سلامت

رابطه جنسی چرا و چگونه استرس را کاهش می دهد؟

کاهش استرس با رابطه جنسی

رابطه ی جنسی یکی از بهترین تکنیک ها برای کاهش و حتی از بین بردن کامل استرس می باشد.

2 کاهش استرس با رابطه جنسی

رابطه ی جنسی و استرس با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند. بیشتر افراد از این مسئله آگاه بوده و یا خودشان تجربه کرده اند که بعد از یک روز پر مشغله و پر استرس، رابطه ی جنسی تا حدی حال و روحیاتشان را خوب و خوش کرده است. اگر چه استرس، میل جنسی را تا حد زیادی کم می کند اما در عین حال می تواند یکی از بزرگترین راه های رهایی از استرس باشد. اما واقعا چگونه؟ آیا واقعا این امر حقیقت دارد یا فقط از روی تجربه گفته شده که یک رابطه ی جنسی خوب مرهمی عالی برای استرس است؟

با فن تریکس همراه باشید تا چند دلیل برای رابطه ی خوب استرس و رابطه ی جنسی را بررسی کنیم.

رابطه ی جنسی خوب، حال روحی و خلق و خوی خوب

بر طبق مطالعه ای که در دانشگاه آریزونا روی 58 خانم میانسال انجام شد، ثابت گردید که ابراز عشق فیزیکی در کنار رابطه ی جنسی در روز بعد از رابطه با همسر، به طور چشمگیری حالت و خلق خوی منفی و استرس را در خانم ها کاسته و حالت روحی مثبت با خلق و خوی عالی را در آنها افزایش می دهد. همچنین در پی این مطالعات، دیده شد که حتی کوچکترین و کمترین رابطه ی فیزیکی در زنان، باعث تنش کمتر و حس و حال خوب در روز بعد از رابطه می شود. این حالت سرخوشی و آرامش موجود در زنان، در خانم هایی که رابطه ی جنسی و ارگاسم نداشته اند، هیچگاه دیده نشد.

ارتباط دو طرفه ی رابطه ی جنسی و حال خوب

مطالعه ی مشابه دیگری نشان داد که رابطه ی جنسی باعث از بین رفتن استرس و به وجود آمدن حال خوب در انسان شده و فردی که حال خوبی داشته باشد میل جنسی بیشتری نیز دارد. پس می توان گفت: حال خوب منجر به رابطه ی جنسی می گردد. در واقع حال خوب و رابطه ی جنسی، رابطه ای دو طرفه و رفت و برگشتی است. به همین دلیل ثابت شد که رابطه ی جنسی عامل بسیار مؤثری در کاهش استرس داشته و حس خوبی را ایجاد می کند.

رابطه ی جنسی و فشار خون

در همان مطالعات، ضربان قلب و سطح کورتیزول خونشان نیز تحت کنترل قرار گرفت و دیده شد زمانی که زنان در برخورد فیزیکی با مردان قرار می گیرند، حتی اگر رابطه ی جنسی هم به وجود نیاید، سطح کورتیزول خون که عامل آن هورمون استرس می باشد، تا حد زیادی کاهش می یابد. در نتیجه رابطه ی جنسی، باعث کاهش سطح هورمون استرس می شود. این در حالی است که اگر به خانم، به صورت زبانی و یا به هر روشی غیر از برخورد فیزیکی ابراز عشق شود، سطح هورمون کورتیزول کاهش نیافته و چنین اثر مثبتی دیده نمی شود.

ارگاسم و سلامتی

ارگاسم به تنهایی فواید بسیار زیادی برای سلامتی و از بین بردن استرس دارد. چرا که می تواند بدن را ریلکس، شل و آرام کرده و هورمون های بسیاری را که موجب سلامتی کل بدن می شوند، در بدن ترشح و آزاد کند. این نوع آرامش در بدن هم تنها با یک محرک عاطفی به وجود می آید.

علاوه بر این یافته های محققان، مؤلفه های دیگر کنترل و مدیریت استرس در رابطه ی جنسی نیز وجود دارد. همان طور که گفته شد، رابطه ی جنسی نقش مهمی در آرامش ذهنی داشته و برای مدتی نگرانی های ذهنی و روحی را از انسان دور می کند. اما مؤلفه های دیگرِ رابطه ی جنسی نیز وجود دارند که استرس را مدیریت می کنند.

1- نفس عمیق

نفس های عمیق و آرام در رابطه ی جنسی باعث به وجود آمدن آرامش در بدن، رهایی از تنش ها و کاهش استرس می شود. درست است که می توان خیلی راحت نفس عمیق کشیده و تنش و استرس ها را از خود دور کرد، اما ترکیب این روشِ رهایی از استرس، همراه با لذت، صمیمت، آرامش روحی و حس عاشقانه با همسر، تأثیر یک نفس عمیق را چندین برابر می کند.

2- حس لامسه

مطالعات ثابت کرده است که ماساژ یکی از بهترین و بزرگترین عوامل خنثی کننده ی استرس می باشد. یعنی همان چیزی که برای شروع یک رابطه ی جنسی و البته عاطفی و ابراز عشق لازم است. نقش ماساژ و لمس اعضای یکدیگر چنان مهم و اساسی بوده که مطالعات نشان داده نوزادانی که به اندازه ی کافی توسط والدین لمس نشده و ماساژ را تجربه نمی کنند، در آینده روند رشد خوبی نخواهند داشت. این میزان اهمیت در بزرگسالان نیز وجود داشته و ثابت شده که لمس عاشقانه ی زن و شوهر، هم از نظر فیزیکی بدن را ریلکس کرده و هم از نظر روحی و عاطفی آرامشی را به وجود می آورد که باعث سرکوب استرس می شود.

3- حمایت اجتماعی

افرادی که یک حامی اجتماعی مانند شوهر را در زندگی خود دارند، راحت تر می توانند استرس خود را کنترل و مدیریت کنند. این افراد طول عمر بیشتری داشته و سالم تر نیز می باشند. زیرا همیشه یک احساس پشت گرمی در وجودشان حس می کنند. این نوع حس عاطفی با ازدواج و وجود یک شریک جنسی به وجود می آید.

4- اندورفین

هورمون اندورفین، مورفین طبیعی بدن بوده و درد را تسکین می دهد. رابطه و فعالیت های جنسی مستقیماً باعث ترشح این هورمون و دیگر هورمون های مشابه می شوند. پس می توان گفت رابطه ی جنسی درد را نیز تسکین می دهد. به علاوه ذهن را نیز تسلی بخشیده که نتیجه ی آن آرامش روحی و کاهش استرس خواهد بود.

5- ورزش فیزیکی

رابطه ی جنسی نوعی فعالیت فیزیکی بوده که می توان با استفاده از آن هم کالری را سوزانده و هم از مزایای ورزش در کاهش استرس نیز بهره برد.

سخن آخر: متأسفانه بسیاری از مردم هنگامی که تحت فشار استرس ها و تنش ها هستند، رابطه ی جنسی را فراموش کرده و آن را کنار می گذارند که بسیار غلط است. سعی کنید در بدترین حالاتتان هم رابطه ی جنسی را حفظ کرده و از این موهبت الهی، یعنی آرامش در کنار همسر که خداوند صراحتاً به آن اشاره کرده است غافل نشوید.

منابع:

Brody S. Blood pressure reactivity to stress is better for people who recently had penile-vaginal intercourse than for people who had other or no sexual activity. Biological Psychology. February, 2006

Burleson MH, Trevathan WR, Todd M. In the mood for love or vice versa? Exploring the relations among sexual activity, physical affection, affect, and stress in the daily lives of mid-aged women. Archives of Sexual Behavior, June 2007

Ditzen B, Neumann ID, Bodenmann G, von Dawans B, Turner RA, Ehlert U, Heinrichs M. Effects of different kinds of couple interaction on cortisol and heart rate responses to stress in women. Psychoneuroendocrinology. June, 2007

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
verywellmind




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا