث تسکین شانه ی راست می شود. با این حال حتی اگر هر دو شانه تان هم درد نمی کند، برای هر دو پا این کار را انجام دهید تا تعادل به وجود آید.

2 درمان فیبرومیالژیا با رفلکسولوژی پا

3- نمودار رفلکسولوژی پا را تهیه کنید. در این نمودار مشخص است هر نقطه از پا نماینده ی کدام ارگان، عضله و مفصل بدن است. سپس هر جایی از بدنتان که درد گرفت به نماینده ی آن در پا مراجعه کرده و با متودی که گفته شد فشار را اعمال کرده تا دردتان تسکین یابد.

3 درمان فیبرومیالژیا با رفلکسولوژی پا

رفع خستگی و کوفتگی با رفلکسولوژی پا

برای درمان خستگی و نداشتن انرژی باید روی رفلاکس غده فوق کلیه (adrenal glands) و پانکراس (pancreas) در پا کار کنید. خستگی می تواند نتیجه ی سطوح پایین قند خون باشد و از آنجایی که پانکراس به تنظیم میزان قند خون کمک می کند، ماساژ نقطه ی رفلاکس غده ی پانکراس در کف پا چندین بار در روز می تواند به بهبود خستگی کمک کند. همچنین ماساژ این نقطه می تواند به بهبود تولید آدرنالین نیز کمک کرده که خود باعث بهبود انرژی می شود.

برای این کار:

1- محلی از پای راست که روی زمین نمی آید، یعنی دقیقاً زیر انگشت شست پا (در تصویر مشخص است) محل قرار گرفتن رفلکس دو غده ی گفته شده است که باید آن ها را عمیقاً فشار دهید. این نقاط بسیار کوچک بوده و شما با اعمال فشار بر آن ها روی کلیه ی راستتان هم فشار وارد می کنید. اما نگران نباشید انجام این کار هیچ تاثیر منفی نخواهد داشت. اعمال فشار بر روی هر نقطه ی رفلکسی مفید است.

4 درمان فیبرومیالژیا با رفلکسولوژی پا

2- روی نقطه ی بازتاب غده ی آدرنال یا همان فوق کلیه که در کف پای چپ واقع شده است نیز عمیقاً فشار وارد کنید.

5 درمان فیبرومیالژیا با رفلکسولوژی پا

درمان اختلالات خواب با رفلکسولوژی پا

به منظور داشتن خوابی راحت و عمیق، به سراغ نقاط بازتابی یا همان رفلکسی بروید که با استرس در ارتباط است.

1- محل دقیق این نقطه در کف پا، کاملاً در تصویر مشخص است. با دقت در تصویر این نقطه را در هر دو پای خود بیابید. سپس از لبه ی بیرونی پا شروع کرده و طبق فلش داخل تصویر فشاری عمیق به سمت لبه ی داخلی پا اعمال کنید و دوباره برگردید. این کار را 5 تا 6 بار برای هر پا تکرار کنید.

6 درمان فیبرومیالژیا با رفلکسولوژی پا

2- به نقطه ی رفلکس غده ی پینه آل، توجه ویژه ای داشته باشید که در مرکز انگشت شست هر دو پا قرار دارد. این غده نقش مهمی در تنظیم ریتم های بدن دارد. تعادل این ناحیه، که همچنین نقطه ی رفلکس غده هیپوفیز نیز هست هرگونه فعالیت بیش از حد در مغز را آرام کرده و کمک می کند تا یک خواب شبانه عالی را تجربه کنید.

7 درمان فیبرومیالژیا با رفلکسولوژی پا

عدم تمرکز

با کار کردن روی نقاط رفلکس، مغز را آرام کنید. این نقاط بر روی سه انگشت اول در هر پا قرار دارند. تحریک این نقاط به درمان عدم تمرکز که گاهی با فیبرومیالژیا در ارتباط است کمک می کند.

1- با نوک انگشت شستتان سر انگشت اول پا و انگشت های دو و سوم را محکم فشار دهید. اگر ناخن های انگشت دستتان بلند باشد، انجام این کار می تواند کمی دردناک و ناخوشایند باشد. بنابراین می توانید به جای فشار، با انگشت شست و سبابه ی دستتان سر انگشتان پا را نیشگون بگیرید.

8 درمان فیبرومیالژیا با رفلکسولوژی پا

2- سه انگشت هر دو پا را به طور کامل از سر تا ته ماساژ دهید. یعنی زیر و رو و کناره های انگشتان را کامل فشار داده و سه انگشت را کاملاً ماساژ دهید.

9 درمان فیبرومیالژیا با رفلکسولوژی پا

سفتی صبحگاهی بدن

بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا، اغلب سفتی صبحگاهی عضلات و بدنشان که همراه با افزایش درد عضلانی است را تجربه می کنند.

برای رفع این مشکل:

– انگشت شستتان را در هلال داخلی پا که روی زمین نمی آید و محل آن کاملاً در تصویر مشخص است، گذاشته و محکم فشار دهید. این کار را حداقل 5 بار برای هر پا تکرار کنید.

10 درمان فیبرومیالژیا با رفلکسولوژی پا

مشکلات گوارشی

با فشار روی نقاط رفلکس معده و اندام های گوارشی در برابر اختلالات گوارشی مانند یبوست، اسهال، درد شکم، گاز و التهاب، از خود مراقبت کنید.

– با اعمال فشار بر روی نقاط رفلکسی روده ی کوچک (small intestine)، کولون نزولی، ستون روده ی میانی که در قسمت میانی و پایینی پا قرار دارد مشکلات گوارشی را درمان کنید. روی این نقاط برای هر پا روزانه حداقل 10 دقیقه کار کنید.

11 درمان فیبرومیالژیا با ماساژپا

سردرد و میگرن

سردرد ها را باید با ماساژ و اعمال فشار روی نفاط رفلکسی سر و گردن تسکین داد. گردن دروازه ای بین بدن و سر است، بنابراین کار کردن روی نقاط رفلکسی سر و گردن تنش های عضلانی موجود در آن ها را از بین برده و گردش خون، عصب ها، لنف، انرژی زیستی الکتریکی و سایر مایعات را بهبود می بخشد.

1- انگشت شست و سبابه را روی پایه ی انگشتان پا گذاشته و فشار دهید. این فشار را روی هر دو پا اعمال کنید.

12 درمان فیبرومیالژیا با ماساژپا

2- تمامی انگشتان هر دو پا را به یکباره گرفته و فشار و ماساژ دهید.

13 درمان فیبرومیالژیا با ماساژپا

3- یک رفلکسولوژی کامل که تاکنون گفته شد را روی پاها انجام دهید تا استرس و خستگی که اغلب باعث سردرد می شود از بین برود. همچنین می توانید از تمام دستان خود برای ماساژ تمام پا استفاده کنید. ابتدا از پای راست شروع کرده و سپس به سراغ پای چپ بروید.

14 درمان فیبرومیالژیا با ماساژپا

در پایان فن تریکس مطالعه مقالات زیر را به شما پیشنهاد می کند.

>>> تاثیر اولتراسوند تراپی بر درمان آرتروز <<<

>>> فواید اکوتراپی و طبیعت درمانی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا