سلامت

روش های درمان طبیعی فیبریلاسیون دهلیزی | قسمت اول

فیبریلاسیون دهلیزی (آتریال فیبریلیشن=(Atrial fibrillation (AFib)، شکلی از آریتمی قلبی بوده که ضربان قلب در آن غیر طبیعی و نامنظم است و می تواند به صورت موقت یا دائمی بوده و خطرات جدی از جمله خطر سکته و حمله های قلبی را برای سلامتی فرد به دنبال داشته باشد. فردی که به این بیماری مبتلاست، باید توسط یک متخصص قلب و عروق معاینه و چکاپ شده تا مشخص شود که امکان عمل جراحی و بازگشت قلب به حالت طبیعی وجود دارد یا خیر و احتمال خطر برای او چند درصد است. اگر نیاز به عمل جراحی باشد، متخصص با در نظر گرفتن این نکته که در حین عمل باید از تشکیل لخته های خون جلوگیری کند، تصمیم به این کار می گیرد. با این حال، فرد مبتلا به این بیماری با روش هایی نظیر رعایت و اصلاح رژیم غذایی، تغییر برخی عادات، و استفاده از برخی مکمل ها، می تواند بیماری اش را بهبود بخشد. در ادامه با فن تریکس همراه باشید تا با روش های درمان طبیعی فیبریلاسیون دهلیزی آشنا شوید.

درمان طبیعی فیبریلاسیون دهلیزی با اصلاح رژیم غذایی

1- برای درمان طبیعی فیبریلاسیون دهلیزی در رژیم غذایی خود، از محصولات و مواد غذایی تازه استفاده کنید.

از میوه ها و سبزیجات تازه به مقدار زیاد استفاده کنید؛ زیرا این مواد، دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان ها بوده که می توانند به کاهش تمام بیماری های قلبی ازجمله فیبریلاسیون دهلیزی کمک کنند. میوه هایی نظیر بلوبری، تمشک، سیب، آلو، پرتقال و تمام مرکبات حاوی ویتامین C که یک آنتی اکسیدانِ عالیست، سبزیجاتی با برگ های سبز، کدو و فلفل دلمه ای بهترین گزینه ها هستند.

• حتی اگر در فصلی بودید که میوه ها و سبزیجات تازه در دسترس نبودند، می توانید از فریز شده ی آنها نیز استفاده کنید.

• یک قانون سرانگشتی می گوید: بهتر است نصف بشقابتان غذا و نصف دیگرش میوه و سبزیجات باشد.

• از خوردن سس، همراه با سبزیجات یا سالاد، خودداری کنید چرا که باعث افزایش چربی بدن خواهد شد.

• همچنین از خوردن میوه هایی با شکر و یا شیره ی زیاد نیز خودداری کنید.

2- تا جایی که ممکن است از مواد و محصولات ارگانیک استفاده کنید.

مواد غذایی و میوه هایی با برچسب «ارگانیک»، حاوی آفت ها و مواد شیمیایی نبوده و در نتیجه خطر بیماری های قلبی مانند فیبریلاسیون دهلیزی را کاهش می دهند.

• اگر از عهده خرید تمام مواد غذایی به صورت ارگانیک بر نمی آیید، بهتر است آن دسته از موادی که بیشتر مورد مصرف و استفاده قرار می گیرند را به صورت ارگانیک تهیه کنید. همچنین بهتر است موادی مانند کاهو، اسفناج، توت فرنگی و تمشک که احتمال وجود مواد شیمیایی و آفت ها در آنها بالا است را به صورت ارگانیک خریداری کنید.

3- مصرف موادی با ارزش غذایی پایین را به حداقل برسانید.

غذاهای چرب، فست فودها، هله هوله ها (junk food)، غذاهای آماده، غذاهای فرآوری شده و غذاهایی با مونوسدیم گلوتامات (MSG)، نمونه هایی از غذاهایی هستند که می توانند بیماری فیبریلاسیون دهلیزی را تشدید کنند. اگر به مقدار زیادی از این غذاها استفاده می کنید، بهتر است همین الان مصرف شان را متوقف کنید.

• مصرف مواد غذایی آماده و فرآوری شده را محدود کنید؛ زیرا حاوی مواد افزودنی و نگهدارنده هستند که علاوه بر کم بودن میزان ویتامین، مواد معدنی و دیگر عناصر غذایی آنها، سلامت فرد را نیز به خطر می اندازند.

• سعی کنید میزان استفاده از قندها و کربوهیدرات های پیچیده مانند گلیکوژن را افزایش دهید. مصرف بیش از اندازه قندهای ساده مانند گلوکز، خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی را بالا می برد.

• یک قانون سرانگشتی وجود دارد که می گوید: اگر از غذاهایی با رنگ سفید مانند برنج، نان، پاستای سفید و… استفاده می کنید، بهتر است موادی مانند نان سبوس دار، برنج قهوه ای و … را جایگزین آنها کنید.

1 درمان فیبریلاسیون دهلیزی

4- در رژیم غذایی خود، مقدار چربی ها را کم کنید.

بهتر است در غذاهای خود مقدار اسیدهای چرب ترانس و چربی های اشباع را در حدود 7% از کل کالری، کاهش دهید. به این منظور در پخت و پز، به جای استفاده از کره و روغن های صنعتی، از روغن زیتون یا کانولا استفاده کنید.

• بهتر است هنگام شستن موادی مانند گوشت و مرغ، چربی آنها خوب گرفته شود؛ چرا که این مواد دارای چربی های مضر هستند؛ و یا اینکه میزان استفاده از موادی با چربی کم را افزایش دهید. سعی کنید به جای استفاده از سس های پرچرب، از سس های ماست یا گوجه فرنگی هایی استفاده کنید که خودتان درست کرده باشید.

5- از مصرف زیادِ شکر و غذاهای شیرین، اجتناب کنید.

از مصرف موادی که حاوی آسپارتام (aspartame)، اسسولفام پتاسیم (acesulfame potassium)، نئوتام (neotame)، ساخارین (saccharin) و سوکرالوز (sucralose) می باشند، پرهیز کنید.

• بهتر است از اضافه کردن شکر به قهوه یا چای خودداری و مصرف نوشابه و آبمیوه های صنعتی را محدود کنید.

• اگر از طرفداران مواد شیرین هستید و یا بدنتان نیازمند این مواد است، از سبزی شکر برگ (stevia) استفاده کنید که هم شیرین بوده و هم دارای کالری متناسبی است.

2 درمان فیبریلاسیون دهلیزی

6- به طور کلی مصرف گوشت خصوصاً گوشت قرمز را محدود کنید.

اگر مصرف گوشت قرمزتان بالا است، بهتر است از نوع گوشت گاوی که از علف تغذیه کرده و گوشت آن دارای امگا3 و امگا6 می باشد، استفاده کنید؛ و یا مرغ، ماهی و تخم مرغ را جایگزین گوشت کنید. لازم به ذکر است که از مصرف مرغ همراه با پوست آن پرهیز کنید.

• بهتر است از گوشت ارگانیک استفاده کنید. این گوشت ها، بدون هورمون و آنتی بیوتیک ها هستند.

3 درمان فیبریلاسیون دهلیزی

7- در رژیم غذایی خود حتماً جایی برای حبوبات قرار دهید.

حبوباتی مانند عدس، لوبیا و نخود فرنگی دارای مقدار زیادی ویتامین ها (به ویژه ویتامین B) و مواد معدنی (منیزیم و کلسیم) بوده که به سلامت قلب شما کمک می کنند. حبوبات، منابع غنی از پروتئین نیز هستند.

• لوبیای سیاه، نخود و سویا نیز حاوی پروتئین و 9 آمینواسید ضروری بدن هستند.

8- ماهی فراوان بخورید.

ماهی نیز یکی از منابع غنی پروتئین با چربی کم است. ماهی هایی مانند سالمون، شاه ماهی (herring) و ماهی خال خالی (mackerel) که در آب سرد زیسته اند، حاوی مقدار زیادی اسیدهای چربِ امگا 3 بوده که چربی خون یا تری گلیسرید را کاهش می دهند. سعی کنید 2 تا 3 بار در هفته از ماهی های آب های سرد استفاده کنید.

• برای دریافت اسیدهای چرب امگا 3، می توانید از تخم کتان، گردو، سویا و روغن کانولا نیز استفاده کنید.

• بدانید که جذب اسیدهای چرب امگا 3، مساوی با کاهش بیماری های قلبی است.

4 روش های بهبود بیماریهای قلب

9- مصرف نمک را بیش از حد کاهش دهید.

کنترل مقدار نمک مصرفی در روز به کاهش فشار خون و در نتیجه بیماری های قلبی کمک می کند. اگر چه میزان مقدار مصرف روزانه توصیه شده ی نمک متفاوت است؛ اما شما می توانید در روز 2300-1500 میلی گرم سدیم مصرف کنید.

• حتما قبل از استفاده ی مواد غذایی راهنمای درج شده روی آن را بخوانید و به درصد نمک هر کدام توجه کنید.

• از مصرف غذاهای فرآوری شده و آماده خودداری کنید. زیرا این غذاها حاوی مقدار زیادی نمک هستند. سعی کنید خودتان در خانه غذا درست کنید و از مواد تازه در پخت غذاها استفاده کنید.

5 روش های بهبود بیماریهای قلب


نشانه های اصلی واکنش بدن در مصرف بیش از حد نمک را در لینک زیر مطالعه کنید.

>>> نشانه های مصرف بیش از حد نمک <<<


10- موز و آجیل بخورید.

هر روز حدود 12-10 عدد بادام بخورید، اما از مصرف بادام هندی و بادام زمینی به ویژه از نوع شور آنها، پرهیز کنید. بادام به دلیل داشتن سطح بالایی از ویتامین ای (E)، به سلامت ماهیچه های قلب کمک می کند.

• از مصرف موز هم غافل نشوید. موز نیز به دلیل داشتن پتاسیم بالا، فشار خون را کاهش می دهد. سروتونین موجود در موز، هورمون شادی بخش بدن را بالا برده و در نتیجه استرس و احتمال ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را کاهش می دهد. پس در برنامه غذایی خود موز را نیز قرار دهید و هر روز یک موز بخورید.

11- مقدار پروتئین بدنتان را کنترل کنید.

غذا و نوشیدنی ها در هر شکلی که باشند، اگر بیش از حدِ نیاز مصرف شوند، سلامتتان را به خطر می اندازند. زیرا با این کار جریان خون از قلب به معده تغییر یافته و در نهایت موجب آریتمی قلبی می گردد.

• اطلاع از مقدار پروتئین دریافتی و نیز مقدار پروتئین بدن، می تواند به شما در کاهش وزن و در نهایت کاهش بیماری های قلبی، نیز کمک کند. برای این کار می توانید از ظرف یا بشقاب کوچکتر برای خوردن غذا استفاده کنید. بشقاب بزرگ و پر از غذا، محرک اشتها می باشد.

• برای محاسبه مقدار مواد غذایی دریافتی از اندازه سهم (serving sizes) استفاده کنید. Serving sizes، مقدار مصرف فرآورده غذایی است که بر اساس مقادیر متداول مصرف جامعه تعیین می شود. این مقادیر توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تعیین شده است.

• مراقب غذاهای رستورانی باشید؛ غذاهای رستورانی حاوی مقادیر زیادی پروتئین هستند.

در این قسمت از مقاله درمان طبیعی فیبریلاسیون دهلیزی با روش اصلاح رژیم غذایی آشنا شدید. برای اطلاع بیشتر از روش های درمانی این بیماری در قسمت دوم این مقاله با فن تریکس همراه باشید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا