سلامت

با آفتاب سوختگی اسکالپ Scalp یا پوست سر چه کنیم؟

درمان آفتاب سوختگی اسکالپ یا پوست سر

آفتاب سوختگی، اتفاقی کاملاً طبیعی است. هر ساله تقریباً برای 42 درصد از افراد روی کره ی زمین اتفاق می افتد. با این حال، اگر بیش از 5 بار در سال دچار آفتاب سوختگی شوید ریسک ابتلا به سرطان پوست را افزایش داده اید. پوست زمانی می سوزد که در معرض اشعه ی UVA و UVB خورشید قرار گیرد. جلوگیری از رسیدن این اشعه به پوست به راحتی با کرم ضد آفتاب و لباس مناسب ممکن است. اگر چه برای سلامتی بدن و تامین ویتامین D روزی 20 دقیقه در معرض نور خورشید قرار گرفتن لازم است، اما همیشه قسمتی از بدن وجود دارد که مراقبت از آن در برابر نور خورشید یا فراموش شده و یا مورد توجه قرار نمی گیرد و آن هم پوست سر است. یک کلاه ساده یا کلاه آفتابی تمام چیزی است که برای جلوگیری از سوختن پوست سر مورد نیاز است.

اگر پوست سرتان دچار آفتاب سوختگی شد، با درمان های خانگی به راحتی آن را درمان کنید.

1- با آب ولرم یا سرد دوش بگیرید.

اگر چه استفاده از آب سرد در حمام چندان خوشایند نیست اما آب داغ می تواند پوست سر آسیب دیده را دردناک تر و ناخوشایندتر کند. توصیه می کنیم اگر قصد ندارید موها و سرتان را بشویید، (یا بلافاصله بعد از شستن سر) حوله ای به دور سرتان بپیچید تا حس بد حمام با آب سرد کمتر شود.

2- از شامپوهای حاوی سولفات به هیچ وجه استفاده نکنید.

پوست سرتان به مقدار زیادی رطوبت نیاز دارد تا سریع و به خوبی بهبود یابد. سولفات ها نمک هایی هستند که در بیشتر شامپوها یافت می شوند که پوست سر را خشک کرده و باعث آسیب بیشتر می گردند. پس به برچسب شامپو توجه کنید و شامپوهای بدون سولفاتی که خاصیت مرطوب کنندگی پوست را دارند خریداری کنید.

همچنین از نرم کننده ها و حالت دهنده هایی که حاوی پلی ‌دی ‌متیل‌ سیلوکسان هستند نیز نباید استفاده کنید. این ماده نوعی سیلیکون بوده که منافذ پوستی را مسدود کرده و باعث احتباس حرارت روی پوست سرتان می گردد و باعث ناخوشی و آسیب بیشتر می شود.

3- از سشوار یا اتوی مو نیز استفاده نکنید.

از آنجایی که این وسایل نیز گرما تولید می کنند در هنگام سوختگی پوست سر نباید از آن ها استفاده شود. علاوه بر اینکه گرمای آن ها برای پوست آزار دهنده است، باعث خشکی و آسیب هر چه بیشتر پوست شده که برای پوست آفتاب سوخته مضر است. تا یک هفته بعد از بهبودی کامل اسکالپ از این وسایل استفاده نکنید.

1 درمان خانگی آفتاب سوختگی پوست سر

– برخی از محصولات آرایشی مو نیز مانند ژل، واکس مو، تافت و … حاوی مواد شیمیایی بوده که ممکن است خارش و سوزش ایجاد کنند. تا بهبودی کامل، از این وسایل نیز استفاده نکنید.

4- روی سر کمپرس سرد بگذارید.

البته این کار ممکن است برای کسانی که موهای بلند و پرپشتی دارند چندان کارا نباشد با این حال کمپرس سرد می تواند پوست سر را خنک کرده و باعث تسکین و آرامش پوست سر شود.

استفاده از شیر جهت خیساندن کمپرس در آن، درمان خانگی محبوبی است که برخی از آن استقبال می کنند. پروتئین شیر می تواند درد و ناراحتی ناشی از سوختگی را تسکین دهد.

2 درمان خانگی آفتاب سوختگی پوست سر

5- اطراف سوختگی را مرطوب نگه دارید.

رطوبت نیز می تواند اسکالپ دردناک را خنک کرده و تسکین دهد. مرطوب کننده های معمولی مثل ژل آلوورا و پماد هیدروکورتیزون در کاهش درد موثرند. روغن نارگیل نیز یکی دیگر از مرطوب کننده های ایمن برای کمک به کاهش درد آفتاب سوختگی است. محصولاتی را انتخاب کنید که با ویتامین E و C غنی شده اند. زیرا می توانند به آسیب های ناشی از آفتاب سوختگی کمک کنند.

دقت داشته باشید که محصولاتی که حاوی لیدوکائین یا بنزوکائین هستند می توانند آلرژی ایجاد کنند. پس در هنگام آفتاب سوختگی از آن ها استفاده نکنید.

6- آب فراوان خورده و بدن را هیدراته نگه دارید تا پوستتان مرطوب بماند.

روزی 8 لیوان آب در تسکین ناراحتی ناشی از سوختگی موثر است.

7- مسکن بخورید.

اگر واقعاً از درد آفتاب سوختگی رنج می برید مسکن هایی مثل ایبوپروفن و استامینیوفن می توانند تحمل رنج سوختگی را کمتر کنند. فقط یادتان باشد که اگر می خواهید به کودک مسکن بدهید از مسکن هایی که حاوی آسپرین هستند استفاده نکنید. زیرا خطر ابتلا به سندرم ریه وجود دارد.

8- در معرض خورشید قرار نگیرید.

پوست سرتان باید از نور خورشید به دور بوده تا بهبود یابد. البته می توانید از کلاهی خنک که گرما را احتباس نکند استفاده کنید. اما حدالامکان تا بهبودی کامل در معرض خورشید قرار نگیرید.

9- تاول ها را دست کاری نکنید.

اگر سوختگی موجب ایجاد تاول و پوسته پوسته شدن پوست سر گردید به هیچ وجه آن ها را دستکاری نکرده و تاول را نکنید. زیرا باعث عفونت و زخم هایی دردناک تر می شود. مرطوب کننده ها را نیز مستقیماً روی تاول ها نزنید. تاول را باید خشک نگه دارید تا خود به خود درمان شود.

3 درمان خانگی آفتاب سوختگی پوست سر

بدانید که چه زمانی باید برای آفتاب سوختگی به پزشک مراجعه کنید:

– اگر احساس ضعف یا سر گیجه دارید.

مدت زمان زیادی در معرض آفتاب بودن نه تنها باعث سوختگی می شود بلکه سر نیز بسیار داغ می گردد که خطرناک است. اگر در کنار ضعف و سرگیجه علائمی مانند ضربان قلب شدید، تشنگی شدید، نداشتن ادرار، چشم های گود و پوست سرد، تب بالای 40 درجه ی سانتی گراد و تهوع و استفراغ را مشاهده کردید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

همچنین در پایان می توانید برای درمان “کم پشتی موی سر با استفاده از میکروبلیدینگ اسکالپ سر” به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> میکروبلیدینگ اسکالپ سر <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا