سلامت

چرا و چگونه بی خوابی، بیداری و نخوابیدن در شب باعث درد بدن می شود؟

دلیل درد بدن بعد از بی خوابی در شب چیست؟

اگر تمام شب را بیدار بودید و صبح روز بعد متوجه درد در برخی از اعضای بدن شدید، علت آن بسیار واضح می باشد. بدن شما از کمبود خواب و بی خوابی گله مند است.

1 دلیل درد بدن بعد از بی خوابی در شب

– با این وجود لازم است گاهی اوقات به دلایل مختلفی بخواهیم کل شب را بیدار بمانیم. اما باید بتوانیم این بی خوابی شبانه را بلافاصله در روز بعد جبران کنیم تا دچار درد بدن نشویم.

تحقیقات جدید نشان می دهد که از دست دادن خواب شبانه و بی خوابی موجب برانگیختگی دوگانه ی مغز شده و شدیدتر شدن سطح درد در بدن را تضمین می کند. این موضوع به این خاطر است که به دنبال نبود خواب، فعالیت در قشر سوماتوسنسوری مغز که با محل درد و شدت آن در ارتباط است افزایش می یابد. همچنین فقدان خواب، در دو ناحیه ی مغز که جسم مخطط (striatum) و اینسولار (insula) نامیده می شوند، فعالیت ها و اقداماتی که مربوط به تسکین درد است را کاهش می دهد. یکی از این فعالیت ها در این دو منطقه ترشح دوپامین بوده که عموماً از آن به عنوان هورمون لذت بخشی و ایجاد انگیزه یاد می کنند. کمبود خواب، ترشح این ماده را کم کرده و باعث خستگی، بی حوصلگی و مهمتر از همه شدیدتر شدن درد می شود.

تحقیقی روی 25 فرد جوان و سالم انجام شد و از آن ها خواسته شد که یک شب به مدت 8 ساعت خوابی نرمال و طبیعی داشته باشند. یک هفته بعد، از همان گروه خواسته شد که هیچ خواب شبانه ای نداشته باشند. بعد از آن، این افراد تحت آزمایش “حساسیت به درد گرما” قرار گرفتند تا فعالیت مغزشان هنگامی که پاهایشان در معرض سطوح بالا و ناراحت کننده ای از گرما قرار می گیرد مشاهده شود.

اکثر شرکت کنندگان بعد از یک خواب کامل شبانه سطح دردناک و غیر قابل تحمل بودن گرما را دمایی معادل 111 درجه ی فارنهایت (52 درجه سانتی گراد) اعلام کردند.

اما بعد از شبی که نخوابیده بودند، آستانه ی تحمل درد ناشی از گرما به 107 درجه ی فارنهایت (41 درجه ی سانتی گراد) کاهش یافت.

اسکن های مغزی نشان داد که کاهش آستانه ی تحمل درد ناشی از بی خوابی، ریشه ای عصبی دارد.

تحقیق دیگری نیز در این زمینه انجام شد و از شرکت کنندگان خواسته شد که گزارشات خواب، خلق و خو، میزان استرس و شدت دردی که تجربه می کنند را یادداشت کنند. نتیجه ی تحقیق از این قرار شد که کاهش کیفیت خواب، بیشتر از کمیت آن (ساعات خواب) در بیشتر و بدتر شدن شدت درد در روزهای بعد نقش دارد.

در حقیقت خواب بهتر می تواند به کاهش و کنترل درد کمک کرده و درمانی کاملاً طبیعی برای دردهایمان باشد؛ که می توانیم آن را هر شب برای خود تجویز کنیم. همچنین خواب مفید و با کیفیت در شب تاثیر فراوانی بر سلامت قلب می گذارد.

همچنین مطالعات اثبات کرده اند که خواب کوتاه یا خوابی که همراه با آشفتگی و اضطراب باشد، در هر جایی چه در خانه و چه در مکان های عمومی، آستانه ی درد را کاهش می دهد؛ به گونه ای که درد در روز بعد بیشتر و شدیدتر احساس می شود.

بنابراین مهمترین و جدیدترین یافته های این مطالعه این است که محققان یک پایه ی بیولوژیکی و ساختاری عصبی در مغز یافته اند که با افزایش حساسیت نسبت به درد بعد از بی خوابی در ارتباط است.

در پایان اشاره می کنیم که اگر مشکل بی خوابی در شب شما را آزار می دهد، می توانید با استفاده از اسانس های روغنی که در مقاله زیر در وب سایت فن تریکس آن ها را معرفی کرده ایم، بی خوابی خود را درمان کرده و بتوانید خواب عمیقی را تجربه کنید.

>>> نحوه استفاده از اسانس های روغنی جهت درمان بی خوابی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
webmd




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا