سلامت

فواید اینورژن تراپی برای دردهای دیسک، ستون فقرات و کمر چیست؟

دردهای مزمن ستون فقرات و کمر مثل دردهای ناشی از حمل وسایل سنگین، نشستن طولانی مدت در محل کار و حتی بارداری که اغلب بسیار شایع است می تواند بدن ما را از حالت تعادل خارج کند. حال اگر این مسائل با یک ستون فقرات ضعیف هم همراه شوند، دردهای شدیدتری را در ناحیه کمر و پشت ایجاد می کنند. اینورژن درمانی یکی از بهترین و راحت ترین راه های درمان این مسائل است.

وارونه درمانی یا اینورژن تراپی چیست؟

نیروی گرانش زمین می تواند باعث فشردگی مهره ها شده، گردش خون را کم و درد پشت را تسکین دهد. این نرمش به گونه ای انجام می شود که فرد کاملاً وارونه و سر و ته روی زمین قرار می گیرد. یعنی پاها در هوا و سر روی زمین می باشد.

1 فواید اینورژن تراپی چیست

فواید اینورژن

این امر که آیا اینورژن تراپی مفید است یا نه، هنوز به تحقیق و بررسی های بسیار دقیقی در علم پزشکی نیاز دارد. با این حال تحقیقات، مطالعات و شواهد عینی که در یک کالج آمریکایی در سال 2017 صورت گرفت فواید زیر را برای اینورژن تراپی برشمرد:

بهبود سیستم لنفاوی:

سیستم لنفاوی برای سلامتی بدن و به خصوص سیستم ایمنی بسیار مهم و حیاتی است. نیروی گرانش زمین و انقباضات ماهیچه لنف را در تمام سطح بدن حرکت داده و سموم و باکتری ها را پاکسازی می کنند. به دلیل اینکه اکثر ما تمام روز را پشت میز می نشینیم، انقباضات ماهیچه ای کمتری در بدن وجود دارد تا لنف را در سراسر بدن حرکت دهد. به همین دلیل تنها عاملی که باعث می شود لنف در بدن به حرکت درآید همان نیروی گرانش زمین است. در واقع به جای اینکه نیروی جاذبه باعث شود لنف در پاها حرکت کند، با وارونه شدن بدن آن را به سمت قسمت بالایی بدن می کشاند. سپس زمانی که به حالت عادی سر پا می ایستید، مجدداً به سمت پاها بازگشته و اینگونه در بدن جریان می یابد.

وارونگی، گردش خون را نیز بهبود می بخشد. مطالعه ای که در Archives of Physical Medicine منتشر شد نشان داد که وارونگی، تنش ماهیچه ها را کاهش داده و می تواند گردش خون و حرکت لنف را بهبود بخشد.

کاهش درد پشت:

این روش درمانی، درد پشت را کاهش داده که به دنبالش می تواند استرس و تنش را نیز از بین ببرد. چرا که بسیاری از پزشکان معتقدند اکثر دردهای پشت و نخاعی، ریشه در مسائل عصبی، تنش های روانی و استرس دارد.

در این زمینه مطالعات بسیاری انجام شده و بسیاری از این مطالعات نشان می دهد که وارونه درمانی می تواند درد کمر را کاهش دهد. مطالعه ی سال 2010 نشان داد که فشرده شدن دیسک در این روش نیز باعث کاهش درد بیماران می شود.

بهبود سلامت دیسک:

همانطور که در بالا گفته شد، inversion کمک می کند فضای بین دیسک های مهره ای کاهش یابد. همین امر باعث می شود که دیسک مواد مغذی را افزایش داده و مجدداً هیدراته شوند. همچنین این روش توانایی جذب ضربه ی دیسک ها را نیز افزایش می دهد.

کاهش دردهای عصبی و مفاصل:

در فضای بین دیسک های مهره ای، اعصاب زیادی وجود دارد. وقتی به دیسک ها فشار وارد می شود، درد، فشارهای عصبی و سیاتیک به وجود می آید. افزایش سلامت دیسک، فشار وارده بر دیسک را از کاهش داده و در نتیجه دردهایی که به سبب آن ایجاد شده را نیز از بین می برد. مطالعات نشان داده که استفاده از اینورژن، نیاز به جراحی در 70 درصد بیماران مبتلا به سیاتیک را کاهش می دهد.

درمان ستون فقرات آسیب دیده:

ستون فقرات بسیاری از افراد در اثر فعالیت های روزانه مثل نشستن روی صندلی، ورزش، بارداری و حمل اشیای سنگین، تحت تاثیر قرار گرفته و حالت اولیه و طبیعی خود را از دست می دهد. حالتی که ممکن است مهره ای از جای خود تکان خورده و این ناهماهنگی باعث شود ساختار استخوانی، دیگر از وزن بدن پشتیبانی نکند.

مهره ی خارج شده توسط عضلات و رباط ها نگه داشته می شود که بسیار دردناک است. حتی خوابیدن روی زمین و استراحت مطلق نیز نمی تواند آن را درمان کرده و درد را تسکین دهد. اما اینورژن فشار وارد به مهره را صفر و درد را از بین می برد.

مطالعه ای که توسط دکتر Alf Nachemson در این زمینه انجام شد نشان داد که حتی انجام مکرر این روش می تواند مهره ی جا به جا شده را به حالت اولیه ی خود بازگرداند.

اینورژن همچنین انعطاف پذیری را نیز بهبود می بخشد. مطالعه ای در سال 2013 نشان داد که این عمل قدرت عضلات و انعطاف پذیری کمر را افزایش می دهد. هر دوی این موارد کمک می کنند مهره سر جای خود بازگشته و ترتیب قرارگیری آن مانند روز اول شود.

چرخش جنین بریچ:

وارونه درمانی تکنیکی است که اغلب ماماها توصیه می کنند برای چرخش جنین بریچ از آن استفاده شود. البته تنها با تشخیص و مشورت پزشک باید این کار صورت گیرد.


برای اطلاع بیشتر در رابطه با روش های چرخش جنین بریچ به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> روشهایی برای چرخش جنین بریچ <<<


چگونه اینورژن انجام دهیم؟

اینورژن بوتس: چکمه هایی با قلاب های متصل به آن در بازار وجود دارد که می توان قلاب ها را بر میله ای قفل کرده و به صورت سر و ته از روی میله ای آویزان شد. در این روش فردی کنار خود داشته باشید تا در پوشیدن چکمه ها، آویزان شدن رو میله و همچنین در برگشتن مجدد به حالت اولیه به شما کمک کند.

اینورژن یوگا: اگر یوگا را به صورت حرفه ای انجام می دهید، حتماً با حرکاتی که در آن با دست ها بلند شده و پاها بالا و در هواست آشنا می باشید. این حرکت یکی از بهترین روش های اینورژن تراپی بوده که البته به قدرت بدنی فوق العاده ای نیاز دارد.

روی زمین دراز کشیده و پاهایتان را روی پله، دیوار یا مبلی بگذارید: این حرکت کاملاً اینورژن نیست. اما از آنجایی که پاها بالا قرار گرفته و جریان خون و مایعات از پاها به بدن باز می گردد، برخی از فواید اینورژن را دارد. به علاوه حرکتی بوده که اکثر افراد می توانند آن را انجام دهند.

میزهای اینورژن (Inversion table): در اکثر باشگاه ها یا پارک ها موجود می باشد. همه ی افراد حتی آنهایی که هیچ مهارت قدرت بدنی در سر و ته کردن خود ندارند نیز می توانند از آن استفاده کنند.

احتیاط هایی در انجام اینورژن

– اگر چه اینورژن برای اکثر افراد سالم و بی خطر است، اما از آنجایی که ضربان قلب و فشار خون را افزایش می دهد برای بیماران قلبی اصلاً مناسب نیست.

– افرادی که مشکلات چشمی دارند نیز نباید از این روش استفاده کنند. زیرا اینورژن باعث فشار آمدن بر چشم ها می شود.

– اینورژن ممکن است برای کودکان و زنان باردار نیز مضر باشد.

– در برخی افراد شاید تاری دید و سردرد ایجاد کند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
majid

سلام به سردبیرمحترم وهمه کسانی که درنشرمطالب خوب و بدردبخور فن تریکس زحمت می کشند تشکر میکنم و چنانچه مقدور بود ازورزش یوگا وحرکات مهم و کاربردی آن برای بدن مانند مقاله فوق بیشتر بنویسید.درود خدا برشما
مجیدحسینی

دکمه بازگشت به بالا