سلامت

معرفی 17 بیماری بظاهر غیر مسری اما مسری و واگیردار!

شاید شما با مسری بودن بیماری هایی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی آشنا باشید. اما احتمالاً از مسری بودن برخی بیماری ها بی خبرید. با فن تریکس همراه باشید تا 17 مورد از بیماری های بظاهر غیر مسری اما مسری و واگیر داری را که شاید قبلاً شناختی از آن ها نداشتید، به شما معرفی کنیم.

کدام بیماری ها مسری هستند؟

1- زگیل کف پا

1 بیماری های مسری

زگیل کف پا در اثر HPV یا همان ویروس پاپیلوم انسانی ایجاد می شود. این ویروس که بیشتر به عنوان عامل به وجود آورنده سرطان دهانه رحم شناخته شده، انواع دیگری هم دارد که بیماری های متعددی را به وجود می آورد. مانند ویروس HPV نوع 1، 2 و 4 که زگیل کف پا را به وجود می آورند. این ویروس از طریق تماس مستقیم کف پای زگیل دار با بدن فرد و همچنین قدم زدن در محیط مرطوبی مثل استخر یا حمامی که آلودگی به همراه دارد، باعث انتقال عفونت به فرد دیگر نیز می شود.

2- عفونت قارچی ناخن

2 بیماری های مسری

این عفونت قارچی که به ناخن پاها شکل عجیب وغریبی داده و باعث بوی بد آن ها می شود، در محیط های مرطوب و گرم به راحتی انتقال می یابد. حتی پوشیدن کفش فرد مبتلا به این قارچ، می تواند باعث ایجاد این عفونت در ناخن انگشتان پای شما شود.

افراد مبتلا به عفونت قارچی ناخن، نباید بدون کفش و پا برهنه راه بروند. بنابراین هنگام رفتن به باشگاه یا بیرون خانه باید کفش های مخصوص بپوشند. برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، از پوشیدن کفش های دیگران خودداری کرده و در صورت پوشیدن کفش دیگران، مطمئن شوید که فرد به این بیماری مبتلا نباشد.

3- سینوزیت

شاید تعجب کنید، اما سینوزیت نیز می تواند مسری باشد! تماس فیزیکی مانند دست دادن با فردی که سینوزیت دارد، خطر ابتلا به سنوزیت در شما را افزایش می دهد.

4- جِرب یا گال

3 بیماری های مسری

این بیماری انگلی به شدت مسری است. جرب می تواند از طریق تماس مستقیم یا استفاده از وسایل مشترک فرد مبتلا منتقل شود.

انگل این بیماری به نام هیره خارشی، در پشت کشکک زانو، خمیدگی آرنج و فاصله بین انگشتان زندگی می کنند. درمان این انگل به راحتی نبوده و برای درمان این انگل می توان از کرم های ضد جرب استفاده کرد.

5- پیچک سمی آمریکایی

4 بیماری های مسری

اگر در باغچه تان و هنگام هرس کردن گیاهان بدنتان به این گیاه برخورد کرد، قبل از حمام کردن و شستن لباس ها محل تماس را با دستمال تمیز کنید. پیچک سمی آمریکایی یک روغن سمی بوده و اگر فردی با فرد دیگری که به این روغن سمی آلوده شده است تماس پیدا کند، روغن به راحتی منتقل خواهد شد.

6- درماتوفیتوز یا قارچ پوستی

5 بیماری های مسری

اگر متوجه یک کهیر دایره ای شکل روی پوستتان شدید، حتماً آن را جدی بگیرید. علاوه بر نداشتن تماس فیزیکی با افراد مبتلا به قارچ پوستی، نباید از وسایلی مثل حوله، ملحفه و وسایل خانه مشترک استفاده کنید.

7- زرد زخم

6 انواع مریضی های واگیردار

اگر متوجه تاول های جدیدی روی پوست خود شدید، به خصوص آن هایی که می ترکند و کبره می سازند، باید از تماس فیزیکی با دیگران جلوگیری کنید. زرد زخم معمولاً در اثر باکتری های استرپتوکوک و استافیلوکوک ایجاد شده و می تواند انتقال پیدا کند.

8- تب اسکارلت یا مخملک

7 انواع مریضی های واگیردار

بسیاری از مردم فکر می کنند این بیماری دیگر قدیمی شده و کسی به آن مبتلا نمی شود. اما امروزه بسیاری از افراد درگیر این بیماری شده اند.

9- زونا

8 انواع مریضی های واگیردار

این تاول ها در اثر ویروس هرپسی به نام واریسلا زوستر به وجود می آیند. ویروس های هرپسی فقط زونا را به وجود نمی آورند. برای مثال ویروس واریسلا زوستر عامل به وجود آمدن آبله مرغان هم هست. خوشبختانه این ویروس فقط تا زمان وجود تاول ها انتقال پیدا کرده و بعد از بین رفتن تاول ها فرد می تواند بدون هیچ مشکلی با دوستان خود تماس فیزیکی پیدا کند.

10- اختلال افسردگی

مسلماً این اختلال از طریق تماس فیزیکی منتقل نمی شود، اما بنابر گفته کارشناسان، افسردگی می تواند مسری باشد. تحقیقات نشان داده کسانی که دچار اختلال افسردگی عمده (MDD) هستند، می توانند آن را به بقیه و به خصوص دوستان و نزدیکان آن ها انتقال دهند.

11- سرطان سینه

گرچه این سرطان با تماس فیزیکی به دوستان منتقل نمی شود، اما در صورت اهدای عضو فرد مبتلا، می تواند فرد گیرنده عضو را درگیر این بیماری کند. یک گزارش منتشر شده در سال 2018 گزارش داد که چهار نفر که دریافت کننده کلیه ها، شش ها و کبد از یک فرد بودند، همه بعد از 6 تا 16 سال پس از عمل دریافت عضو، گرفتار سرطان سینه شدند.

12- کاندیدیاز یا برفک

اگرچه شیر مادر برای کودک بسیار مفید است، اما احتمال بروز عفونت قارچی دهانی به نام برفک نیز هم برای کودک و هم برای مادر وجود دارد. خوشبختانه می توان با استفاده از یک قطره چکان برای بچه و یک کرم نیستاتین برای مادر این عفونت قارچی را از بین برد.

13- عفونت قارچی مهبل

این عفونت قارچی می تواند در اثر استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها به وجود بیاید. همچنین اگر برای مدت طولانی لباس های ورزشی و گرم را به تن داشته باشید، بدن شما عرق کرده و این عفونت خود را نشان می دهد. گرچه عفونت قارچی مهبل به طور عمومی مسری نیست، اما با برقراری رابطه جنسی می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

14- سیاه زخم

سیاه زخم یک بیماری عفونی مرگبار و مسری است. این عفونت یک بیماری زئونوز (بیماری مشترک بین انسان و حیوان) بوده که بیشتر حیوانات به آن مبتلا می شوند. اگرچه احتمال انتقال این بیماری به انسان کم است، اما از آنجایی که از طریق آب، مواد غذایی، زخم باز و حتی هوا این عفونت انتقال پیدا می کند، انسان ها را نیز درگیر خواهد کرد.


برای اطلاع از نحوه انتقال بیماری از حیوانات به انسان می توانید مقاله زیر را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> چگونگی انتقال بیماری از حیوان به انسان <<<


15- هاری

انتقال بیماری هاری از انسان به انسانی دیگر بسیار کم است. از لحاظ علمی هاری می تواند با گاز گرفته شدن توسط فردی که هاری دارد، انتقال پیدا کند. (حتی بدون گاز گرفتن مثلاً تماس ترشحات بدن مثل بزاق) خوشبختانه بیشترین درصد ابتلا به هاری در انسان، توسط گاز گرفتن سگ بوده و بدون گاز گرفتن، این بیماری شانس بالایی برای انتقال ندارد.

16- تنهایی

تنهایی نه از طریق ارتباط فیزیکی بلکه از طریق ارتباطات شبکه های اجتماعی و مثل یک عامل بیماری زا می تواند منتقل شود.

17- چاقی

چاقی هم نه از لحاظ فیزیکی بلکه از طریق شبکه های اجتماعی می تواند شیوع پیدا کند. تحقیقی در سال 2007 که برای 23 سال 12067 فرد را مورد مطالعه قرار داد، نتیجه گیری کرد که چاقی می تواند از طریق ارتباط در شبکه های اجتماعی انتقال پیدا کند.

در پایان فن تریکس مطالعه مقاله زیر را به شما پیشنهاد می دهد.

>>> پیشگیری از انتقال بیماری به همکاران <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
bestlifeonline




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا