سلامت

چگونه و در چه مواردی با نمک حمام، حمام کنیم؟

اگر واقعا به دنبال سلامتی و زیبایی هستید، در حمام بعدیتان از نمک حمام استفاده کرده و با آن حمام کنید. ساخت حمام نمک با استفاده از نمک حمام اصلا چیز پیچیده ای نیست و تهیه ی آن نیز بسیار آسان است. با هر نوع نمک و به هر شکلی که دلتان بخواهد، می توانید آن را تهیه کنید. می توانید فقط نمک را به آب اضافه کرده و یا اسانس را هم برای رایحه ی خوش حمامتان، به همراه نمک در آب مخلوط کنید. برای این کار هم از نمک های ساده و هم از نمک های رایحه دار می توانید استفاده کنید.

همچنین می توانید برای استفاده ی هر چه مفید تر از نمک حمام با آن دوش بگیرید و یا به عنوان اسکراب بدن از آن استفاده کنید. بنابراین نمک حمام را باید در ظرفی در بسته نگهداری کرده و هر زمان که احساس کردید قسمتی از بدنتان پوسته پوسته و یا دچار خشکی شده است، آن را با نمک حمام بر طرف کنید.

تهیه ی حمام نمک با استفاده از نمک حمام

1- از هر نوع نمکی که دلتان بخواهد، می توانید استفاده کنید.

نمک دریا، نمک اپسوم و نمک صورتی از بهترین نمک های مناسب برای حمام می باشند. درشت و ریز بودن، رنگی و غیر رنگی بودن و با رایحه یا بدون رایحه بودن آن هم بستگی به سلیقه ی شخصی خودتان دارد. در ساده ترین حالت ممکن هم می توانید از یک نمک حمام معمولی استفاده کنید.

2- نصف وان یا تشت حمام را با آب گرم پر کرده و یک دوم پیمانه یا 120 گرم نمک را به آن اضافه کنید.

اگر مایل به نمکی تر بودن آب بودید، می توانید نمک بیشتری به آب اضافه کنید.

– برای کاهش درد عضلات می توانید حمام درمانی کنید. به طوری که 1 تا 2 پیمانه یعنی چیزی حدود 240 تا 480 گرم نمک را با آب مخلوط کنید. سطح بالای منیزیم موجود در آب درد عضلات را کاهش می دهد.

1 تهیه حمام نمک

3- با دست آب وان یا تشت را هم بزنید تا نمک به طور کامل در آب حل شود.

نمک های دانه ریز زودتر از نمک های دانه درشت حل می شوند.

4- دمای آب را به میزان دلخواهتان تنظیم کرده و نصف دیگر وان را نیز پر کنید.

5- درون وان خوابیده و بخار آب را در حین دراز کشیدن در وان با نفس هایی عمیق به ریه ها بفرستید.

برای تاثیر گذاری بیشتر و استفاده از فواید حمام نمک باید حداقل 10 دقیقه یا بیشتر (البته بستگی به ترجیح خودتان دارد) درون وان باشید.

– از آن جایی که حمام نمک برای سلامتی بسیار مفید می باشد، اگر بیماری خاص یا درد عضلانی دارید، در مورد تعداد دفعات استفاده از حمام نمک حتما با پزشک خود مشورت کنید.

2 تهیه حمام نمک

انواع دیگری از حمام ها

1- حمام برای سم زدایی بدن

برای سم زدایی و پاکسازی بدن در وانی که حاوی نمک اپسوم است، بخوابید.

نمک اپسوم حاوی منیزیم و سولفات بوده که فلزات سنگین را از بدن خارج کرده و سرعت بازسازی و ریکاوری پوست بدن را افزایش می دهد.

– 1 تا 3 پیمانه (240 تا 720 گرم) نمک اپسوم را در وان آب داغ ریخته و به مدت 10 تا 40 دقیقه در آن بخوابید.

2- حمام برای درمان درد های عضلانی

اگر دچار دردهای عضلانی هستید، نمک اپسوم را در آب ریخته و به همان شکل که در روش قبل گفته شد، حمام نمک اپسوم تهیه کنید. با این تفاوت که 15 قطره از روغن گیاهانی مثل رزماری، ریحان، اسطخودوس و نعناع که به عنوان آرام کننده ی عضلات شناخته شده اند را نیز به وان اضافه کنید. حداقل باید 15 تا 20 دقیقه در این حمام قرار بگیرید. زیرا روغن و منیزیم موجود در نمک اپسوم عضلات را شل کرده و باعث تسکین درد می شوند.

3- حمام برای التهاب و خارش پوست

اگر با مشکلات پوستی مثل خارش، التهاب، اگزما یا بیماری پوستی صدف (پسوریازیس)، دست و پنجه نرم می کنید، از حمام نمک اپسوم استفاده کرده و به مدت بیست دقیقه در آن قرار بگیرید. منیزیم موجود در نمک اپسوم، التهاب را کاهش داده و خارش را تسکین می دهد.

– همیشه بعد از اتمام حمام، از مرطوب کننده ها برای بدنتان استفاده کنید تا از خشکی آن جلوگیری شود. مخصوصا این که خشکی باعث خارش نیز می شود.

3 تهیه حمام نمک

4- حمام برای پوست های خشک و مرده ی بدن

یک پیمانه نمک دریا را در یک کاسه که حاوی 1/3 تا ½ پیمانه روغن مورد علاقه تان (نارگیل، زیتون، بادام شیرین، هسته ی انگور) است، ریخته و هم بزنید. سپس 12 قطره اسانس و یک قاشق روغن ویتامین E به آن اضافه کرده و مجددا هم بزنید تا خمیر سفتی به دست آید. حال خمیر را روی پوست خشک زده و اسکراب کنید. سپس محل را آب کشیده و از پوستی نرم لذت ببرید.

– این خمیر را می توانید برای مصارف بعدی در یک ظرف درب دار نگهداری کنید.

فقط باید مواظب باشید که به هیچ وجه آب به آن نخورد. زیرا باعث رشد باکتری ها در آن می شود.

4 تهیه حمام نمک

5- حمام برای تسکین درد پا

اگر وان یا لگن بزرگی برای استفاده از این گونه حمام ندارید، ¾ یک تشت نسبتا بزرگ را با آب گرم پر کنید. نصف پیمانه یا 120 گرم نمک اپسون را در آن ریخته و هم بزنید تا نمک در آب مخلوط شود. سپس پاهایتان را به مدت 10 دقیقه در آن قرار دهید.

– اگر مبتلا به دیابت هستید، هرگز از این روش استفاده نکنید. زیرا این حمام باعث خشکی پوست و ایجاد ترک در پا شده و منجر به عفونت می گردد.

5 تهیه حمام نمک

روش های دیگر حمام کردن

1- برای خوشبو شدن بدن و فضای حمام و همچنین ایجاد آرامش روحی، اسانس های روغنی خوشبو و آرامبخش را به همراه نمک حمام به آب وان اضافه کنید.

به ازای هر یک تا یک و نیم پیمانه نمک های دریا و نمک اپسوم که بو ندارند، 6 تا 12 قطره اسانس در آب بریزید.

– مثلا برای یک حمام انرژی بخش، اسانس روغنی گریپ فروت یا نارنج مفید است.

– برای پوست های دارای لک و آکنه، اسانس روغنی درخت چای و اسطوخدوس مفید است.

2- برای نرم تر شدن پوستتان از جوش شیرین استفاده کنید.

¼ پیمانه جوش شیرین را به آبی که در حال جاری شدن در وان است، اضافه کنید. جوش شیرین به سرعت در آب حل می شود. کلر آب را از بین برده و پوست را نرم می کند. پس از آماده شدن حمام 20 تا 30 دقیقه در آب حاوی جوش شیرین بنشینید.

6 تهیه حمام نمک

3- گیاهان خشک را به حمام نمک خود اضافه کنید.

به ازای هر سه پیمانه (720 گرم) نمک حمام، دو قاشق غذاخوری یا 3 تا 4 گرم از گیاهان دارویی خشک مانند: اسطوخدوس، رزماری، نعنا، بابونه، گل رز و گل محمدی را در وان حمام بریزید. اضافه کردن این گیاهان به حمام نمک باعث بهبود خلق و خو، معطر کردن حمام، درمان بیماری های پوستی و غضلانی، کاهش و تسکین درد و… می شود.

7 تهیه حمام نمک

همچنین خودتان می توانید برای سلامت پوست خود اسپری منیزیم و نمک دریا را در منزل آماده کنید. برای آشنایی با چگونگی ساخت این اسپری به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه ساخت اسپری منیزیم و نمک دریا برای سلامت پوست <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا