زیباییسلامت

چگونگی آروماتراپی یا رایحه درمانی در حمام

قرن هاست که رایحه درمانی برای آرامش روحی و روانی، احیای نیروی بدن و حتی درمان برخی ناراحتی ها استفاده می شود. رایحه درمانی در حمام روش مناسبی برای این کار است. راه های زیادی برای استفاده از رایحه درمانی در حمام وجود دارد، حتی برای پوست های حساس. با استفاده از اسانس های طبیعی، ژل های حمام، شمع و عودهای مختلف می توانید تجربه ی خاصی را برای خود رقم بزنید.

دانستنی هایی درباره ی آروماتراپی

1- رایحه درمانی یا آروماتراپی چیست؟

رایحه درمانی استفاده از رایحه های خاص و اغلب رایحه ی اسانس های طبیعی، برای بهبود وضعیت جسمی و روحی فرد بوده که طی قرن های گذشته در سراسر جهان کاربرد داشته است. کسب اطلاعات درباره ی رایحه های مختلف و فواید آنها به شما کمک خواهد کرد که بهترین رایحه درمانی را برای خود انتخاب کنید.

همه ی افراد از کودکان گرفته تا افراد مسن، می توانند از رایحه درمانی استفاده کنند. اما برای کودکان کم سن و سال، افراد سالخورده و یا زنان حامله، باید توصیه های پزشکی را مدنظر قرار دهید.

2- درباره ی فواید رایحه درمانی برای سلامتی انسان چه می دانید؟

اسانس ها و روغن های طبیعی، زمانی که استشمام می شوند و یا در تماس با پوست قرار می گیرند، خواص زیادی برای سلامتی خواهند داشت. این مواد می توانند برای رفع ناراحتی های جسمی از جمله گرفتگی های دستگاه تنفسی و همچنین تسکین مشکلات روانی مانند اضطراب و نگرانی مؤثر باشند.

رایحه درمانی می تواند بعضی از بیماری های جسمی را تسکین ببخشد. برای مثال استفاده از اسانس اکالیپتوس می تواند به رفع گرفتگی بینی کمک کند.

همچنین استفاده از اسانس های اسطوخودوس و عصاره بابونه می تواند مشکلات روحی مثل اضطراب و افسردگی را برطرف کند.

در حالت کلی استفاده از رایحه درمانی به خصوص در کنار یک حمام آب گرم می تواند باعث آرامش و تسکین دردهای کوچک و بزرگ شما شود.

1 رایحه درمانی در حمام

3- دقیقاً به چه چیزی اسانس گفته می شود؟

اسانس ها عرقیاتی هستند که از برگ، ساقه، گل، پوست و ریشه ی گیاهان گرفته شده و شامل عصاره ی واقعی آنها هستند.

– اسانس ها معمولاً مایعات شفافی بوده که بیشتر حالت آبکی دارند تا روغنی.

– اسانس ها نه عطر بوده و نه روغن رایحه دار.

– اسانس ها بسیار غنی بوده و برای اثر بخشی آنها، نیازی به حجم زیادی از آنها نیست.

2 رایحه درمانی در حمام

4- اسانس های مناسب خود را انتخاب کنید.

بسته به اینکه چه هدفی از حمام رایحه درمانی دارید، می توانید از اسانس های متفاوتی استفاده کنید. بنابراین باید با خواص هر یک از اسانس ها به خوبی آشنا باشید.

ترکیبی از چند اسانس را آماده کرده تا زمانی که نیاز داشتید، برای رایحه درمانی از آنها استفاده کنید.

– اسانس ترنج می تواند به کاهش استرس، افسردگی، اضطراب و برخی عفونت های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس کمک کند.

– اسانس بابونه یک عامل آرامش بخش قوی است. علاوه بر خاصیت ضدعفونی کنندگی، می تواند در رفع پریشانی و سرحال شدن شما مؤثر باشد.

اسانس اکالیپتوس می تواند به رفع مشکلات تنفسی، تب و سردرد کمک کرده و به علاوه یک محرک طبیعی است. همچنین خواص خنک کنندگی و خوشبو کنندگی نیز دارد.

– اسانس گل یاس به کاهش فشارهای عصبی و استرس کمک می کند. همچنین به تسکین درد زایمان، افسردگی بعد از آن و همچنین مشکلات تنفسی کمک شایانی می کند.


برای اطلاع از “خواص و فواید عصاره و اسانس گل یاس” به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> خواص و فواید عصاره و اسانس گل یاس چیست؟ <<<


– اسطوخودوس بهترین گزینه برای کاهش اضطراب و استرس است، به علاوه به عنوان دئودورانت، آرامش بخش و داروی ضد افسردگی استفاده می شود.

– اسانس لیمو می تواند برای افزایش تمرکز، هضم غذا و رفع جوش و آکنه مؤثر باشد.

– اسانس مرزنگوش نیز برای کاهش اضطراب، استرس و رفع خستگی مفید بوده و می تواند مشکلات دستگاه تنفسی و دستگاه گردش خون را بهبود ببخشد.


برای اطلاع از نحوه استفاده روغن مرزنگوش برای مشکلات تنفسی مقاله زیر را مطالعه کنید.

>>> نحوه استفاده از روغن مرزنگوش برای مشکلات تنفسی <<<


– اسانس گل رز می تواند در بهبود کسالت، نگرانی و مشکلات گوارشی مؤثر باشد. همچنین گفته می شود برای کمک به گردش خون و درمان بیماری های تنفسی مانند آسم، مفید است.

– اسانس نعنای فلفلی، خنک کننده، نشاط آور و انرژی زاست. همچنین سطح هوشیاری را نیز بالا می برد.

– اسانس درخت چای خاصیت ضدعفونی داشته و در بهبود سوختگی ها، بریدگی ها و درد عضلات می تواند مؤثر باشد.

3 رایحه درمانی در حمام

5- در کنار این اسانس ها، از یک روغن حامل استفاده کنید.

از آنجایی که اسانس ها غلظت بالایی دارند، نیاز است که آنها را با یک روغن حامل ترکیب کرده تا استفاده از آنها راحت تر باشد. می توانید از روغن هایی مانند روغن بادام شیرین، روغن هسته ی زردآلو، روغت آووکادو، روغن زیتون و روغن کنجد به عنوان روغن حامل اسانس ها استفاده کنید. خود این روغن ها نیز به عنوان یک رطوبت رسان پوست بسیار مؤثر هستند.

4 رایحه درمانی در حمام

6- از آنجایی که هر اسانسی خواصی دارد، قبل از استفاده اسانس ها، از خواص مختلف آنها به خوبی آگاه شوید.

همچنین بهتر است که اسانس ها را قبل از استفاده، روی ناحیه کوچکی از پوست دست خود تست کنید.

با کسب اطلاعات کافی درباره ی اسانس ها، می توانید دلایل عدم استفاده از آنها در شرایط خاص را نیز بشناسید. برای مثال مصرف اکالیپتوس در دروان بارداری و شیردهی و برای مبتلایان به صرع توصیه نمی شود.

جدی نگرفتن شرایط منع استفاده از اسانس ها می تواند عواقبی برای سلامتی فرد به همراه داشته باشد.

برای تست کردن اسانس ها روی بدن خود، یک یا دو قطره از اسانس رقیق شده را روی پوست داخلی آرنج خود بریزید. اگر با گذشت 24 ساعت علائمی از سوزش و خارش نداشتید، می توانید از اسانس مربوطه در حمام خود استفاده کنید.

7- روش استفاده از اسانس ها برای رایحه درمانی را بسته به شرایط و سلیقه ی خود انتخاب کنید.

برای رایحه درمانی در حمام روش های مختلفی وجود دارد، مانند ریختن اسانس ها در آب داخل وان و یا ریختن آن ها در خوشبو کننده های هوا. شما می توانید مناسب ترین و مؤثر ترین روش را برای خود انتخاب کنید.

بهترین روش برای رایحه درمانی با اسانس های طبیعی (رقیق شده با روغن حامل)، ریختن آنها داخل وان حمام است.

استفاده از اسانس ها در وان حمام، می تواند باعث تحریک پوست بدن افرادی شود که پوست حساسی دارند. به این افراد توصیه می شود که برای رایجه درمانی از دستگاه های خوشبو کننده ی هوا استفاده کنند.

8- مقدار کمی از اسانس رقیق شده را روی حوله ی خود اسپری کنید.

اگر پوست حساسی دارید و نمی خواهید که اسانس ها تماس مستقیمی با پوستتان داشته باشند، می توانید این اسانس ها را روی حوله های خود اسپری کرده تا هنگام خشک کردن رایحه ی آن را حس کنید.

حدود 30 تا 40 قطره از اسانس مورد علاقه ی خود را درون یک بطری ریخته و حدود 40 میلی لیتر آب به آن اضافه کنید. بطری را به خوبی تکان داده تا دو ماده با هم ترکیب شوند. سپس می توانید محلول به دست آمده را روی حوله و یا لباس خود اسپری کنید.

دقت کنید که استفاده ی بیش از حد اسانس ها روی حوله یا لباس ها باعث تحریک پوست و خارش آن خواهد شد. تنها مقدار کمی از اسانس ها کافی است تا اثر خود را بگذارند.

رایحه درمانی در حمام

1- اسانس های مورد علاقه ی خود را با روغن حامل ترکیب کنید.

قبل از اینکه رایحه درمانی خود را شروع کنید، باید بر اساس نیازهای خود اسانس های خاصی را انتخاب کرده و آنها را با روغن حامل دلخواهتان ترکیب کنید.

اگر اسانس طبیعی مورد نظر خود را پیدا نکردید، می توانید از ژل ها و یا بمب های حمام رایحه دار استفاده کنید.

بهترین ترکیب شامل 7 تا 12 قطره از اسانس مورد نظر با حدود 30 میلی لیتر روغن حامل است. البته بسته به علاقه ی خود و اینکه چقدر دوست دارید رایحه ی قوی تری در حمام ایجاد شود، می توانید مقدار اسانس را بیشتر کنید.

5 رایحه درمانی در حمام

2- وان حمام را پر از آب کنید.

زمان آن فرا رسیده است که وان حمام خود را پر کرده و اسانس های مورد علاقه ی خود را درون آن بریزید تا رایحه درمانی خود را شروع کنید. دقت کنید که آب حمام نباید خیلی داغ باشد تا بتوانید احساس راحتی داشته باشید. بهتر است اسانس ها را حین پر شدن وان درون آب ریخته تا به خوبی با آب ترکیب شوند.

اگر وان حمام ندارید، اسانس ها را روی اسفنج ریخته و مثل همیشه شروع به شستشوی بدن خود کنید. سعی کنید نفس های عمیقی بکشید تا تأثیر اسانس ها بیشتر باشد.

برای تنظیم دمای دلخواه و یا توصیه شده برای هر فرد، می توانید از یک دماسنج استفاده کنید. برای افراد خردسال، افراد سالخورده و زنان حامله دمای 37 تا 38 درجه سانتیگراد بهترین دما برای آب است. برای سایر افراد که ناراحتی یا بیماری خاصی ندارند می تواند بین 36 تا 40 درجه متغیر باشد.

اگر برای حمام خود از اسانس های طبیعی استفاده نمی کنید، مقداری شیر کامل درون آب وان ریخته تا پوستتان را نرم و مرطوب کند.

3- فضای آرام و راحتی را برای خود ایجاد کنید.

بسیاری از افراد رایحه درمانی را برای آرامش و رفع خستگی های روحی و جسمی استفاده می کنند. اما به هر دلیلی که از رایحه درمانی استفاده می کنید، باید محیط را تا جای ممکن با چیز هایی مثل موسیقی، شمع و تزئینات دیگر، آرامش بخش کنید.

شمع ها و لامپ های آروماتیک کمک زیادی به ایجاد یک محیط آرامش بخش می کنند. به علاوه اگر با اسانس مصرفی شما رایحه ی مشابهی داشته باشند، می توانند تأثیر آن را بیشتر کنند. همچنین اگر پوستتان حساس است و نمی توانید اسانس ها را در آب وان بریزید، این شمع ها و لامپ ها جایگزین خوبی خواهند بود.

روشنایی حمام را کم کنید، اما هیچوقت همه ی چراغ ها را خاموش نکنید مگر اینکه تعداد زیادی شمع روشن کرده باشید.

موسیقی آرامش بخش و یا هر موسیقی دلخواه خودتان می تواند به تجدید قوای روحی و روانی تان کمک زیادی کند.

6 رایحه‌درمانی درحمام

4- قبل از اینکه بدنتان را خیس کنید و وارد وان حمام شوید، بدن خود را تمیز کنید.

قبل از وارد شدن به وان، لیف و یا برس مخصوص پوست را روی بدن خود بکشید. این کار نه تنها باعث کمک به جریان خون و از بین رفتن پوست های مرده می شود، بلکه در نفوذ بهتر اسانس ها و همچنین مرطوب شدن پوستتان تأثیر زیادی دارد.

برس کشیدن را از پاهایتان شروع کنید و از حرکت بلند و کشیده ی برس روی بدنتان استفاده کنید تا به جریان خون کمک کند. سپس به طرف بالا و قلب خود بروید و به خوبی همه نقاط بدن را برس بکشید.

5- وارد وان شوید و از رایحه درمانی خود لذت ببرید.

زمان آن فرا رسیده تا از رایحه درمانی که برای آن آماده شده اید لذت ببرید. مدت زمان کافی را در وان حمام خود بگذرانید و اجازه دهید همه ی انرژی های منفی و همه ی خستگی ها از بدنتان خارج شود.

حدود 15 تا 20 دقیقه برای جذب اسانس ها و آبرسانی به پوست کافی است. اگر بیشتر از این درون آب بمانید پوستتان خشک خواهد شد و صدمه خواهد دید.

برای راحتی و آرامش بیشتر، می توانید از بالشت مخصوص وان و گلبرگ های رز درون وان استفاده کنید.

دقت کنید آبی از درون وان وارد دهان و یا چشمانتان نشود.

بعد از اینکه از وان حمام خارج شدید، حوله ی گرمی به دور بدنتان پیچیده تا گرم و مرطوب بمانید و سپس روی پوست خود مرطوب کننده بزنید.

7 رایحه‌درمانی درحمام

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
حسنا

مرسی از اطلاعاتتون

دکمه بازگشت به بالا