سلامتگردشگری

چگونه از سردرد بعد از پرواز یا سفر هوایی جلوگیری کنیم؟

بسیاری از مسافرانی که با هواپیما سفر می کنند، از سردرد و پرواز زدگی بعد از پرواز رنج می برند.

مشکلی که می تواند به دلیل تغییر ارتفاع و فشار هوا، جت لگ (پرواز زدگی) و خستگی یا آلودگی های موجود در هواپیما یا فرودگاه باشد. خوشبختانه می توان با چند راهکار از بروز این مشکل جلوگیری کرده و یا شدت آن را کاهش داد.

اولین و قویترین راهکار، استفاده از داروهاست:

1- ایبوپروفن مصرف کنید.

اکثر سردرد های پرواز به دلیل تغییر ارتفاع است؛ بنابراین چاره ای جز کنار آمدن با سردرد آن نیست. مگر این که بخواهید نوع سفر را تغییر دهید! قرص مسکن در چنین مواقعی بهترین چاره ی سردرد بوده که ایبوپروفن موثرترین دارو برای کنترل مشکلات پرواز می باشد. جالب است بدانید در مطالعه ای که در این زمینه انجام شد، به مسافران 24 ساعت قبل از سفر ایبوپروفن داده شد و تنها 40% مسافران مشکلات مربوط به پرواز مثل سردرد و تهوع را تجربه کردند. این موضوع در حالی است که 70% مسافرانی که قرص مصرف نمی کنند، مشکلات ناشی از پرواز را تجربه می کنند.

پس توصیه می شود 24 ساعت قبل از پروازتان 600 میلی گرم ایبوپروفن مصرف کنید.

2- دارو های ضد میگرن مصرف کنید.

بدانید که اگر میگرن دارید قطعاً پرواز باعث بروز سردرد میگرنی در شما خواهد شد. تغییرات ارتفاع، فشار هوا و شرایط محیطی، به طور کلی میگرن را تشدید می کند. داروهایی که برای میگرن استفاده می کنید را حتماً قبل از پرواز مصرف کنید. مصرف آن ها در حین پرواز به دلیل مشکلات احتمالی که به وجود می آورد توصیه نمی شود.


روش های درمان خانگی سرگیجه و سردردهای گردنی سرویکوژنیک را در مقالات زیر مطالعه کنید.

>>> درمان خانگی سرگیجه <<<

>>> درمان خانگی سردردهای گردنی <<<


برای جلوگیری از سردرد و مشکلات پرواز، احتیاط های لازم را حتماً انجام دهید:

1- حدالامکان پروازهای بدون توقف و مستقیم را رزرو کنید.

تغییر ارتفاع سریعاً باعث تغییر سطوح اکسیژن در بدن شده و در نتیجه عروق خونی سر را منبسط و منقبض می کند. این تغییرات در رگ های خونی سر باعث سردرد و میگرن می شود. پس سعی کنید حدالامکان این تغییرات را کاهش داده و از پروازهای مستقیم و بدون توقف در طول مسیر استفاده کنید؛ تا در حین سفر این تغییر ارتفاع، کمتر اتفاق افتاده و بدنتان را درگیر نکند تا کمتر از سردرد رنج ببرید.

2- کفش و لباس راحت بپوشید.

در طول سفر مجبورید ساعت های طولانی را بنشینید و مسافت های زیادی را در فرودگاه راه بروید. پس حتماً لباس های راحت پوشیده تا کفش و لباس باعث تنگی عروق، درد و ناراحتیتان نشود.

1 نحوه جلوگیری از سردرد بعد از سفر هوایی

3- آب فراوان بنوشید و خود را هیدراته نگه دارید.

خوردن آب فراوان از سردرد بعد از پرواز و جت لگ جلوگیری می کند. رطوبت هواپیما تنها 15% است، که خیلی کم بوده و در نتیجه هوای آن بسیار خشک است، پس توجه به هیدراته نگه داشتن بدن بسیار اهمیت دارد. همیشه علاوه بر آب موجود در هواپیما، خودتان نیز بطری آبی به همراه داشته باشید.

4- مرتب خوراکی بخورید.

نشستن طولانی مدت در هواپیما با معده ی خالی باعث ایجاد سردرد می شود. بنابراین حتماً میان وعده هایی با فیبر و پروتئین بالا، مانند آجیل، میوه های خشک و گرانولا بخورید. از خوردن غذاهای بسیار شیرین یا شور که باعث تشنگی می شود خودداری کنید.

5- نوشیدنی های الکلی مصرف نکنید.

بزرگترین عامل میگرن و پرواز زدگی الکل است که باعث کم آبی بدن نیز می شود. خوردن شراب قرمز قبل و بعد از سوار شدن در هواپیما نیز باعث سردرد می شود.

2 نحوه جلوگیری از سردرد بعد از سفر هوایی

6- سعی کنید بخوابید.

خوابیدن در پرواز باعث می شود بعد از فرود آمدن احساس تازگی، نشاط و عدم خستگی کنید. یک بالش مسافرتی و دمنوش های خواب آور می تواند در راحت خوابیدن به شما کمک کند.

3 نحوه جلوگیری از سردرد بعد از سفر هوایی

7- آرامشتان را در حین پرواز حفظ کنید.

استرس نیز در حین پرواز باعث سردرد می شود. پس قبل و حین پرواز آرامشتان را حفظ کنید.

بلافاصله بعد از پیاده شدن از هواپیما:

1- فوراً هوای تازه استشمام کنید.

هوای تازه و نور خورشید پرواز زدگی را کاهش می دهد. سعی کنید بعد از پرواز مدت زمان زیادی را در هوای آزاد باشید. ممکن است ذراتی در هوای فرودگاه و هواپیما وجود داشته باشد که قرار گرفتنتان در محیط بسته فرودگاه باعث واکنش آلرژیک بدنتان به این ذرات شده و سردرد و تهوع به وجود می آورد یا آن را بدتر کند. برای جلوگیری از این امر فقط هوای تازه استنشاق کنید.

2- به بدنتان فرصت دهید تا خودش را با محیط و شرایط تنظیم کند.

رانندگی، مصرف کافئین، گوش دادن به موسیقی با صدای بلند و مصرف الکل در ساعت های ابتدایی بعد از پرواز ممنوع است. زیرا باعث سردرد شده یا آن را بدتر می کند.

در پایان با مراجعه به لینک زیر دلیل اصلی بیماری و سرماخوردگی بعد از سفرهای هوایی را بدانید.

>>> دلیل اصلی بیماری و سرماخوردگی بعد از سفرهای هوایی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا