تغذیهسلامت

تفاوت روغن کانولا با روغن نباتی چیست؟ کدام یک سالم تر است؟

مقایسه روغن نباتی و روغن کانولا

همه ی ما در طول روز و در آشپزی های روزانه از مقدار زیادی روغن استفاده می کنیم. اما آیا می دانید کدام یک از این روغن ها سالم تر و کدام یک برای استفاده در غذاهای مختلف بهتر هستند؟

به نظر می رسد که روغن کانولا می تواند به راحتی جایگزین روغن های گیاهی شود؛ اما کیفیت و مواد مغذی آن ها زمانی که در موارد مختلف استفاده می شود متفاوت است.

1 مقایسه روغن کانولا و روغن نباتی

نکات مهم در انتخاب روغن‌:

زمانی که به دنبال انواع مختلف روغن هستید به سه نکته توجه کنید:

– تحمل حرارت روغن (یعنی مقدار حرارتی که روغن در آن می سوزد و ناسالم می شود.)
– نوع چربی هایی که در آن موجود است.
– طعم روغن

روغن کانولا

روغن کانولا می تواند درجه حرارت های مختلفی را دریافت کند. کانولا طعمی طبیعی داشته و به همین دلیل برای پخت غذا ها مناسب است؛ چرا که طعم دلپذیزی به آن ها می دهد. از آنجایی که این روغن چربی های مضر و اشباع کمتری دارد، روغن سالمی محسوب می شود.

چربی های غیر اشباع میزان کلسترول خون را بهبود بخشیده و ریسک بیماری های قلبی را کاهش می دهد. اما چربی های اشباع که بیشتر در محصولات حیوانی، روغن نارگیل و روغن خرما یافت می شود، کلسترول خون را افزایش می دهد. به همین دلیل روغن های گیاهی بر روغن های دیگر ارجحیت دارند.

یکی از بزرگ ترین نقاط ضعف روغن کانولا این است که از یک گیاه طبیعی به دست نمی آید و از گیاهان اصلاح شده ی ژنتیکی حاصل می شود. اگر چه این مورد لزوماً باعث ناسالم شدن روغن نمی شود، اما در فرآیند اصلاح ژنتیکی گیاهان از مواد شیمیایی استفاده می شود که برای برخی از افراد به خصوص افراد حساس مضر می باشد.
همچنین سالم و بی ضرر بودن استفاده از این نوع روغن ها در دراز مدت، بحث برانگیز بوده و هنوز مطالعه ای در این باره صورت نگرفته است. بنابراین هنگام تهیه ی روغن کانولا، آگاه بودن از اینکه آیا این روغن از گیاهان اصلاح شده ی ژنتیکی به دست آمده است یا نه بسیار مهم می باشد.

روغن های نباتی

روغن گیاهی که در ایران آن را با نام روغن نباتی می شناسیم، اغلب مخلوطی از روغن های مختلف بوده که به دلیل مقرون به صرفه بودن و فرهنگ استفاده از آن، به وفور استفاده می شود. مشکل این روغن ها این است که فرد استفاده کننده، دقیقاً نمی داند روغن های نباتی دقیقاً از چه گیاهانی و با چه فرآیندی به دست آمده اند.

نسبت چربی های اشباع و غیر اشباع در آن ها دقیقاً مشخص نبوده و نسبت به نوع روغن هایی که در آن گنجانده شده (سویا، آفتابگردان، گلرنگ و…) متفاوت است. بنابراین برای فردی که سلامت روغن برایش اهمیت دارد گزینه ی مناسبی نیست.

روغن های سالم

لازم است بدانید زمانی که برای پخت و پز به دنبال انتخاب روغن هستید، کانولا و روغن نباتی تنها انتخابتان نیست. بلکه گزینه های سالم تر دیگری نیز وجود داشته که عبارت اند از:

روغن آووکادو:

روغن آووکادو حرارت بسیار بالایی را تحمل کرده و دیر می سوزد. این موضوع به این معناست که برای پخت و پز و سرخ کردن مناسب است. همچنین چربی های اشباع نشده ی بالایی داشته و روغن سالمی می باشد. از آنجایی که فرآوری و تهیه ی آن بسیار دشوار است، قیمت آن نیز بسیار بالاست.

روغن زیتون:

چربی های غیر اشباع روغن زیتون، آن را به روغنی ایده آل و سالم تبدیل کرده است. اما تحمل دمای بالا را نداشته و در پخت پز باید با دمای متوسط تا پایین استفاده شود. به دلیل طعم فوق العاده ی که دارد، برای استفاده در سالاد بسیار عالی است.

روغن نارگیل:

اگر چه روغن نارگیل چربی های اشباع بالایی دارد، اما می تواند برای سطح HDL خون تاثیر مثبت داشته باشد. HDL که به عنوان کلسترول خوب نیز شناخته می شود، کلسترول بد خون را کاهش می دهد. با این حال به دلیل محتوای بالای چربی های اشباع روغن نارگیل، توصیه می شود به میزان کم از آن استفاده شود. روغن نارگیل درجه حرارت ملایم رو به پایین را تحمل می کند.


همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با روغن نارگیل، به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه تبدیل روغن نارگیل جامد به مایع <<<

>>> تهیه لوسیون روغن نارگیل <<<


روغن هسته ی انگور:

روغن هسته ی انگور تحمل گرمای متوسط رو به بالا را داشته و می تواند در پخت و پزهای مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. این روغن دارای 73 درصد چربی غیر اشباع، 17 درصد چربی تک غیر اشباع و 10 درصد چربی اشباع می باشد؛ بنابراین بهترین روغن چند منظوره به حساب می آید.

به یاد داشته باشید که روغن هسته ی انگور سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 بوده و این نوع اسید چرب باید با اسیدهای چرب امگا 3 متعادل شود. بنابراین هنگام مصرف این روغن، بهتر است از مصرف خوراکی های حاوی این دو نوع اسید چرب خودداری کنید.

روغن MCT:

روغن MCT روغنی مناسب پخت و پز و با کالری بسیار پایین بوده و منبعی عالی برای تامین انرژی بدن به حساب می آید. حتی برخی ورزشکاران برای تقویت عملکرد ورزشیشان از آن استفاده می کنند. خوردن این روغن با قاشق باید در مقادیر بسیار کمی باشد؛ زیرا استفاده ی زیاد از آن باعث تهوع می شود.

حرارت بیش از 150 تا 160 درجه ی سانتی گراد، روی طعم روغن اثر بدی می گذارد. به همین دلیل اکثر مردم در سالاد و غذاهای سرد از آن استفاده می کنند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
healthline




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا