سلامت

روش های درمان طبیعی فیبریلاسیون دهلیزی | قسمت دوم

در قسمت اول مقاله روش درمانی فیبریلاسیون دهلیزی با روش اصلاح رژیم غذایی آشنا شدید و اینک فن تریکس قصد دارد تا شما را با روش های دیگر درمان طبیعی این بیماری از جمله تغییر عادات و سبک زندگی و مصرف مکمل ها آشنا کند.

تغییر عادات و سبک زندگی افراد مبتلا به بیماری فیبریلاسیون دهلیزی

1- مصرف مواد کافئین دار را محدود کنید.

قهوه، شکلات، چای های کافئین دار، نوشابه های انرژی زا، نوشابه های کولا و هر چیز کافئین دار را برای مدت طولانی مصرف نکنید. پژوهشگران معتقدند مصرف مواد کافئین دار، موجب تشدید AFib می گردد. بنابراین بهتر است از مصرف غذاها و نوشیدنی های کافئین دار جداً خودداری کنید.

• کافئین با افزایش فشار خون و تپش قلب، خطر AFib را تشدید می کند.

• زمانی که قهوه میل می کنید، سعی کنید از شکر استفاده نکنید یا مقدار استفاده از شکر کم باشد.

2- از نوشیدن الکل، اجتناب کنید.

از نوشیدن الکل در هر شکل و نوعی پرهیز کنید، زیرا الکل خطر ابتلا به بیماری AFib را تشدید می کند.

1 درمان فیبریلاسیون دهلیزی 2

3- سیگار را ترک کنید.

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که سیگار می کشید و به AFib هم مبتلا هستید، فوراً نسبت به ترک آن اقدام کنید. سیگار ضربان قلب را افزایش و اکسیژنِ خون را کم می کند. این موارد سبب آسیب رسیدن به قلب شده و ریسک بیماری فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش می دهد. اگر چه ترک سیگار کار راحتی نیست، اما به سلامت شما بسیار کمک می کند.

4- تنش و استرس ها را از خود دور کنید.

تمرینات و راهکارهای زیادی وجود دارند که به کمک آنها می توان استرس ها را در مدت زمان طولانی از خود دور کرد و موجب کاهش خطر بیماری فیبریلاسیون دهلیزی شد.

• تکنیک هایی مانند مدیتیشن یا دورن پویی (Meditation)، تمرینات تنفسی و یوگا که برای مدیریت کردن استرس بکار می روند، انجام دهید.

• حداقل برای یک ساعت در روز، به ویژه صبح ها و شب ها قبل از خواب، ریلکس باشید و انرژی خود را تجدید کنید. هر شخص به زمانی هایی برای تجدید انرژی خود نیاز دارد. این زمان ممکن است به مطالعه، انجام نوعی بازی، گذراندن وقت با خانواده و… اختصاص داده شود.

2 درمان فیبریلاسیون دهلیزی 2

5- ورزش های سبک انجام دهید.

ورزش های سبک برای اکثرِ افراد مناسب است، زیرا موجب کاهش خطر بیماری های قلبی، تنظیم ریتم بیولوژیکی قلب، داشتن وزن مناسب و خوابِ راحت می شود. اما اگر مبتلا به AFib هستید، بهتر است قبل از انجام هر نوع ورزشی با پزشک خود مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت کنید. پزشک احتمالاً شما را از انجام ورزش های سنگینی که ضربان قلب را افزایش می دهند، منع می کند. همچنین پزشک، درباره ی مدت زمان تمرین و انجام ورزش هم شما را راهنمایی خواهد کرد.

• اگر در طول تمرین ورزش، خطر فیبریلاسیون دهلیزی را احساس کردید، تمرین را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید.

• از انجام هرگونه تمرین یا ورزش های سنگین و حرفه ای که موجب افزایش ضربان قلب می شود خودداری کنید.

• اگر در انجام تمرینات ورزشی مردد هستید، حدود 5 تا 7 دقیقه در روز تمرینات کششی انجام دهید. تمرینات کششی، بدن و ماهیچه ها را گرم کرده و جریان خون به قلب را افزایش می دهد. در نتیجه می توانید به راحتی ورزش کنید و نگران هیچ مشکل دیگری نباشید.

6- یوگا انجام دهید.

یوگا یکی از بهترین راه هایی است که روی سلامت ذهن و جسم شما کار می کند و نوعی مدیتیشن و کاهش دهنده استرس است. البته حواستان باشد که تکنیک های ساده ی یوگا را کار کنید و از انجام تکنیک های سخت مانند یوگای ایروبیک خودداری کنید.

• هرگز حرکت شیرشاسنا (shirshasana) یعنی ایستادن روی سر را انجام ندهید. زیرا خون به جای جریان یافتن به سمت قلب، به سمت مغز جریان پیدا می کند.

3 درمان فیبریلاسیون دهلیزی 2

7- تمرینات تنفسی انجام دهید.

برای افزایش جریان خون به سمت قلب دو بار در روز، در یک جای راحت، با تکیه بر پاها نشسته یا دراز بکشید. از بینی، یک دم عمیق بگیرید و هوا را به ریه های خود وارد کنید، تا چهار شماره بشمارید، سپس از دهان یا بینی، هوا را خارج کرده و دوباره تا چهار بشمارید. به عبارت دیگر در چهار شمارش، هوا را دم و بازدم کنید. زمان دم و بازدمتان را طوری متعادل کنید که یک موج ثابت در تنفستان ایجاد گردد. این تمرین را روزانه به مدت 5 دقیقه انجام دهید. با این کار، آرامتر می شوید و تپش قلبتان منظم تر می گردد.

• اگر حین انجام این تمرین، ذهنتان مشوش است، بر روی دم و بازدم های خود بیشتر تمرکز کنید.

استفاده از مکمل ها

1- با پزشک خود صحبت کنید.

برای استفاده از مکمل ها حتماً با پزشک مشورت کنید و هیچ مکملی را بدون تجویز مصرف نکنید. بعضی از مکمل ها می توانند باعث ایجاد برخی واکنش هایی شوند که اصلاً برای بدن، مناسب نیستند. بنابراین پیش از استفاده از هر نوع مکمل، ویتامین یا مواد معدنی، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید.

• بسیاری از مکمل ها نه تنها برای فیبریلاسیون دهلیزی بلکه برای تمام بیماری های قلبی مفید هستند.

• فراموش نکنید که بهترین مکمل ها و ویتامین ها، در غذا وجود داشته و قرص های مکمل و ویتامین ها، منابع ثانویه هستند.

2- از قرص های مکملِ روغنی ماهی استفاده کنید.

اگر به هر دلیلی قادر به استفاده از ماهی نیستید، می توانید از قرص های مکمل روغن ماهی که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند، استفاده کنید. با مصرف این قرص ها، خطر ایجاد لخته های خونی در بدن و به دنبال آن فیبریلاسیون دهلیزی نیز کاهش می یابد.

• بسته به شرایط بدنی، می توانید 2000 تا 8000 میلی گرم از این مکمل را روزانه استفاده کنید.

4 درمان فیبریلاسیون دهلیزی 2

3- مکمل های منیزیم، کلسیم و پتاسیم مصرف کنید.

این سه ماده معدنی، احتمال خطر آریتمی قلبی را کاهش می دهند.

• منیزیم و پتاسیم، دو عنصر ضروری برای انقباضات ماهیچه ای قلب می باشند. منیزیم می تواند به مقدار 400 میلی گرم در روز مصرف شود و مقدارش نباید از 900 میلی گرم تجاوز کند. البته ممکن است عوارضی مانند اسهال را نیز به دنبال داشته باشد. برای جذب بهینه منیزیم در سلول ها، بهتر است همراه با مکمل منیزیم از ویتامین ب-کمپلکس که موجب جذب منیزیم می شود، نیز استفاده کنید.

• مکمل های پتاسیمی که حاوی 7.4 گرم پتاسیم هستند، برای مصرف روزانه نیز مناسب می باشند.

• کلسیم برای استحکام استخوان ها و دندان ها، کاهش فشار خون و کاهش احتمال سکته های قلبی، مفید است. مقدار مناسب آن در روز حدود 500 میلی گرم بوده و می تواند 1000 تا 1200 میلی گرم در روز هم مصرف شود. با هر مکمل، حدود 6 فنجان آب بخورید تا یبوست نگیرید.

4- اگر از داروهای استاتین استفاده می کنید، مکمل کوآنزیم کیوتن (Coenzyme Q10) مصرف کنید.

آنزیم کوآنزیم Q10 به طور طبیعی در بدن تولید شده و مقدار زیادی از آن، در ماهیچه ی قلب تجمع یافته و انرژی مورد نیاز را برای ماهیچه قلبی تأمین می کند. این ماهیچه ها، به انرژی زیادی نیاز دارند. اگر از داروی استاتین برای کاهش کلسترول استفاده می کنید، این دارو سبب کاهش سطح کوآنزیم کیوتن در سلول ها می شود؛ به همین دلیل، اکثر پزشکان، همراه با این دارو کوآنزیم کیوتن را تجویز می کنند. هر چند ارتباط بین کوآنزیم کیوتن و اثرات کاهشی استاتین روی آن، هنوز به طور کامل مشخص نشده است، اما بهتر است در مورد این مسئله، حتماً با پزشک متخصص صحبت کنید.

• مقدار تجویز شده CoQ10، می تواند از 22 تا 400 میلی گرم در روز متغیر باشد، اما رایج ترین مقدار آن 200 میلی گرم است.

5 بهبود بیماریهای قلبی

5- درمان بیماری فیبریلاسیون دهلیزی با مصرف و جذب ویتامین D

بهترین راه برای جذب ویتامین D، استفاده از منابعی مانند نورخورشید است. 3 بار در هفته و هر بار به مدت 15-10 دقیقه در مقابل نور خورشید (بدون مصرف ضدآفتاب) بنشینید تا بدنتان ویتامین D کافی را جذب کند. ویتامین D، برای سلامتی قلب، استخوان ها، و دندان ها مفید بوده و به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

• ویتامین D، از ویتامین های محلول در چربی است. اگر در جواب آزمایش تان مقدار ویتامین D، 50 nmol/L یا بیشتر (و در برخی منابع 20 nmol/L یا بیشتر) باشد به این معنی است که میزان ویتامین D بدن شما به میزان کافی می باشد. با این حال، اگر مقدارش کمتر از 30 nmol/L باشد، یعنی مقدار ویتامین D بدن، خیلی کم بوده و حتماً باید به صورت مکمل مصرف شود. با مقدار 1000 IU در روز، مصرف مکمل ویتامین D را شروع کنید. در مورد نحوه مصرف آن حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

6 بهبود بیماریهای قلبی

6- از مکمل تائورین (taurine) استفاده کنید.

تائورین یکی از آمینواسیدهای آزاد در قلب بوده که همراه با منیزیم و پتاسیم، سه عنصر ضروری برای جلوگیری از ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی محسوب می شوند. تائورین، از فراوان ترین و مهم ترین آمینو اسیدهای قلب می باشد. زیرا به تنظیم آنزیم ها در قلب و در نهایت انقباضات ماهیچه ی قلب، کمک می کند.

• هر روز حدود 3000 میلی گرم مکمل، در دوزهای جداگانه همراه با غذا مصرف شود.

• برخی مواد افزودنی مانند MSG و آسپارتام، تائورین بدن را کاهش می دهند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا