زیبایی

تفاوت کرم ها و لوسیون ها در چیست؟

پوست، بزرگ ترین ارگان (بافت) بدن است. اما همان طور که می دانیم رسیدگی و مراقبت از پوست را نسبت به بافت های دیگر بدن، خیلی جدی نمی گیریم. در واقع، همیشه بافت های دیگر بدن را برای مراقبت و سلامت، در اولویت قرار می دهیم.

بدن، خود به طور طبیعی روغن و مرطوب کننده تولید می کند تا از پوست مراقبت کرده و از کم آب شدن پوست، جلوگیری کند. پوست، اولین خط دفاعی بدن در برابر عوامل خارجی است. شکسته شدن این خط دفاعی و آسیب به پوست، مشکلات و آسیب های دیگری را نیز در پی خواهد داشت. بنابراین، مراقبت و حفظ سلامت پوست بسیار مهم است.

برای داشتن پوست سالم و زیبا، باید به آن اهمیت دهیم و از محصولات آرایشی، مرطوب کننده ها و لوسیون های سالم استفاده کنیم.

مزایای استفاده از مرطوب کننده ها

• جلوگیری از بروز آکنه و جوش های سرسیاه ناشی از سلول های مرده پوست

• پیشگیری و درمان قرمزی پوست ناشی از حساسیت و خشکی پوست

• نرم و مرطوب نگه داشتن پوست و آبرسانی به پوست، که سبب حفظ سلامت پوست می شود.

• جلوگیری از خارش پوست ناشی از کمبود رطوبت

1 تفاوت لوسیون و کرم

اما چه زمانی باید از لوسیون ها و چه زمانی از مرطوب کننده ها یا چرب کننده ها استفاده کرد؟ انواع مختلفی از مرطوب کننده ها، لوسیون ها، کرم های چرب کننده و مرطوب کننده در بازار وجود دارند. حال با وجود این تنوع ها، باید کدام را چه موقع و با چه ترکیباتی استفاده کنیم؟

تفاوت بین لوسیون و کرم

عوامل اصلی تعیین کننده تفاوت بین کرم ها و لوسیون ها، تفاوت در ویسکوزیته (گرانروی) و غلظت آن ها است. دلیل این امر، ترکیبات و روغن هایی است که در ساخت هر کدام از آن ها استفاده شده است. هر دوی آن ها مرطوب کننده هستند اما در محتوای روغنشان با هم فرق دارند.

– کرم ها، ویسکوزیته بیشتری دارند. چرا که در ساختار آن ها درصد بیشتری روغن و درصد کمتری، آب به کار رفته است. به همین دلیل غلیظ تر بوده و غالباً در قوطی تولید و نگهداری می شوند. در واقع کرم ها غلیظ تر از آن هستند که بتوان آن ها را از بطری های پمپ دار خارج کرد. برای پوست های خشک، کرم ها مناسب تر هستند، چرا که قابلیت حفاظتی آن ها بیشتر است. داشتن غلظت بیشتر، آن ها را برای آب و هوای سرد و خشک و زمستانی، مناسب تر می کند.

– لوسیون ها گرانروی کمتری دارند. چرا که در ساختارشان آب بیشتری به کار رفته است و رقیق تر هستند. لوسیون ها را راحت تر می توان روی بخش بزرگی از پوست مالید و پخش کرد و به راحتی توسط بطری های پمپی، خارج می شوند. لوسیون ها حاوی روغن کمتر و سبک تری نسبت به کرم ها می باشند. به همین دلیل، افرادی که پوست نرمالی دارند، کافی است تنها از لوسیون استفاده کنند. لوسیون ها برای تابستان و آب و هوای مرطوب و شرجی، مناسب هستند. لوسیون ها برای نقاطی از بدن که با مو پوشیده شده اند هم به راحتی قابل استفاده اند. به همین دلیل، بهتر است آقایان به جای کرم از لوسیون استفاده کنند.

– البته در زمانی که پوست بیش از حد خشک شده باشد، باید حتماً از کرم استفاده شود.

تفاوت بین لوسیون های صورت، دست و بدن

لوسیون صورت

لوسیون های صورت، سبک تر از لوسیون های دست و بدن هستند، چون پوست صورت نسبت به پوست دست و بدن حساس تر است. همین امر یکی از دلایلی است که نشان می دهد استفاده از لوسیون صورت، برای دست و بدن مؤثر نخواهد بود چون ترکیبات سبک تری دارد.

استفاده روزانه از لوسیون و مرطوب کننده صورت، باید بخشی از مراقبت های پوستی روتین باشد. لوسیون صورت، کاربرد بسیار راحتی داشته و به راحتی جذب پوست می گردد.

پوست صورت مردان، علاوه بر صدماتی که طی اصلاح، به ویژه با تیغ به آن وارد می شود، بیشتر تحت تأثیر آسیب ها قرار دارد. بنابراین، بهتر است مردان از یک لوسیون صورت فاقد چربی استفاده کنند که تحریکات پوستی را کاهش دهد.

یک لوسیون خوبِ صورت باید حاوی عصاره نعناع، روغن اکالیپتوس یا منتول (menthol) باشد. این مواد سبب مرطوب نگه داشتن پوست می شوند. برای افراد مسن تر، لوسیون های حاوی ویتامین A برای صورت پیشنهاد می شود تا چین و چروک پوستی را کاهش دهند.

لوسیون دست

دست ها یکی از اولین قسمت هایی هستند که علائم پیری را نشان می دهند. با شستن دست ها چندین بار در روز، رطوبت پوست دست را کاهش می دهیم. به همین دلیل استفاده از لوسیون دست بهترین راه برای مراقبت و جوان سازی پوست دست می باشد.

اگر چه کارِ خانه برای خانم ها و کارِ بیرون برای آقایان، می تواند سبب آسیب به پوست دست شود، اما مهم ترین عامل آسیب به پوست دست، خشکی و ترک خوردگی پوست است.

از آنجایی که پوست کف دست و انگشتان به روغن و رطوبت نیاز دارند تا خشک نشوند و ترک نخورند، استفاده از لوسیون دست توصیه می شود. در واقع می توان گفت بیشتر از حدی که به لوسیون صورت و بدن نیاز داشته باشید، به لوسیون دست هم نیاز دارید.

لوسیون های دست باید حاوی ویتامین A، ویتامین E، روغن هایی نظیر روغن بادام، روغن گردو، نارگیل و … باشند. برخی مواد لبنی و الکل های ضعیف هم، در تولید لوسیون های دست، به کار می روند.

لوسیون های دست، غلیظ تر از لوسیون های صورت هستند. غلظت زیادِ لوسیون های دست باعث می شود که اگر از لوسیون دست برای صورت استفاده شود، منافذ پوست صورت مسدود شوند. این امر موجب تشکیل آکنه و جوش های سر سیاه پوستی روی صورت می شود.

لوسیون بدن

لوسیون بدن نیز از لوسیون صورت غلیظ تر است. اما از کرم های دست و صورت، رقیق تر می باشد.

بدن غالباً با لباس پوشیده می شود. همین امر، سبب شده بیشتر افراد از لوسیون های بدن استفاده نکنند. عدم استفاده از لوسیون بدن برای پوست های معمولی، مشکلی ندارد.

استفاده از لوسیون بدن، مانع از خارش پوست بدن می شود. لوسیون های بدن باید حاوی AHAs (آلفا هیدروکسی اسید یا اسیدهای میوه ای) باشند تا بتوانند به حذف سلول های مرده پوست و پوست خشک شده که از دلایل ایجاد خارش هستند، کمک نمایند.

روغن های طبیعی مانند روغن جوجوبا و درخت روغن قلم (shea) به راحتی می توانند درون پوست نفوذ کرده و پوست را مرطوب نگه دارند.

از محصولاتی مانند وازلین ها که پایه نفتی دارند استفاده نکنید. زیرا به خوبی جذب پوست نمی شوند و فقط منافذ پوست را مسدود می کنند.

آیا می توان لوسیون های دست، صورت و بدن را به جای هم استفاده کرد؟

جواب کوتاه، منفی است اما باز هم به نوع پوست بستگی دارد.

هر کدام از لوسیون ها دارای فرمولاسیون و ترکیبات ویژه ای هستند که فقط برای همان قسمت طراحی شده اند.

لوسیون صورت ویژگی هایی دارد که سبب نرمی و شفافیت پوست صورت می شود در حالی که لوسیون دست، حاوی مواد مغذی است که برای رفع خشکی، زبری و تقویت پوست مناسب هستند.

خواص سفید کنندگی و لیفتینگ لوسیون های صورت، می تواند به جوانسازی پوست کمک کند. در حالی که این کار را نمی تواند برای پوست خشن و زبرتر دست انجام دهد. گاهی حتمی ممکن است استفاده از لوسیون صورت روی بافت پوست دست، سبب پوسته پوسته شدن و خشک شدن پوست کف دست یا اطراف ناخن ها و انگشتان شود.

استفاده از لوسیون دست برای صورت، یک ظاهر براق به صورت داده و می تواند منجر به بروز برخی واکنش ها یا انسداد منافذ گردد.

لوسیون های صورت حاوی SPF (عامل حفاظتی در برابر نور خورشید) هستند، اما لوسیون های دست و بدن چنین فاکتورهای حفاظتی را ندارند.

لوسیون های دست غلیظ تر از لوسیون های بدن هستند. چرا که پوست دست، روزانه چندین بار شسته شده و نیاز به رطوبت بیشتری دارند. برای همین استفاده از لوسیون های دست روی بدن کمی سخت است، اما استفاده از لوسیون های بدن روی دست، هیچ تأثیر منفی ندارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با لوسیون ها مقالات “عدم تاثیر استفاده از لوسیون بعد از حمام” و “طرز تهیه لوسیون مرطوب کننده و خنک کننده تابستانه” را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
realmenrealstyle




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا