زیباییسلامت

روش های طبیعی جوان سازی پوست دست

حفظ سلامت، طراوت و شادابی پوست، کار دشواری نیست. اما برخی عوامل، منجر می شوند پوست پیرتر به نظر برسد مانند: چین و چروک، خشکی پوست، پوست نازک، لکه های پوستی و بدفرم بودن ناخن ها. شما می توانید با رعایت بعضی از نکات، پوست خود را سالم نگه داشته و به جوان سازی آن کمک کنید این نکات عبارت اند از: مراقبت از پوست دست ، خوردن مواد غذایی مناسب، دوری از تابش مستقیم نور خورشید و … .

جوان سازی پوست دست ها

1- لکه های پوستی دستان خود را درمان کنید.

این لکه ها، که لکه های کبدی نیز نامیده می شوند، به بالا رفتن سن، ربطی ندارند؛ این لکه ها، با افزایش تولید ملانین ایجاد می شوند. تولید ملانین زمانی بیشتر می شود که فرد، در معرض اشعه UV (فرابنفش) قرار بگیرد.

با روش های زیر می توان بروز این لکه ها را کاهش داد:

• با استفاده از موادی که حاوی هیدروکینون (hydroquinone) هستند، پوست خود را روشن کنید.

• از کرم های روشن کننده ای استفاده کنید که حاوی گلیکولیک (glycolic) یا کوژیک اسید (kojic acid)، ویتامین سی (C)، عصاره شیرین بیان (licorice) و قارچ هستند.

• از لیزر درمانی استفاده کنید.

1 جوانسازی‌پوست‌دست

2- نشانه های پیری را بشناسید.

با افزایش سن، پوست دست ها به دلیل کاهش چربی، کلاژن و الاستین (elastin) چروک می شود و حتی ممکن است زبر و قرمز شده و تغییر رنگ دهد. خشکی و ترک پوست، می تواند دستان شما را پیرتر جلوه دهد. استفاده مرتب از کرم های ضد چروک و مرطوب کننده، می تواند خشکی پوست و علائم کهنسالی را بهبود ببخشد.

• بهتر است پس از استحمام یا شستن دست ها، از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

• یک ماسک مرطوب کننده برای دستان خود درست کنید. برای این کار، یک قاشق غذاخوری (5.5 گرم) آرد جو دو سر را با یک قاشق غذاخوری گلاب و یکی از روغن های: بادام، زیتون، نارگیل و یا جوجوبا مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را در ظرفی روی بخاری گرم کرده و روی دستان خود بمالید. سپس دستکش پلاستیکی پوشیده و پس از گذشت مدت زمانی (حدود 10 تا 15 دقیقه) که ماسک روی دستان شما سرد شد، آن را بشویید.

• از کرم های ضد چروک پوست، که دارای موادی از جمله رتینول (retinol)، آنتی اکسیدان ها و پپتیدها هستند، استفاده کنید.

• به علاوه، می توانید از کرم های رتینوئید (retinoid) استفاده کنید، در هر هفته، یکبار ماسک کلاژن روی دستان خود بمالید، یا از کرم هایی که حاوی اسید هیالورونیک (hyaluronic acid) هستند، استفاده کنید.

2 جوانسازی پوست دست

3- لایه برداری پوست انجام دهید.

با لایه برداری و حذف سلول های مرده پوست، پوست شما نرم تر و روشن تر می شود. برای لایه برداری پوست، می توانید از روش درمان خانگی استفاده کنید که با موادی نظیر قهوه یا جو دو سر انجام می شود؛ یا مواد لایه بردار صنعتی بکار ببرید که دارای موادی چون آلفا هیدروکسی اسید (alpha-hydroxy acids)، ویتامین سی (C) و رتینوئیدها هستند.

• از همان لایه بردارهایی که برای پوست صورت خود استفاده می کنید، می توانید برای پوست دستان خود نیز بکار ببرید.

3 جوانسازی پوست دست

– می توانید با استفاده از نمک هیمالیا اسکراب یا لایه بردار بسازید و از آن استفاده کنید.

4- دستان خود را ماساژ دهید.

ماساژ دست ها با کمی روغن زیتون یا نارگیل قبل از خواب، رطوبت دستان شما را حفظ کرده و گردش خون را در دست ها افزایش می دهد. با اضافه کردن کمی شکر به روغن زیتون یا نارگیل، لایه برداری بهتر انجام می شود. تمام قسمت های دست شامل پشت دست، کف دست، انگشتان، بین انگشتان، ناخن ها و کوتیکول ناخن (یک لایه پوست نازک در قسمت رشد ناخن) را به آرامی ماساژ دهید.

• اگر به روغن، شکر اضافه کردید، زمانی که کار ماساژ تمام شد، دستان خود را بشویید، چون چسبناک می شوند. اطمینان حاصل کنید که پس از شستن دست ها، به اندازه کافی رطوبت باقی می ماند.

4 جوانسازی پوست دست

5- ناخن های خود را مانیکور کنید.

سبک های قدیمی مانیکور، لب پریدگی پولیش ناخن و بدفرم بودن کوتیکول ناخن، می توانند دستان شما را بد جلوه دهند. از طرف دیگر، مانیکورهای حرفه ای و تخصصی هم گران بوده و هم احتمال بروز عفونت های قارچی را افزایش می دهد. اما شما می توانید با روش های خانگی به بسیاری از نتایج یک مانیکور حرفه ای برسید.

هر هفته:

• ناخن های خود را تمیز و مرتب کنید. از یک روغن مخصوص برای کوتیکول ناخن خود استفاده کنید. برای از بین بردن و مرتب کردن پوسته های اضافی موجود در قاعده و کناره های ناخن، از پوشر کوتیکول استفاده کنید.

• کوتیکول ناخن را هیچ وقت نکَنید، چون باعث خونریزی اطراف ناخن شده و نسبت به عفونت ها آسیب پذیرتر می شود.

5 جوانسازی پوست دست

6- دستان خود را میکاپ کنید.

یک روش سریع و موقتی برای اینکه دستان شما جوان تر به نظر برسد این است که از یک کانسیلر (concealer) مایع روی پشت و کف دستان خود استفاده کنید.

کانسیلر چروک های دست را محو کرده، لکه های پوستی را می پوشاند و رنگ پوست را بهتر می کند.

6 جوانسازی پوست دست

7- از یک پر کننده یا ماده تزریقی استفاده کنید.

با بالا رفتن سن، چربی زیر پوست کم شده و رگ ها و استخوان ها، بیشتر نمایان می شوند. چربی های تزریقی و مواد پر کننده برای جایگزینی چربی های از دست رفته زیرِ پوست مناسب هستند. برای این کار، باید از موادی استفاده کنید که دارای موادی چون اسید هیالورونیک باشند.

• همچنین می توانید از لیزر درمانی هایی استفاده کنید که سطح کلاژن پوست را افزایش می دهند.

• دقت کنید که این کار را حتماً با مشورت پزشک انجام دهید.

7 جوانسازی پوست دست

به حفظ سلامت پوست‌ اهمیت دهید.

1- در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرید.

اشعه UV خورشید، باعث ایجاد لکه روی پوست می شود. بنابراین حتماً از پوست خود در برابر نور خورشید به ویژه در ساعات 10 صبح تا 4 بعدازظهر محافظت کنید. هر روز از ضد آفتاب با SPF 30 تا 50 روی پوست خود استفاده کنید. در تمام طول روز پوست باید با ضد آفتاب پوشانده شود.

8 جوانسازی‌پوست‌دست

2- غذاهای مناسب بخورید.

بسیاری از غذاها علاوه بر مؤثر بودن در سلامتی شما، به جوان سازی پوست دست نیز کمک می کنند. در رژیم غذایی خود به طور متعادل از دانه ها، میوه ها، سبزیجات همه رنگ، و روغن های طبیعی و سالم استفاده کنید تا پوست شفاف تر و با طراوت تری داشته باشید. آب بدن خود را حفظ کنید؛ هرگاه احساس تشنگی کردید، حتماً یک لیوان آب بخورید.

• مواد غذایی بخورید که حاوی پروتئین، سلنیوم و آنتی اکسیدان ها هستند. این مواد در دانه ها، میوه ها، لوبیا و حبوبات، قارچ، فندق، زیتون، روغن کانولا، روغن کنجد و چای سبز یافت می شوند.

• با خوردن مواد غذایی که حاوی ویتامین A و C و E هستند، سطح کلاژن و الاستین بدن خود را افزایش دهید. این ویتامین ها در مواد غذایی مانند: توفو یا پنیر لوبیا (tofu)، برگ های سبز تیره، دانه های آفتابگردان، آووکادو، میوه های نارنجی و سبزیجات، فلفل دلمه ای و مرکبات یافت می شود.

• برای سلامت ناخن های خود، مواد غذایی بخورید که حاوی امگا و بیوتین (ویتامین ب 7) هستند. در رژیم غذایی خود پیاز، هویج، تخم کتان و غلات را جای دهید.

3- ورزش کنید.

ورزش مداوم و مرتب، علاوه بر بهبود سلامت روحی و جسمی به سلامت پوست شما نیز کمک می کند. ورزش، با افزایش جریان خون و تبادل اکسیژن بین سلول ها، به جوان سازی پوست دست ، جسم و روح کمک می کند.

• حداقل نیم ساعت در روز و سه تا شش بار در هفته، ورزش کنید.

• پیاده روی، یک تمرین و ورزش عالی است.

• شنا نیز ورزش مناسبی است، چون آب، فشار را از ماهیچه ها و مفاصل برمی دارد.

4- از دستان خود مراقبت کنید.

تا جایی که ممکن است از تماس دست با مواد شیمیایی، پاک کننده ها، شوینده ها، صابون های قوی و مواد با پایه الکل خودداری کنید. دستان خود را زیاد نشویید.

سعی کنید در حمام ها و توالت های عمومی خیلی از مایع های دستشویی یا صابون ها استفاده نکنید.

• از صابون های ملایم و بدون رایحه برای دست ها، صورت و بدن استفاده کنید. صابون هایی که حاوی مواد طبیعی مانند روغن های زیتون یا نارگیل و آلوورا هستند.

9 جوانسازی‌پوست‌دست

5- حتماً از دستکش استفاده کنید.

دستکش، در برابر مواد شیمیایی و آسیب های احتمالی از دست شما مراقبت می کند. دستکش ها انواع مختلفی دارند که هر کدام برای مصارف خاصی، به کار می روند.

مانند:

• دستکش های گرم، مناسبِ زمستان بوده و در برابر سرما و باد از دستان شما مراقبت می کنند.

• دستکش های پلاستیکی یا لاتکس، برای شستشو مناسب هستند.

• دستکش های محافظت کننده پوست، از پوست شما در برابر نور خورشید و اشعه UV محافظت می کنند.

6- با یک پزشک مشورت کنید.

برخی از آسیب ها و لکه های پوستی مربوط به سن بوده و طبیعی هستند. اما گاهی برای پوست مشکلاتی ایجاد می شود که طبیعی نبوده و نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

این لکه ها شامل موارد زیر می باشند:

• جوش یا کهیر و ضایعه پوستی
• خال های گوشتی یا تاول
• خشکی بیش از حد، قرمزی یا پوسته پوسته شدن
• زگیل
• برخی لکه های روی ناخن (علائم عفونت های قارچی).

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا