سلامت

آیا واقعاً لازم است داروهای مولتی ویتامین مصرف کنیم؟

مصرف مولتی ویتامین Multivitamin

قطعاً شما هم شنیده اید که مصرف روزانه مولتی ویتامین ها، مانند مسواک زدن دندان ها و مصرف غذاهای حاوی سبزیجات بخش مهمی از سلامتی است. در چند دهه اخیر، پزشکان توصیه کرده اند مصرف مولتی ویتامین را در مصارف روزانه خود قرار دهید تا شکاف ها و خلاءهای تغذیه ای موجود در رژیم غذایی شما پر شود. اما پژوهش های جدید ثابت کرده اند که در مورد فواید مصرف مولتی ویتامین ها کمی اغراق شده است. اگر مایل به اطلاعات بیشتر در مورد مصرف مولتی ویتامین ها هستید، از خواندن این مقاله علمی غافل نشوید.

1- مولتی ویتامین ها نمی توانند جایگزین غذای اصلی و سالم باشند.

اگر رژیم غذایی شما شامل غذاهای فرآوری شده و شکرِ افزوده است، مصرف مولتی ویتامین ها نمی تواند کمبود ویتامین های رژیم غذایی شما را جبران کند. دکتر النا بیگرز، استادیار پزشکی بالینی در دانشگاه ایلینوی شیکاگو، اظهار می کند: مصرف مولتی ویتامین ها، جایگزین غذای اصلی و سالم نیستند. بهترین راه جذب ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن (همراه با فیبرها و فیتونوترینت ها) رژیم غذایی متعادلی است که در آن میوه ها، سبزیجات، دانه ها و پروتئین کافی در حد تعادل وجود داشته باشد.

1 مصرف مولتی ویتامین

2- مصرف بیش از حد مولتی ویتامین ها خطرناک است.

مصرف ویتامین A ،E و آهن در دوزهای بالا موجب به خطر انداختن سلامتی شما می شود. بنابراین، اگر رژیم غذایی شما از ویتامین و مواد معدنی لازم برخوردار است، نیازی به مصرف مولتی ویتامین نیست. بیگرز می گوید: اگر رژیم غذایی شما متعادل بوده و دارای مواد معدنی و ویتامین های کافی است، اما مولتی ویتامین نیز مصرف می کنید، احتمالاً با خطر ازدیاد ویتامین ها و مولتی ویتامین ها مواجه خواهید شد.


برای اطلاع از نحوه افزایش ویتامین E مورد نیاز بدن به لینک زیر مراجعه کنید.

>>> چگونه ویتامین E مورد نیاز بدن را افزایش دهیم؟ <<<


3- خطر مصرف مکمل ها، کمتر و مطمئن تر است.

برخی افراد برای کامل شدن رژیم غذایی خود، به مقادیر زیادی از مواد معدنی و ویتامین ها نیاز دارند. برای مثال، سالمندان برای حفظ سلامت استخوان های خود به کلسیم بیشتری نیاز دارند. زنان باردار برای جلوگیری از هر گونه نقص در زمان تولد نوزاد خود، نیازمند دریافت اسید فولیک بیشتری هستند. سبزیجات دارای مقدار کمی ویتامین B12 هستند، اما گوشت و لبنیات منبع کلیدی در جذب اسید فولیک و B12 می باشند. اما نکته ای که وجود دارد این است که، اگر قرار باشد به دلایل کمبود در برخی ویتامین ها، مولتی ویتامین مصرف کنید، ممکن است تعادل ویتامین های دیگر در بدن شما به هم بخورد. به همین دلیل، بیگرز پیشنهاد می کند که بهتر است به جای مصرف مولتی ویتامین ها از مکمل هایی استفاده کرد که بدن شما با کمبود آن ها رو به رو می باشد.

2 مصرف مولتی ویتامین


در لینک زیر از عوارض و تاثیرات منفی مصرف مکمل بیوتین یا ویتامین B7 آگاه شوید.

>>> عوارض و تاثیرات منفی مصرف مکمل بیوتین یا ویتامین B7 <<<


4- احتمالاً بدن شما به ویتامین D بیشتری نیاز دارد.

اگر چه با داشتن یک رژیم کامل می توانید بیشترِ ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تأمین کنید، اما بدانید که ویتامین D یکی از استثناء هاست. مواد غذایی مانند شیر غلیظ شده، روغن کبد ماهی و انواع ماهی، ویتامین D کافی را برای بدن تأمین نمی کنند.

حتماً می دانید که بدن ما در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید، به طور طبیعی ویتامین D تولید می کند که البته خطرات خاص خودش را نیز دارد. به همین دلیل دیوید کاتلر از پزشکان خانواده اظهار می کند: از آنجایی که نور خورشید می تواند باعث ایجاد سرطان پوست، پیری زودرس پوست و سایر بیماری های پوستی شود، به جای قرار گرفتن در معرض اشعه های خورشیدی، بهتر است از دارو برای جذب ویتامین D کافی استفاده کرد. در مقابل، ممکن است استفاده از مکمل ویتامین D به جای مولتی ویتامین بهتر باشد.

3 مصرف مولتی ویتامین


تاثیر ویتامین D بر تمرینات ایروبیک و تناسب اندام را در مقاله زیر مطالعه کنید.

>>> تاثیر ویتامین D بر تمرینات ایروبیک و تناسب اندام <<<


5- مولتی ویتامین ها از بیماری های جدی و خطرناک پیشگیری نمی کنند.

مولتی ویتامین ها، قرص های معجزه زا نیستند. کاتلر می گوید: تاکنون اثبات نشده است که داشتن رژیم غذایی سالم همراه با مصرف مکمل های ویتامینی، سبب جلوگیری از بروز سرطان ها و بیماری های قلبی خواهد شد. در حقیقت، بنابر مقاله ای که در یک مجله پزشکی به چاپ رسیده است، هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد مولتی ویتامین ها می توانند بر کاهش بیماری های قلبی، سرطان و سایر عوامل مرگ و میر تأثیرگذار باشند.

4 مصرف مولتی ویتامین

بنابراین، اگر چه مکمل ها می توانند برخی شکاف های تغذیه ای را در رژیم غذایی پر کنند، اما مولتی ویتامین ها احتمالاً تأثیر زیادی بر سلامتی شما نخواهند داشت.

سخن آخر: می توانید مصرف مولتی ویتامین ها را امتحان کنید، اما بهتر است قبل از آن یک رژیم و عادات غذایی سالم و مناسب داشته باشید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
bicycling




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا