سلامت

طرز تهیه روغن اکالیپتوس در منزل

برگ های درخت اکالیپتوس از قدیم الایام به عنوان یک درمان خانگی در سرتاسر جهان شناخته شده و استفاده می شود. برگ های اکالیپتوس دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است. استفاده ی روغن اکالیپتوس روی قفسه ی سینه یا استنشاق آن در درمان بیماری های سینه بسیار مؤثر است. ریختن چند قطره از این روغن در وان حمام و خوابیدن در آن درد های مفاصل و دل درد را تسکین داده و بسیار مفید است. پس می توان گفت اکالیپتوس ماده ای است که ارزش ساخت و نگهداری آن در منزل را دارد. با راهنمایی های فن تریکس به راحتی این روغن مفید و ارزشمند را تهیه و از آن به عنوان دارویی مؤثر استفاده کنید.

ساخت روغن با استفاده از پلوپز

1- برگ های تازه ی اکالیپتوس را تهیه کنید.

درختان اکالیپتوش در آب و هوای گرم رشد می کنند. در بیشتر شهرهای ایران، در معابر و پارک ها درختان اکالیپتوس به وفور یافت می شوند. برای تهیه ی هر یک فنجان روغن به ¼ فنجان برگ خرد شده نیاز است.

• بهترین زمان برای چیدن برگ های اکالیپتوس اول صبح می باشد. زیرا برگ ها دارای بیشترین میزان روغن هستند.

2- برگ ها را بشویید.

همه ی برگ ها را در سینک ظرفشویی ریخته و کاملاً تمیز تنها با آب بشویید. این مرحله بسیار مهم است زیرا ممکن است برگ ها سمی یا آفتی باشند که باید کامل آن ها را از بین برد.

1 طرز تهیه روغن اکالیپتوس

3- یک پیمانه روغن تهیه کنید.

بهتر است از روغن بادام، زیتون یا روغن نارگیل استفاده کنید. روغن باید عاری از هر گونه بو و عطر باشد. زیرا بر بوی اکالیپتوس غالب می شود.

• اگر به روغن کمتر یا بیشتری نیاز دارید روغن و برگ ها را با نسبت گفته شده تغییر دهید.

2 طرز تهیه روغن اکالیپتوس

4- نوار وسط برگ ها که متصل به ساقه ی برگ است را جدا کرده و برگ ها را با دست فشار دهید. این کار باعث می شود روغنِ برگ ها خارج شود و دست هایتان بوی اکالیپتوس بگیرد.

• در صورت تمایل می توانید از گیاهان دیگری مانند نعناع یا رزماری استفاده کرده و به مواد اضافه کنید.

3 طرز تهیه روغن اکالیپتوس

5- روغن و برگ ها را مخلوط کنید.

برگ ها را داخل پلوپز ریخته و روغن را به آن اضافه کنید. پلوپز را روی دمای بسیار پایین تنظیم کنید و درب آن را ببندید. اجازه دهید شش ساعت به همان حالت بماند. هر چه زمان از شش ساعت بیشتر شود، روغن قوی تر و غلیظ تری به دست می آید. همچنین بوی روغن اکالیپتوس هم استشمام می شود.

4 طرز تهیه روغن اکالیپتوس

6- روغن را از صافی رد کنید.

هنگامی که خنک شد، بعد از گذشت زمان و به دست آمدن روغن آن را از صافی رد کنید و در ظرف شیشه ای بریزید. اگر چه که می توان از ظرف شیشه های روشن هم برای این کار استفاده کرد، اما بهتر است شیشه تار باشد تا ماندگاری روغن بیشتر شود.

• فقط اطمینان حاصل کنید که درب شیشه محکم بوده و شیشه کاملاً تمیز و خشک می باشد. زیرا کثیفی و رطوبت موجب کپک زدن روغن می شود.

• روغن درست شده تا 6 ماه انقضاء دارد. ولی اگر می خواهید برای مدتی طولانی نگهداری کنید، روغن را در فریزر بگذارید.

5 طرز تهیه روغن اکالیپتوس

اگر پلوپز در دسترستان نیست، می توانید روغن را در نور آفتاب نیز تهیه کنید.

ساخت روغن در نور آفتاب

1- یک جفت بطری شیشه ای تهیه کنید.

به یک شیشه برای تهیه ی روغن و شیشه ی دیگری برای نگهداری آن نیاز دارید.

6 طرز تهیه روغن اکالیپتوس

2- برگ های اکالیپتوس را به همان نسبت و به روش های گفته شده در مرحله ی قبل تهیه کنید.

یک لایه ی بسیار نازک نمک روی برگ ها زده و آن ها را درون شیشه بگذارید. نمک به استخراج روغن از برگ ها کمک می کند. با دسته ی قاشق برگ ها را روی کف بطری بزنید تا چلانده شده و روغن برگ ها خارج شود.

7 طرز تهیه روغن اکالیپتوس

3- روغن را روی برگ ها بریزید.

درب ظرف را محکم بندید و آن را چند بار تکان دهید تا روغن با برگ ها کاملاً مخلوط شود. اجازه دهید به مدت دو هفته در زیر نور خورشید و در مکانی گرم بماند. تقریباً باید روزانه حدود 8 تا 12 ساعت نور مستقیم خورشید به شیشه برخورد کند. در طول این مدت هر 12 ساعت یکبار شیشه را برداشته و تکان دهید. در این روش نیز هر چه زمان بیشتری به آن بدهید، روغن غلیظ تر و قوی تری خواهید داشت.

4- روغن را از صافی رد کنید.

بعد از اتمام زمان ساخت روغن، روی شیشه ای که از قبل تهیه کرده بودید را صافی پارچه ای گذاشته و با رد کردن روغن از صافی، آن را به شیشه منتقل کنید و برگ های اضافی را دور بریزید.

8 طرز تهیه روغن اکالیپتوس

همچنین می توانید روغن گریپ فروت و روغن میوه گل رز را در منزل تهیه کنید. برای اطلاع از طرز تهیه آن ها به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> طرز تهیه روغن گریپ فروت <<<

>>> طرز تهیه روغن میوه گل رز <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
مهرنوش

ممنونم از سایت خوبتون خیلی عالی بود.

نوشین دارو

بسیار عالی بود

دکمه بازگشت به بالا