سلامت

چگونه ایمنی بدن را با تقویت و فعال کردن سیستم لنفاوی افزایش دهیم؟

سیستم لنفاوی شامل ارگان ها و بافت هایی از بدن می شود که به حذف و از بین رفتن مواد زائد بدن، سموم، سلول های سرطانی و دیگر مواد کمک می کند.

قسمت های مختلف سیستم لنفاوی عبارت اند از:

– رگ های لنفی: این عروق در سرتاسر بدن و معمولاً نزدیک به پوست می باشند.

– گره های لنفاوی یا غدد لنفاوی: جایی که مهاجمان به بدن، فیلتر می شوند. گلبول های سفید در غدد لنفاوی به مهاجمان بدن حمله کرده و آن ها را از بین می برند. به همین دلیل است که اغلب در هنگام سرماخوردگی متورم می شوند.

– لنفوسیت: نوعی از سلول های سفید خون و سلول های اصلی سیستم لنفاوی هستند. دو نوع اصلی از لنفوسیت ها وجود دارد: سلول های T و سلول های B.

– لوزه ها و آدنوئیدها، آپاندیس، پلاک پی ‌یر( فولیکول های لنفاوی بافت روده): بافت های لنفی بوده که مهمترین وظیفه آن ها محافظت از بدن در برابر عفونت باکتریایی می باشد.

– تیموس یا خوش گوشت گلو، طحال و مغز استخوان: که انواع مختلف گلبول های سفید را تولید می کنند.

1 افزایش ایمنی بدن با تقویت سیستم لنفاوی

سیستم لنفاوی با حرکت مایعی که لنف یا مایع لنفاوی نامیده می شود کار می کند. این ماده زباله های سلولی، مهاجمان و سموم را به کبد و کلیه منتقل کرده و آن ها را از بین می برد. سیستم لنفاوی از همه ی سیستم های موجود در بدن از جمله سیستم تنفسی، عصبی، گوارش و … پشتیبانی کرده و نقش مهمی در:

– سیستم ایمنی بدن دارد: سیستم لنفاوی گلبول های سفید را تولید، نگهداری و از طریق مایع لنف در بدن حرکت می دهد.

– Fluid balance دارد: یعنی گردش خون در بافت ها را متعادل می سازد. سیستم گردش خون، خون را در بدن آزاد کرده و سیستم لنفاوی آن را جذب کرده و توزیع می کند.

– چربی و جذب ویتامین محلول در چربی: سیستم لنفاوی این جذب را تنظیم کرده و مواد مغذی را به سلول ها منتقل می کند.

سیستم لنفاوی مانند سیستم قلبی و عروقی پمپی برای حرکت مایع لنفاوی در بدن نداشته و این کار را با انقباض عضلات و دیگر جنبش ها انجام می دهد.

عملکرد اصلی سیستم لنفاوی حذف زباله ها از سلول ها و تخلیه آن ها در کلیه ها و کبد است. حال اگر سیستم بیش از حد با سموم پر شود و یا لنف به دلایل مختلف به خوبی نتواند حرکت کند، زباله های سلولی از بین نمی روند.

سلول ها با زباله هایشان پر شده و مشکلات زیر به وجود می آید:

– ورم و التهاب
– خستگی
– عفونت (مثلاً سرماخوردگی بیشتر)
– چاقی
– توسعه سرطان
– یبوست
– گرفتگی عضلانی
– گلو درد
– افزایش وزن
– مسائل پوستی
– التهاب لوزه ها

از آنجایی که سیستم لنفاوی از طریق حرکت، لنف را در بدن به حرکت در می آورد، یک زندگی بدون تحرک نیز موجب اختلال در عملکرد آن شده و مشکلات بالا را به وجود می آورد. از دیگر عوامل هم می توان به محیط زندگی سمی، تغذیه ی نامناسب، استرس و کمبود آب بدن اشاره کرد.

چگونگی فعال کردن سیستم لنفاوی برای افزایش سیستم ایمنی بدن

سیستم لنفاوی مسئول حرکت دادن گلبول های سفید در بدن است. وقتی که سیستم لنفاوی دچار مشکل شود، سیستم ایمنی بدن نمی تواند از گلبول های سفید برای مبارزه با بیماری کمک بگیرد. بنابراین فعال کردن یا به کار انداختن سیستم لنفاوی می تواند لنف را در بدن به حرکت در آورده تا گلبول های سفید و دیگر سلول ها بتوانند کار خود را انجام دهند. پس فعال کردن سیستم لنفاوی رابطه ی مستقیمی با افزایش ایمنی بدن دارد.

راه های زیر برای فعال کردن سیستم لنفاوی توصیه می شود:

1- ورزش ریباندیگ یا ترامپولین

تحقیقات ناسا نشان می دهد که ریباندیگ بسیار بیشتر از دو و تردمیل برای بدن مفید است. زیرا زمانی که انسان روی ترامپولین می پرد حرکت هایی بسیار عالی در بدن اتفاق می افتد. همانطور که قبلاً گفته شد چون سیستم لنفاوی پمپ ندارد برای حرکت در بدن احتیاج به حرکت فیزیکی است و بالا و پایین پریدن در ریباندیگ بهترین حرکت برای این منظور می باشد. به علاوه تحقیقات نشان می دهد که کاهش نیروی جاذبه زمین بر روی بدن، به فعال کردن سیستم لنفاوی و در نتیجه افزایش ایمنی بدن کمک می کند.

2- پیاده روی

ورزش کردن همیشه بهترین چیزی بوده است که در یک شیوه ی زندگی سالم گنجانده می شود. همچنین ورزش می تواند برای سیستم لنفاوی بسیار مهم بوده و نقش مفیدی در فعال کردن آن داشته باشد. از آنجایی که لنف در واکنش به انقباض عضلانی حرکت می کند، ورزش یک راه عالی برای فعال نگه داشتن سیستم لنفاوی است. تحقیقات نشان می دهد که حتی یک دقیقه پیاده روی با سرعت 2.5 کیلومتر بر ساعت می تواند حرکت لنف را تا حد زیادی بهبود بخشد.

3- استفاده از برس بدن

بسیاری از عروق لنفاوی دقیقاً زیر پوست قرار دارند. طرفداران برس های پوستی معتقدند برس کشیدن منظم پوست حرکت طبیعی لنف را در بدن تحریک کرده و باعث فعال کردن سیستم لنفاوی می شود. همچنین کمک می کند که بدن به طور طبیعی سموم را دفع کرده و سم زدایی بدن صورت گیرد.


برای آشنایی با نحوه ی استفاده از این برس ها به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> چگونگی برس کشیدن پوست بدن <<<


4- ویبریشن

در طول ویبریشن تراپی فرد روی یک صفحه ی دارای نوسان قرار گرفته و ویبره ی ضعیفی تولید می شود. این ارتعاشات سیستم های چندگانه بدن که شامل سیستم های گردش خون، عصبی، لنفاوی و عضلانی است را فعال می کند. همچنین می تواند به حرکت لنف در بدن و سم زدایی بدن کمک کند. دستگاهی که در بسیاری از ورزشگاه ها وجود دارد و حتی در منزل هم می توان از آن استفاده کرد.

5- سونا

سونا دارای مزایای زیادی از جمله کمک به بهبود گردش خون و سم زدایی است. گرما و عرق کردن نیز برخی از مزایای ورزش را دارد. گرما باعث می شود سیستم گردش خون برای از بین بردن گرما به سرعت به حرکت درآید. این افزایش گردش خون همچنین به حرکت سیستم لنفاوی و دفع سموم کمک می کند. مخصوصاً سونای مادون قرمز که برای این کار بسیار مفید است.

6- ماساژ
بسیاری از بزرگان سلامت معتقدند ماساژ لنفاوی یک راه خوب برای کمک به حرکت لنف از طریق سیستم لنفاوی است. همچنین به بدن در سم زدایی، جراحات زخم و محافظت در برابر بیماری ها کمک می کند. در سال 2009 بررسی سیستماتیک نشان داد که ماساژ لنفاوی ممکن است در کاهش تورم و مسائل پس از آسیب های ورزشی مفید باشد. با این حال گفته می شود هنوز تحقیقات بیشتری در این رابطه لازم است.

7- آبرسانی بدن

مصرف آب کافی نیز می تواند به عملکرد سیستم لنفاوی کمک کند. مایع لنفاوی اکثریت آب موجود در بدن را حفظ می کند. اگر بدن دچار کم آبی شود، مایع لنفاوی ضخیم شده و نمی تواند به راحتی در بدن حرکت کند. بنابراین نوشیدن آب کافی یک راه خوب برای حفظ عملکرد عالی سیستم لنفاوی است.

8- دوش آب گرم

درست همانند عروق خونی، عروق لنفاوی نیز در پاسخ به سرما و گرما منبسط و منقبض می شوند. دوش سرد و گرم و انقباض و انبساط می تواند به حرکت لنف در بدن کمک کند.

9- اسانس های روغنی

بسیاری از اسانس های روغنی دارای خواص آنتی اکسیدانی و آنتی باکتریایی هستند که می توانند به بهبود عملکرد سیستم لنفاوی کمک کنند. فقط یادتان باشد که برای این منظور حتماً 2 تا 4 قطره اسانس های روغنی را در 5 اونس روغن حامل رقیق کرده و با آن بدن را ماساژ دهید. برای کودکان نیز حتماً از اسانس های بی ضرر و ایمن استفاده کنید.

برخی از این اسانس ها عبارت اند از:

– پونه کوهی
– میخک
– ریشه زنجبیل
– نعناع تند
– رزماری
– نارنج
– گریپ فروت و لیمو

10- رژیم غذایی و سبک زندگی

هیچ زندگی سالمی بدون توجه به رژیم غذایی و سبک زندگی حاصل نمی شود. یک رژیم غذایی سالم به طور کلی یکی از تاثیر گذارترین تغییراتی است که می توانیم برای بهبود سلامت انجام دهیم. به دلیل اینکه وظیفه ی سیستم لنفاوی سم زدایی بدن می باشد مهم است که مواد زائد را حدالامکان کمتر به بدن برسانیم. پس غذاهای ارگانیک و طبیعی، پروتئین ها، چربی های سالم، میوه و سبزیجات فراوان مصرف کنید.

11- نفس عمیق

نفس عمیق نیز به حرکت مایع لنفاوی در بدن کمک کرده و به عنوان یک پمپ برای لنف عمل می کند. نفس عمیق استرس را که عامل گرفتگی عضلات و کاهش متابولیسم سلولی و در نتیجه عدم حرکت لنف است کاهش می دهد.

در پایان مقالات زیر را برای افزایش سیستم ایمنی بدن در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> تقویت سیستم ایمنی بدن با انجام حرکات یوگا

>>> تقویت سیستم ایمنی بدن هنگام سرماخوردگی

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا