سلامت

چگونه حمله خواب یا نارکولپسی را با روش های طبیعی و خانگی درمان کنیم؟

حمله خواب یا نارکولپسی چیست؟

حمله خواب یک اختلال نادر و مزمن در خواب بوده که سیستم و الگوی خواب فرد تغییر کرده و در اثر آن، فرد در حین روز و در ساعت های بیداری میل شدید و مقاومت ناپذیری را برای خوابیدن احساس می کند. اختلال حمله خواب می تواند وضعیت خطرناکی باشد و باید سریعاً درمان شود. با این حال اگر دچار این مشکل هستید، چند روش خانگی را برای درمان آن فرا گرفته تا بتوانید در طول روز انرژی خود را حفظ کنید. همچنین خواب خود را مدیریت کرده و رژیم غذاییتان را بهبود ببخشید.

1 درمان خانگی حمله خواب

تغییر در سبک زندگی

1- به صورت منظم ورزش کنید.

ورزش کردن انرژی بدنتان را افزایش داده و باعث می شود تا احساس کسالت در طول روز کمتر شود.

ورزش کردن منظم خصوصاً در بعد از ظهر به شما کمک می کند تا خواب راحت تری در طول شب داشته باشید. روزانه 30 تا 45 دقیقه ورزش، مانند پیاده روی یا شنا یا 15 دقیقه ورزش های سنگین و شدید مثل بسکتبال و فوتبال می تواند در رسیدن به این هدف به شما کمک کند.

– 3 تا 4 ساعت قبل از خواب ورزش نکنید، زیرا این کار خواب شما را مختل می کند.

2- صبح ها پیاده روی کنید.

نور خورشید می تواند مغزتان را هوشیار کرده و نشان دهد که زمان، زمان بیداری است. پیاده روی روزانه به مغز شما کمک می کند تا هوشیارتر باشید، همچنین باعث جذب ویتامین D در بدن می شود. افزایش این ویتامین می تواند به افزایش انرژی بدن کمک کند. افرادی که پوست روشنی دارند، برای دریافت این ویتامین به 45 دقیقه نور آفتاب نیازمند هستند؛ در حالی که این رقم برای کسانی که پوست تیره تری دارند حدود 3 ساعت است.

3- در حین روز فعالیت داشته باشید.

ورزش های پرشی یا کششی هر دو برای این کار مناسب هستند.

– اگر در مدرسه یا سرکار هستید و می خواهید کتاب یا متنی را بخوانید، آن را ایستاده یا در حین راه رفتن بخوانید تا بدنتان فعالیت داشته باشد.

4- اگر احساس استرس یا کسالت دارید، رانندگی نکنید.

یکی از خطرناک ترین شرایط برای افراد مبتلا به این اختلال، رانندگی است. در صورت داشتن استرس، ناراحتی یا عجله، ممکن است حمله خواب رخ دهد. اگر قبل از رانندگی هر یک از این موارد را احساس می کنید، رانندگی نکنید؛ یا اگر در حین رانندگی هستید، ماشین را پارک کرده و استراحت کنید.

– سعی کنید به خاطر مسائلی مثل ترافیک و یا پیدا کردن جای پارک استرس نگیرید.

5- استرستان را محدود کنید.

استرس زیاد باعث تشویش و دلهره، کمبود خواب و کسالت در طول روز می شود. برای کاهش استرس از روش های مدیتیشن مثل یوگا یا تای چی چوان استفاده کرده و استراحت کافی داشته باشید.

– یکی از روش های دیگر کنترل استرس، تنفس آرام و ملایم در یک محیط دلپذیر و آرامش بخش مانند جنگل است (حمام جنگل). گوش دادن به موسیقی های آرامش بخش هم می تواند کار ساز باشد.

6- سیگار کشیدن را ترک کنید.

تنباکو، نیکوتین دارد. این ماده می تواند روی سیستم عصبی تاثیر گذاشته، آن را تحریک کند و باعث به هم خوردن الگوی خواب، آپنه ی خواب، کسلی و حمله خواب در طول روز شود. تحقیقات نشان داده است کسانی که سیگار می کشند، خواب شبانه راحتی هم ندارند.

داشتن خواب کافی

1- سعی کنید شب ها خواب کافی داشته باشید.

داشتن خواب کافی در شب از کسالت و حمله خواب در روز جلوگیری می کند.

– 4 تا 6 ساعت قبل از خواب خوراکی های شیرین نخورید، زیرا خوراکی های شیرین قبل از خواب باعث بی خوابی می شوند.

2- برنامه منظمی برای خواب داشته باشید.

با این کار بدنتان را با خوابیدن در زمان های مشخص تطبیق می دهید.

3- نور را کم کرده و یک محیط دنج، راحت و تاریک برای خوابتان آماده کنید.

زمانی که در محیط تاریکی قرار بگیرید، مغزتان ملاتونین ترشح می کند. ملاتونین هورمونی است که خواب را تنظیم می کند.


برای اطلاع از نحوه افزایش ملاتونین بدن برای تنظیم خواب به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> افزایش ملاتونین بدن برای تنظیم خواب <<<


4- قبل از خواب از وسایل الکترونیکی استفاده نکنید.

نور صفحه موبایل یا لپ تاپ مقدار ترشح ملاتونین را کاهش داده و کاهش ترشح این هورمون خوابیدن را برایتان دشوار می کند. حداقل 2 ساعت قبل از خواب از وسایلی مثل کامپیوتر، لپ تاپ، تلفن همراه و تلویزیون استفاده نکنید.

5- از تختتان برای انجام فعالیت های دیگر استفاده نکنید.

اگر بیشتر کارها و فعالیت های روزانه تان را روی تخت انجام می دهید، بهتر است این عادت را ترک کنید. اگر از تختتان استفاده های دیگری جز خوابیدن داشته باشید، مغزتان هنگامی که می خواهید بخوابید گمان می کند وقت بیداری و انجام یک فعالیت دیگر است.

6- قبل از خواب سعی کنید بدن و ذهنتان را ریلکس کنید.

فعالیت های استرس زا باعث ترشح هورمون کورتیزول می شوند؛ کورتیزول سطح هوشیاری را افزایش می دهد. اگر قبل از خواب با انجام کار خاصی آرامش پیدا می کنید، آن کار را انجام دهید.

7- به پهلو بخوابید.

اگر هنگام خواب تنفس راحتی ندارید، به پهلو بخوابید. سعی کنید از بالش مناسبی استفاده کرده که انحنای گردنتان را حفظ کند و برای عبور جریان هوا، بیش از حد متراکم نباشد.

– سعی کنید دمر و روی شکم نخوابید؛ زیرا این کار باعث برگشت اسید، تنفس نادرست و افزایش استرس در بدن می شود.

8- آلارم را خاموش نکنید.

هنگامی که آلارم گوشی یا زنگ ساعتتان به صدا درمی آید، نهایت سعیتان را کرده تا از خواب بلند شوید. چند دقیقه خواب بیشتر می تواند شما را بیشتر از قبل کسل کند.

9- مقدار چرت های روزانه را تنظیم کرده و 2 یا 3 بار در روز چرت بزنید.

سعی کنید برنامه تان را جوری بچینید تا زمانی که بیشترین حد خواب آلودگی را تجربه می کنید، بخوابید و یا اینکه یک ساعت و نیم بعد از یک وعده غذایی یک چرت کوتاه در حد 15 تا 20 دقیقه داشته باشید.

– از چرت های بیشتر از 1 ساعت در بعد از ظهرها اجتناب کنید؛ این کار می تواند خواب شبانه تان را تحت تاثیر قرار دهد.

بهبود بخشیدن رژیم غذایی

1- یک صبحانه سالم بخورید.

نخوردن صبحانه می تواند باعث به وجود آمدن حس کسالت و خستگی در طول روز شود.

2- میان وعده های کوچک بخورید.

به جای خوردن تنها 3 وعده غذایی بزرگ و حجیم وعده های کوچک تر و بیشتری داشته باشید. مغرتان برای هوشیاری در طول روز به مقدار یکسان و ثابت مواد مغذی نیازمند است. وعده های غذایی بزرگ می توانند باعث افزایش مقدار تریپتوفان شود. تریپتوفان یک آمینواسید است که مغز را برای خوابیدن تحریک می کند. تحقیقات نشان داده است، خوردن وعده های کوچک در طول روز خصوصاً بعد از ظهر به تعادل بهتر قند خون کمک کرده که باعث می شود بعد از هر وعده غذایی احساس خستگی نکنید.

– سعی کنید 4 تا 5 وعده غذایی در روز مصرف کنید. برای بهبود عملکرد متابولیسم بدن و جلوگیری از بی حالی و کسل شدن در طول روز سعی کنید در وعده های غذاییتان از میوه ها و سبزیجات تازه و مغزها استفاده کنید.

3- غذاهایی سرشار از پروتئین مصرف کنید.

بسیاری از فرآیندهای متابولیسم بدن به پروتئین نیاز دارند. علاوه بر این مصرف پروتئین سطح انرژی را بالا می برد. خوردن یک صبحانه یا نهار سرشار از پروتئین می تواند سطح انرژی بدنتان را حفظ کند. از خوردن گوشت های فرآوری شده، گوشت قرمز و روغن یا کره های نباتی اجتناب کنید. زیرا این مواد غذایی کلسترول بدنتان را افزایش داده و با کاهش سرعت متابولیسم بدن باعث کسلی و بی حالی می شوند.

4- مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید.

مصرف کربوهیدرات مقدار تریپتوفانی که مغز دریافت می کند را افزایش داده و باعث احساس بی حالی در شما می شود.

5- از خوردن غذاهای شیرین و نوشیدنی هایی با قند بالا اجتناب کنید.

غذاها یا نوشیدنی های شیرین در لحظه می توانند باعث بالا رفتن انرژیتان شوند، اما پس از مدت کوتاهی حتی بیشتر از قبل شما را کسل و بی حال می کنند.


برای اطلاع بیشتر در این باره مقاله زیر را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> افزایش انرژی با مصرف شیرینی جات <<<


6- آب زیاد بنوشید.

آب جزء اصلی خون و ماده مورد نیاز برای حمل مواد غذایی برای سلول ها و دفع مواد مضر است. نخوردن آب کافی می تواند باعث کاهش سرعت روند متابولیسم شود و احساس خستگی و بی حالی در شما به وجود آورد.

نوشیدنی های بدون گلوکز(glucose-free) و بدون کافئین هم می توانند به بدن آبرسانی کنند.

– بزرگسالان باید روزانه به طور میانگین دو لیتر آب مصرف کنند.

7- مقدار کافئین مصرفیتان را کاهش دهید.

استفاده از درمان های گیاهی

1- چای بابونه دم کنید.

بابونه گیاهی است که معمولاً برای بهبود اضطراب، حالت تهوع و بی خوابی مورد استفاده قرار می گیرد. خوردن یک فنجان چای بابونه قبل از خواب می تواند به داشتن خوابی راحت و کافی کمک کرده و مقدار خستگی در طول روز را کاهش دهد.

– اگر برای بی خوابی از دارو های گیاهی یا صنعتی دیگری استفاده می کنید یا فشار خون پایینی داشته و یا اینکه باردار هستید، قبل از مصرف بابونه با پزشک خود مشورت کنید.

2- از فرنجمشک (آبتل) استفاده کنید.

این گیاه به کاهش اضطراب و داشتن خواب راحت کمک می کند. فرنجمشک معمولاً به همراه سایر گیاهان مثل سنبل الطیب و بابونه مصرف می شود.

– خانم های باردار و شیرده یا کسانی که تیروئید پرکاری دارند، قبل از مصرف فرنجمشک باید با پزشک مشورت کنند.

3- چای سنبل الطیب بنوشید.

این چای جایگزین خوبی برای داروهای بی خوابی و اضطراب است. خوردن این دمنوش کمک می کند تا سریع تر به خواب رفته و خواب راحتی داشته باشید.

– قبل از مصرف این چای (خصوصاً اگر قصد دارید این دمنوش را به یک کودک بدهید) حتماً با پزشک مشورت کنید.

4- رزماری را امتحان کنید.

رزماری گیاهی است که دوره های حمله خواب را کاهش داده و حافظه و تمرکز را تقویت می کند. برای یک دوره 3 تا 4 ماهه از رزماری در غذاهایتان استفاده کنید. رزماری با طولانی کردن هضم، مغز را فعال و هوشیار نگه می دارد.

– مقدار رزماری مصرفی روزانه به هر نحوی که باشد نباید از 4 تا 6 گرم بیشتر شود.

– رزماری ممکن است باعث کاهش فشار خون و دهیدراسیون (کم آبی بدن) شود. مصرف دوز بالای رزماری نیز در موارد نادر می تواند باعث تشنج شود.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا