موبایل و تبلت

مقایسه سیستم عامل اندروید وان Android One و اندروید گو Android Go

مقایسه Android One و Android Go

در سال 2014، گوگل اعلام کرد که یک سیستم عامل جدیدی به نام اندروید وان برای گوشی های ارزان قیمت با قابلیت های پایین و به طور کلی ضعیف تر، طراحی و روانه بازار کرده است. در سال 2017 کمپانی گوگل، مجدداً اندروید گو را مخصوص گوشی های رده پایین، ارزان و دارای قابلیت های کم و سخت افزارِ نه چندان قدرتمند طراحی کرد. سؤالی که مطرح می شود این است که تفاوت اندروید وان و اندروید گو در چه بوده است؟!

1 مقایسه اندروید وان و اندروید گو


برای اطلاع از نحوه ارتقای امنیت گوشی اندروید P با مسدود کردن برنامه ها به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه ارتقای امنیت گوشی اندروید P با مسدود کردن برنامه ها <<<


اندروید وان (Android One) دقیقاً چیست؟

اندروید وان، نسخه ای از اندروید بوده که گوگل آن را برای بازارهای نوظهور، طراحی کرده است. از ویژگی های اصلی اندروید وان قیمت پایین و سخت افزارهای نه چندان قدرتمند است.

2 مقایسه اندروید وان و اندروید گو

اما این قضیه فقط به سخت افزارها ختم نمی شود، چرا که یکسری “قوانین خاص” برای ایده های کلیدی اندروید وان وجود دارند.

گوگل برای گوشی های اندروید وان، سه چیز می خواهد:

• اندروید سبک و خالص (اندروید استوک) و شخصی سازی نشده (خام): هیچ کدام از تولید کننده های گوشی های هوشمند مبتنی بر اندروید وان، نمی توانند سیستم عامل اندروید وان را اصلاح یا تغییر دهند.

• بروزرسانی های منظم امنیتی: تمام تولید کننده های گوشی های هوشمند مبتنی بر اندروید وان، باید برای بروزرسانی های منظم امنیتی متعهد باشند.

• مقررات و الزامات سخت افزاری دقیق: گوگل، اساساً یک حدِ ماکزیممی برای سخت افزار و مشخصات فنی اندروید وان در نظر گرفته است و تولید کنندگان باید با این مسئله کنار بیایند و از آن پیروی کنند. گوگل با اندروید وان بیشتر بر سخت افزار تمرکز دارد تا نرم افزار.

در اندروید وان، همه چیز از سخت افزار گرفته تا بروزرسانی های نرم افزاری، توسط خودِ شرکت گوگل انجام و کنترل می شود و تولیدکنندگان فقط باید پیروی کنند.

در حالی که اندروید وان با هدف ارائه گوشی های ارزان قیمت و کارا برای کشورهای جهان سومی (در حال توسعه) و بازارهای نوظهور، طراحی و عرضه شد، اما به تازگی تغییراتی در آن به وجود آمده و در دیگر کشورهای جهان نیز قابل دسترسی است. برای نمونه، پروژه Project Fi) Fi)، نسخه موتو Moto X4) X4) اندروید وان را روانه بازار آمریکا کرده و شیائومی (MI A1 (Xiaomi نیز در سراسر جهان قابل دسترسی است.

و اما؛ اندروید گو (Android Go) چیست؟

3 مقایسه اندروید وان و اندروید گو

اندروید گو بیشتر بر روی نرم افزار تأکید دارد تا سخت افزار. این سیستم عامل، در واقع نسخه سفارشی و بهینه شده اندروید اوریو (Oreo) بوده و به گونه ای طراحی شده است که بتواند روی گوشی هایی با حافظه رم (RAM) یک گیگابایت یا 512 مگابایت به اجرا درآید.

اندروید گو نیز مبتنی بر سه عامل اصلی و کلیدی است:

• سیستم عامل سفارشی (custom): اندروید گو هنوز هم همان اندروید اوریو است و همان خصوصیت ها را دارد، فقط کمی اصلاحاتی برای سخت افزارهای ضعیف تر داشته است.

• مجموعه ای از برنامه های خاصِ ساخته شده برای Go: در اندروید گو، قرار است تمام برنامه های اندروید حالت سبک تری به اسم Go داشته باشند. به این ترتیب سخت افزار ضعیف هم می تواند پاسخ گوی اجرای اندروید باشد. این برنامه ها و اپلیکیشن ها شامل یوتیوب گو (YouTube Go)، فایل گو (Files Go) و … است.

• پلی استور (Play Store) سازماندهی شده: به لحاظ فنی پلی استور اندروید گو، با پلی استور دیگر اندرویدها تفاوت آنچنانی ندارد. اما پلی استور در اندروید گو، برنامه هایی که روی سخت افزارهای محدود بهتر کار می کنند را برجسته تر می کند؛ مانند فیسبوک لایت (Facebook Lite).

4 مقایسه اندروید وان و اندروید گو

سیستم عامل اندروید گو، بیشتر برای سخت افزارهای ضعیف تر و ارزان تر طراحی شده است. همچنین می تواند ابزارهای مدیریتی داده های بهینه شده را هم برای ذخیره داخلی و هم برای داده های موبایل، برجسته تر کند. به عبارت دیگر، Android Go به گونه‌ای بهینه می‌شود تا گوشی ها و تبلت های اندرویدی با 1 گیگابایت رم به خوبی با آن هماهنگ شوند. این بهینه‌سازی‌ ها شامل مواردی همچون محدود کردن استفاده از رم یا حافظه داخلی و اضافه کردن گزینه‌هایی برای مدیریت مصرف داده هستند. اندروید گو، حدود نصف اندازه اندروید استوک است و به همین صورت، اپلیکیشن های آن نیز اندازه ای حدود 50% کمتر از همتایان خود دارند.

5 مقایسه اندروید وان و اندروید گو

بنابراین در یک نگاه کلی اندروید وان، یک سیستم عامل مبتنی بر سخت افزار بوده که توسط کمپانی گوگل تعریف، طراحی و مدیریت شده است. در مقابل، اندروید گو نیز که توسط گوگل طراحی و مدیریت می شود، یک نرم افزار خالص است که می تواند روی هر سخت افزاری اجرا شود. برخلاف اندروید وان، برای اجرا شدن اندروید گو، هیچ سخت افزار خاصی لازم نیست. هر چند که در گذشته، اندروید گو نیز برای سخت افزارهای ضعیف و رده پایین تر طراحی شده بود.

اگر تولید کننده ای بخواهد گوشی ارزانی را طراحی و عرضه کند، گوگل، اندروید گو را به عنوان سیستم عامل آن پیشنهاد می کند. به نظر می رسد امروزه اندروید گو مشعل دار شده است؛ چیزی که قرار بود اندروید وان باشد! سیستم عامل اندروید وان، بیشتر برای کشورهای جهان سومی و بازارهای نوظهور طراحی شده بود.

گفتنی است که هیچگاه با صراحت اعلام نشده که اندروید گو، برای بازارهای نوظهور طراحی شده است و تنها گفته شده که بیشتر برای گوشی های رده پایین مناسب است. اپلیکیشن های اندروید گو مانند یوتیوب گو و گوگل گو، محدود به مرزهای جغرافیایی بوده و در امریکا در دسترس نیستند. در حالی که گوگل اعلام کرده اندروید گو در سراسر جهان قابل دسترسی است. بنابراین فعلاً چیزی روشن نیست!

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
howtogeek




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا