روانشناسی

چگونه بوی تن افرادی که دوستشان داریم باعث کاهش استرسمان می شود؟

کاهش استرس با بوی تن افرادی که دوستشان داریم

امروزه تحقیقات نشان می دهد که حمایت اجتماعی مثبت می تواند تا اندازه ای سبک زندگی خوب و سلامت روحی و روانی افراد را تضمین کند. این مورد نه تنها حمایت احساسی و عاطفی افراد را از نظر روحی و جسمی سالم تر می کند، بلکه می تواند باعث مهار استرس شود. حال این حمایت چه ساده و در حد یک آغوش و گرفتن دست فرد باشد، و چه از طریق زبان، کلام و عاطفی باشد، تاثیر به سزایی در بهتر کردن حال انسان هایی دارد که در آن لحظه درگیر یک بحران سخت روحی می باشند.

2 کاهش استرس با بوی تن افراد

این مسئله چنان موثر است که حتی افرادی که عزیزانشان را از دست می دهند، هنگام مواجه شدن با مشکل و آشوب درونی، با مرور خاطرات و دیدن عکس هایشان به آرامش عجیبی می رسند.

اما آیا بوی افراد هم به اندازه ی عکس، فیلم یا صدایشان موثر بوده و می تواند در رسیدن به آرامش تاثیر داشته باشد؟

همه ی ما بارها تجربه کرده ایم که با بویی خاص خاطراتی برایمان زنده شده است. با این اوصاف آیا بوی افرادی که علاقه بسیار زیادی به آن ها داریم، تاثیری در کاهش استرس ما دارد؟

تحقیقاتی در این باره صورت گرفته که تاثیر بوی عزیزان در کاهش استرس و رسیدن به آرامش را ثابت کرده است. یک مطالعه در سال 2006 نشان داد که 50 درصد مردان و 80 درصد زنان با بو کردن لباس معشوقه ی خود که مدت ها از آن دور بوده اند به آرامش عجیبی رسیده و میزان استرسشان به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

تحقیقاتی که در این باب صورت گرفت نشان داد که بوها باعث ایجاد تغییرات بیوشیمیایی در بدن انسان شده و سطح کورتیزول بدن یا همان هورمون استرس را کاهش می دهد. حتی این تاثیر روی موش های آزمایشگاهی هم دیده شد. به طوری که وقتی موشی بوی موشی آشنا را حس می کرد، سطح کورتیزول خونش کاهش می یافت. بعدها مطالعاتی در همین رابطه روی نوزادان هم انجام شد و دیده شد که نوزادانی که عطر و طعم شیر مادر خود را حس می کنند بسیار آرام شده و نق نقشان کم می شود. زیرا سطح کورتیزول بدنشان به میزان زیادی کاهش می یابد. به همین دلیل گفته می شود نوزادانی که به واسطه ی شغل مادر، ساعت ها از مادر خود دور هستند حتما شیر مادر را خورده و لباسی از مادر به همراهشان باشد تا به واسطه ی بوی مادر آرامش داشته باشند.

برای اینکه تاثیری مشابه آن چه در نوزادان اتفاق می افتد روی بزرگسالان هم آزمایش شود، محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا 96 زوج عاشق را که از سلامت کامل برخوردار بوده و هیچ دارویی که بر روی هورمون ها تاثیر گذاشته باشد، مصرف نکرده بودند را مورد تحقیق و آزمایش قرار دادند. آزمایش به این صورت بود: زوج هایی که دو سال و نیم از ازدواجشان گذشته همگی در سن 20 تا 25 سال بوده و بسیار عاشق هم می باشند. پیراهن مردان که از زمان پوشیدنشان حدود 24 ساعت گذشته و بوی افراد را گرفته بود، وسیله ای برای این آزمایش قرار گرفت. همه ی پیراهن ها سفید انتخاب شد تا قابل تشخیص نباشد. از مردان هم خواسته شد غذاهای بو دار یا سیگار مصرف نکنند.

برای حفظ بو، این پیراهن ها را در کیسه هایی قرار داده و در فریزر نگهداری شد. پس از ورود زنان به محل آزمایش، به هر زن بدون اینکه متوجه شود، یکبار پیراهن شوهر داده شد و از او خواستند مدتی آن را بو کند. برای بار دوم پیراهنی بدون بوی خاص و برای بار سوم نیز پیراهن فرد دیگری به غیر از همسر به آن ها داده شد. در هر سه بار، نمونه بزاق زنان برای تست میزان کورتیزول گرفته شد. نتیجه آزمایش این گونه بود: زمانی که زن پیراهن شوهر را بو می کند نسبت به زمانی که بویی غریبه به مشامش می رسد یا پیراهنی نو و بدون بو را بو می کند، میزان استرس و سطح کورتیزول بدنش بسیار پایین تر است.

نتیجه ی جالب دیگری که حاصل شد این بود که سطح استرس زنان و میزان ترشح هورمون کورتیزول در زمانی که بوی فرد غریبه به مشامشان می رسید بیشتر از زمانی بود که پیراهنی بی بو و یا پیراهنی با بوی همسر را بو می کردند و این شاید به خاطر حس نا امنی و عدم حمایت عاطفی و اجتماعی و بیگانگی است که با بوی فردی غریبه به وجود می آید، و در نتیجه استرس را افزایش می یابد.

البته با همه ی این اوصاف هنوز هم تحقیقات و آزمایشات زیادی در این باره باید صورت بگیرد، زیرا بسیاری از فاکتورها هنوز در نظر گرفته نشده است. از جمله نوع تغذیه ی افراد، سیکل قاعدگی زنان که تاثیر زیادی روی هورمون ها دارد، تحقیقات روی دیگر عزیزان و اعضای خانواده و از همه مهمتر تحقیق روی مردان. (زنان به دلیل حس بویایی قوی تر و قدرت تشخیص بالاتر برای آزمایش انتخاب شدند). هنوز هم محققان نمی دانند که چه اتفاقی در بدن می افتد که وقتی بویی آشنا وارد بدن می شود استرس و سطح کورتیزول کاهش می یابد.

با این حال گفته می شود وجود عزیزان و یا حتی وجود بوی آن ها در کنار ما، در کاهش فشارها و تنش های زندگی نقش بسیار بزرگی ایفا می کند و شاید به همین خاطر است که وقتی در کنار عزیزانمان هستیم حالمان بسیار خوب است.

همچنین می توانید تاثیر رابطه جنسی بر کاهش استرس و سایر روش های کاهش استرس را در لینک های زیر از وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> روش های کاهش هورمون کورتیزول <<<

>>> کاهش استرس با رابطه جنسی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
psychologytoday




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا