سلامت

چگونه اختلالات بینایی پس از سکته مغزی را درمان کنیم؟

سکته مغزی دلیل عمده و اصلی به وجود آمدن اختلالات عصبی و بینایی در بزرگسالان است. در کشورهای پیشرفته سکته مغزی دلیل 1/4 اختلالات بینایی و سایر کار افتادگی ها در سالمندان است. از کار افتادگی چشم در اثر سکته مغزی می تواند کلی و یا جزئی باشد، اما تغییر محیط و سبک زندگی، انجام تمرینات چشمی و ویژن تراپی می تواند به مهار اثرات مخرب سکته مغزی بر بینایی کمک کند.

برای بهبود بینایی تمرین کنید.

1- تمرین با مداد را امتحان کنید.

بعضی از اختلالات جزئی بینایی ممکن است با تمرین های قوی چشم بهبود پیدا کنند. امروزه این نوع تمرینات به بخشی از فیزیوتراپی تبدیل شده اند. تمرینی که در ادامه می بینید، ممکن است به بهتر شدن وضعیت بینایی بعد از سکته مغزی کمک کند.

– یک مداد یا چیزی شبیه آن را با فاصله 45 سانتی متر رو به روی صورت بیمار بگیرید.

– مداد را در جهت بالا و پایین و چپ و راست حرکت داده و از بیمار بخواهید بدون تکان دادن سر مسیر حرکت مداد را با چشمانش دنبال کند.

– مداد را جلو صورت بیمار گرفته و آن را به بینی او نزدیک و دور کنید و از او بخواهید با دقت به مداد نگاه کند. چشمان بیمار باید به سمت داخل حرکت کند (به سمت بینی).

– دو مداد در دستانتان بگیرید (یکی در دست راست و دیگری در دست چپ)، یکی از مداد ها را نزدیک چشم بیمار و دیگری را دورتر بگیرید. سپس از بیمار بخواهید که بگوید کدام مداد به چشمانش نزدیک تر است.

1 درمان اختلالات بینایی پس از سکته مغزی

2- نقاشی و پازل را امتحان کنید.

طرحی از نمونه های ساده کشیده و از بیمار بخواهید که آن ها را تکمیل کند. علاوه بر این، بازی های پیدا کردن یا کامل کردن کلمات و پازل را نیز انجام دهید. این بازی ها با تمرین دادن مغز برای تشخیص اشیاء و کلمات با به کارگیری قوه بینایی وضعیت را بهبود می بخشند.

3- تمرین چشمی انجام دهید.

تقویت عضلات چشمی، به دنبال کردن رد اشیاء و تشخیص آن ها کمک می کند. این تمرین، سفتی عضلاتی که در اثر سکته مغزی از بین رفته است را بر می گرداند.

– سه انگشت خود را روی پلک قرار داده و سعی کنید در این وضعیت چشمانتان را ببندید. این تمرین باعث قوی تر شدن عضلات چشمی می شود.

– این تمرین باعث بهبود بینایی شده و از فشار و خستگی چشم جلوگیری می کند.

– البته این تمرین هیچ کمکی به بازیابی قشر بینایی آسیب دیده مغز نمی کند.

2 درمان اختلالات بینایی پس از سکته مغزی

4- ماساژ چشم را امتحان کرده و یا از کیسه های آب داغ و یا آب سرد استفاده کنید.

چشمانتان را با کیسه های آب داغ و سرد ماساژ دهید. آب گرم با گرم کردن چشم و افزایش گردش خون باعث تسکین وضعیت چشمانتان می شود.

– یک حوله را در آب گرم و دیگری را در آب سرد خیسانده و به مدت 5 تا 10 دقیقه روی چشمانتان جا به جا کنید (مثلاً پنج دقیقه حوله سرد را گذاشته و سپس از حوله گرم استفاده کنید).

– پلک هایتان را هم ماساژ دهید.

5- بادکنک بازی کنید!

بادکنک و یا یک توپ را به همراه یکی از دوستان یا اعضای خانواده به سمت یکدیگر پرتاب کنید. این تمرین برقراری هماهنگی بین مغز و چشم (برای گرفتن توپ) را آسان تر می کند. به علاوه با تحریک چشم و هماهنگی حرکت بدن به سمت محل گرفتن توپ، باعث بهبود بینایی می شود.

6- از تمرین های کامپیوتری استفاده کنید.

بیماران سکته مغزی، برای بازیابی بینایی خود می توانند تمرین های خاص کامپیوتری انجام دهند. این بیماران هر روز به صفحه ای خیره می شوند که یک مربع سیاه در وسط آن قرار دارد. در حالی که صدها دسته دایره درخشان اطراف این مربع وجود دارد، بیمار فقط باید به مربع نگاه کند.

– این روند درمانی ممکن است برای چند ماه و هر روز 15 تا 30 دقیقه طول بکشد.

7- تمرین های محک زنی انجام دهید.

این تمرین ها برای تشخیص مقدار آسیب وارد شده به بخش بینایی مغز در اثر سکته استفاده می شود. انجام این تمرین ها به پزشک کمک می کند تا مقدار درمان مورد نیاز شما را بهتر تشخیص دهد.

– روند درمان با بستن چشم ها آغاز می شود.

– سپس از بیماران درخواست می شود تا به قسمتی از بدن که در اثر سکته آسیب دیده است، نگاه کنند.

– پس از اینکه بیمار احساس کرد با چشمان بسته به نقطه درست خیره شده است، باید چشمانش را باز کند.

– پزشک تشخیص می دهد که بیمار با چه دقتی به جهت درست نگاه می کند.

– برای برنامه ریزی و آماده کردن روند درمان برای بیمار، از داده ها استفاده می شود.

درمان و دارو برای بهبود اختلالات بینایی‌

1- روش درمان جبرانی را امتحان کنید.

روش درمان جبرانی روی تحریک قشر بینایی مغز تمرکز می کند. این روش با استفاده از منشور، اسکن کردن و سیستم سنجش هوشیاری قشر بینایی مغز، به قشر بینایی و بخش آسیب دیده آن کمک می کند تا حرکت عکس ها از موقعیتی که قابل مشاهده نیستند به محلی که قابل دیدن هستند بهبود پیدا کند.

2- روش درمانی ترمیمی را امتحان کنید.

هدف این روش درمانی تحریک پیوند نورون های قشر بینایی مغز است. این روش درمانی انواع متفاوتی برای اختلالات بینایی مختلف پس از سکته دارد و روی بیشترین محل پیوند نورون های بینایی تمرکز می کند.

– این روش درمان بیشترین درصد بازیابی مغز را دارد.

3- به دنبال روش های مختلف استفاده از منشور باشید.

منشورها برای درمان مشکلات بینایی متعددی به کار می روند. نوع و محل قرارگیری منشورها با توجه به علائم و نشانه های بروز داده شده متفاوت است.

مثلاً:

– برای دوبینی، منشورها داخل لنز عینک استفاده می شوند تا ردیف های به هم خورده چشمی دوباره مرتب شوند.

– در غفلت یک سویه، به عنوان مثال فردی که دارای غفلت یک سویه در سمت چپ قشر بینایی مغزش باشد با یک منشور، تصاویر سمت چپ را به سمت راست قشر بازتاب می کند.

4- از دستگاه های کم بینایی کمک بگیرید.

این دستگاه ها برای اختلالات جزئی بینایی به کار رفته که برای ابزارهای کمکی دیداری در سه دسته ذره بین های دستی، ذره بین های پایه دار و تلسکوپ ها قرار می گیرند. برای ابزارهای کمکی غیر بصری از چاپ های بزرگ شده، لامپ هایی با شدت تابش بالا، وسایلی با کنتراست بالا و کتابخوان های الکتریکی استفاده می شود.

ابزارهای کمکی کم بینایی الکترونیکی هم مثل سیستم تصاویر مدار بسته، اسلاید پروژکتور و تصویر افکن مورد استفاده قرار می گیرند. همه ی این موارد به خوبی می توانند بیناییتان را بهبود ببخشند.

– برخی دیگر از ابزار های کمکی شامل ابزارهای لامسه ای بینایی، شنوایی بینایی و تحریک مستقیم قشر بینایی مغز است.

3 درمان اختلالات بینایی پس از سکته مغزی

5- جراحی عضله های چشمی

جراحی، بهترین گزینه درمان آسیب های چشمی در اثر سکته مغزی نیست، اما جراحی در برخی از موارد می تواند به درمان دوبینی کمک کند. جراحی عضلات چشم برای دوبینی هایی که در اثر نازک شدن چشم به وجود آمده مفید است.

– انجام جراحی باید با بررسی دقیق خطرات و مزایا انجام بگیرد.

تغییر محیط برای بهبود اختلالات بینایی

1- کفپوش ها را عوض کنید.

مثلاً روی سرامیک ها موکت بیندازید. همچنین از کفپوش های مختلف استفاده کرده تا صدای پاها متفاوت باشد.

– با این کار، بیمار سکته مغزی هم متوجه حضور فرد شده و هم می تواند تشخیص دهد در کجای خانه است.

2- لوازم ضروری را در دسترس قرار دهید.

وسایل مورد نیاز را از طبقه بالا به پایین آورده تا بیمارتان مجبور نباشد دائماً از پله ها بالا برود. اگر امکانش هست پله ها را از هم تمایز بدهید تا بیمار در صورت اجبار بتواند راحت تر از پله ها بالا برود.

– مثلاً پله ها را سیاه و سفید کرده تا بیمار بتواند حد فاصل پله تا پله دیگر را تشخیص دهد.

– استفاده از نرده هم گزینه خوبی است.

4 درمان اختلال دربینایی پس از سکته مغزی

3- وسایل را مرتب کنید.

وسایل را جلوی دست و پا نگذارید. مثلاً همه را کنار دیوار چیده تا بیمار هنگام رفت و آمد اذیت نشود و مجبور به حفظ محل دقیق وسایل نباشد.

– گوشه های تیز را بپوشانید.

– از رنگ های واضح استفاده کرده تا بیمار بتواند آن ها را از هم تمایز بدهد.

4- از لیزر استفاده کنید.

این لیزرها را همراه با دستگاه های سیگنال دهی شنیداری یا لمسی استفاده کنید. این وسیله در هنگام خطر به بیمار هشدار می دهد. سه نور لیزر از این وسیله در سه جهت بالا، پایین و در جهتی موازی با دستگاه لیزر بیرون می آید.

– این لیزرها با استفاده از حساسیت لمسی، هنگام نزدیک شدن بیمار به وسایل، هشدار داده تا بتوانند مسیر درست را انتخاب کنند.

5 درمان اختلال دربینایی پس از سکته مغزی

در پایان فن تریکس مطالعه مقاله زیر را به شما پیشنهاد می دهد.

>>> روش های جلوگیری از ابتلا به دژنراسیون ماکولا <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا