سلامت

4 نشانه اصلی واکنش بدن به مصرف بیش از حد نمک چیست؟

شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که در غذای خود نمک زیادی ریخته و هنگام غذا خوردن هم روی بشقاب غذایتان نمک می زنید. نمک، دارای سدیم است و سدیم زیاد برای سلامتی بسیار مضر می باشد. مندی انریت، مربی تغذیه و تناسب اندام در نیو جرسی معتقد است: همه نمک ها حاوی 40 درصد سدیم هستند. این بدان معنی است که نمک حلال، نمک صورتی هیمالیا و حتی نمک دریای فرانسه نیز به اندازه نمک های بسته بندی شده ای که در رستوران ها و فست فودها عرضه می شوند، مضرند. انریت اظهار می کند: به احتمال خیلی زیاد، بیشترِ غذاهای فرآوری شده و حتی غذاهای خانگی، حاوی مقدار خیلی زیادی نمک هستند.

براساس آخرین دستورالعمل های تغذیه ای، مقدار سدیم جذب شده روزانه توسط هر فرد باید 2300 میلی گرم (1 قاشق چای خوری) باشد. اما میانگین مصرف روزانه افراد، اغلب حدود 3400 میلی گرم سدیم (یک و یک سوم قاشق چای خوری) در روز است. بنابراین، بهتر است پس از هر بار خرید مواد غذایی و خوراکی، به برچسب درج شده روی محصول نگاه کرده و مقدار سدیم آن را چک کنید. بنابر نظر انریت، هر ماده خوراکی که مقدار سدیم آن 5 درصد یا کمتر باشد مناسب بوده و خوراکی هایی که درصد سدیم شان بیشتر از 20 درصد است، مناسب نبوده و منبعی سرشار از سدیم هستند.

مهم ترین نشانه های مصرف بیش از حد نمک

1- در بیشتر مواقع تشنه هستید.

سدیم، نقش مهمی در حفظ تعادل مایعات بدن بازی می کند. بنابر عقیده انریت، بدن روزانه به جذب مقداری نمک نیاز دارد تا بتواند تعادل مقدار آب بدن را حفظ کند. سدیم موجود در نمک، سبب حفظ مایعات درون سلولی بدن می شود. زمانی که تشنه هستید، بدن شما علامت داده که آب کافی درون سلول ها وجود ندارد تا بتواند مقدار سدیم اضافی را خنثی کند. بنابراین یک سیگنال به مغز می فرستد تا مغز احساس تشنگی را در شما ایجاد کند.


برای اطلاع بیشتر در رابطه تشنگی بعد از مصرف نمک به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> علت تشنگی بعد از مصرف نمک <<<


2- دچار احتباس آب و تورم هستید.

غذاهای پر نمک، سبب احتباس آب و تورم می شوند. یعنی زمانی که غذای پر نمک می‌ خورید سدیم زیادی وارد بافت ‌های بدن می‌ شود. در نتیجه آب برای رقیق کردن آن، از سلول ها خارج شده و به سمت آب میان بافتی و بافت‌ ها می‌ رود. برای همین بدن دچار احتباس آب و حالت پف کردن می شود. در واقع، افراط در مصرف نمک سبب می شود بدن، آب بیشتری در خود نگه داشته و تورم و پف، به ویژه در قسمت شکم را به دنبال خواهد داشت. حتی ممکن است پس از خوردن یک وعده غذای پر نمک، در انگشتان دست و پای خود نیز احساس تورم و باد کردن داشته باشید. دلیل تمام این موضوعات، بهم خوردن تعادل مایعات بدن است.

1 مصرف نمک

3- سر درد دارید.

آیا شما هم سر درد دارید اما دلیل آن را نمی دانید؟ آخرین وعده غذایی خود را بررسی کنید. انریت می گوید: مصرف بیش از حد نمک، سبب افزایش فشار مویرگ های مغزی می شود و در نتیجه، سردردهای دردناک را به دنبال خواهد داشت.

4- احساس می کنید غذایی که می خورید بی مزه است.

علاوه بر تمام پیامدها و خطرات سلامتی، مصرف بیش از اندازه نمک می تواند سبب از بین رفتن جوانه های چشایی موجود روی زبان شود. برای همین با مصرف زیاد نمک، مزه بیشتر غذاها را متوجه نمی شوید. انریت می گوید: بسیاری از افراد نمی دانند که مصرف نمک زیاد سبب کاهش و حتی از بین رفتن حس چشایی آن ها می شود.

2 مصرف نمک

اما چگونه مصرف نمک را کاهش دهیم؟

اگر شما نیز جزء افرادی هستید که نمک زیادی می خورید، می توانید از استراتژی ها و راهکارهایی که انریت ارائه کرده است استفاده کنید. دکمه ریست خود را فشار دهید و شروع کنید!

– از شش ماده غذایی شور، دوری کنید. در واقع باید از مصرف شش ماده غذایی شور خودداری کنید.

این مواد غذایی شامل نان و رول ها (مانند نان رول شیری)، گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، ساندویچ ها و برگرها (به ویژه آن هایی که در رستوران ها و فست فودها تهیه می شوند)، پیتزا، سوپ ها و غذاهای کنسروی و ناگت مرغ می باشد.

– از غذاهای خانگی استفاده کنید. در رستوران ها و فست فودها، برای طعم بهتر غذاها از نمک زیادی استفاده می کنند. اما اگر خودتان غذا بپزید یا از غذاهای خانگی استفاده کنید، می توانید روی مقدار نمک آن نظارت داشته و آن را کنترل کنید.

– از طعم دهنده های جدید استفاده کنید. هنگام پخت غذا، به جای استفاده از نمک می توانید از طعم دهنده های طبیعی مانند سبزی های معطر (چه خشک شده و چه تازه)، آبلیمو، سرکه و .. استفاده کنید. سبزی هایی مانند شوید، آویشن و نعناع برای این منظور مناسب هستند.

– اگر نمی توانید از مصرف مواد غذایی مثل کنسروها اجتناب و پرهیز کنید یا دست بکشید، از نوع کم نمک یا بی نمک آن ها استفاده کنید. شستشوی حبوبات و دانه ها می تواند به کاهش مقدار نمک آن ها کمک کند.

3 مصرف نمک

در پایان اشاره می کنیم که از انواع نمک مانند نمک هیمالیا و نمک مخصوص حمام در موارد مختلفی استفاده می شود؛ که برای آگاهی از آن ها می توانید مقالات زیر را مطالعه کنید.

>>> نحوه استفاده از لامپ نمک هیمالیا

>>> آموزش ساخت اسکراب و لایه بردار با نمک هیمالیا

>>> روش های استفاده از نمک حمام برای سلامت بدن

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
bicycling




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا