سلامت

بیماران دیابتی چه نوع ماستی را باید انتخاب و مصرف کنند؟

ماست می تواند منبع خوبی برای تامین کربوهیدرات، پروتئین، چربی و باکتری های مفید بدن باشد. بعضی از ماست ها می توانند با شکر و یا شیرین کننده های مصنوعی ترکیب شوند. اما در صورتی که به بیماری دیابت مبتلا هستید، باید در انتخاب ماستی که برای مصرف انتخاب می کنید، دقت زیادی داشته باشید. ماست، میان وعده سالمی بوده که در صورت انتخاب نوع درست آن می تواند بسیار مفید باشد.

1 ماست مناسب بیماران دیابتی

بررسی مواد مغذی موجود در ماست

ماست دارای طیف بزرگی از مواد مغذی است. از یک ماست خوب می توانید حد متعادلی از کربوهیدرات، پروتئین، چربی، کلسیم و پروبیوتیک های مفید را دریافت کنید. به علاوه ماست خوب، شکر اضافه، مواد نگهدارنده یا رنگ غذا را به بدنتان نمی رساند.

کالری ها:

کالری ماست می تواند بین 100 تا 230 کالری باشد که این مقدار به میزان چربی و شکر آن بستگی دارد. اضافه کردن شیره میوه، عسل، ژله، گرانولا، اسپرینکلز یا همان ترافل و یا چیپس برنجی روی ماست، می تواند در مقدار کالری بیشتر آن موثر باشد. قبل از مصرف ماست، با یک متخصص بیماری دیابت و یا متخصص تغذیه صحبت کرده تا مقدار کالری مصرفی مناسب برای شما را تعیین کند.

کربوهیدرات ها:

اولین تامین کننده ی انرژی کل بدن کربوهیدرات ها هستند. در بیماران دیابتی کربوهیدرات ها می توانند به سرعت روی قند خون تاثیر گذاشته و آن را از حالت تعادل خارج کنند. مقدار کربوهیدرات موجود در ماست های مختلف می تواند بسیار متفاوت باشد، از 4 گرم در ماست چکیده گرفته تا 42 گرم در ماست های سویا.

– در ماست های چکیده از مقدار کمی آب پنیر استفاده شده است؛ یعنی لاکتوز (قند شیر) کم و در نتیجه کربوهیدرات کمتری دارند.

– ماست های پرچرب کربوهیدرات کمتری دارند و ماست های بدون چربی به لطف شیرین کننده و شکر، کربوهیدرات بیشتری دارند. بیماران دیابتی باید به دنبال ماست هایی با مقدار کربوهیدرات 10 گرم یا کمتر باشند.

پروتئین:

پروتئین ها مواد پایه ماهیچه های بدن و منبع انرژی بزرگی برای تامین نیازهای آن ها هستند. پروتئین ها از آمینواسیدها تشکیل شده اند که برای ترکیب های DNA، هورمون ها و آنزیم های بدن لازم می باشند.

– ماست چکیده به لطف آب پنیر کم، معمولاً بیشترین مقدار پروتئین را دارد. بعضی از برندهای ماست چکیده 17 گرم پروتئین دارند. اگر مقدار پروتئین مصرفیتان در هر وعده باید 15 گرم باشد، یک ماست چکیده برای تامین نیازتان کافی است. میزان پروتئین موجود در ماست های سنتی نیز بین 7 تا 9 گرم می باشد.

چربی:

چربی برای جذب ویتامین D موجود در لبنیات ضروری بوده و ویتامین D نیز برای جذب کلسیم لازم است. بدون چربی این مواد مغذی به درستی جذب سلول های بدن نمی شوند.

– اگر چه ماست کم چرب می تواند مقدار کالری مصرفی را (مثل چربی اشباع) کاهش دهد، اما مقداری شکر برای برگرداندن طعم از دست رفته، به آن اضافه شده است. به علاوه، از آنجایی که ماست منبع کربوهیدرات است، چربی به کاهش تاثیر قند خون در اثر لاکتوز ماست کمک می کند.

کلسیم:

کلسیم به عملکرد بهتر عضلات، سفتی استخوان ها و تعادل الکترولیت در بدن کمک می کند. کلسیم ماده معدنی مهمی بوده که در ماست پیدا می شود. یک فنجان ماست می تواند 15 تا 30 درصد نیاز روزانه شما به کلسیم را تامین کند.

ویتامین D:

این ویتامین برای سلامت استخوان ها و ایمنی بدن لازم است. اگر در تولید ماست از شیر تقویت شده استفاده شود، مقدار کمی از این ویتامین (80 تا 100 IU ) می تواند در ماست پیدا شود. اما به نظر می رسد که ماست هایی با ویتامین D بالا در حین پروسه تقویت کنندگی با دیگر ویتامین ها ترکیب شده اند.

پروبیوتیک ها:

تحقیقات جدیدی راجع به مزایای پروبیوتیک ماست برای بیماران دیابتی در حال انجام است. در سال 2017 تحقیقی انجام شد که نشان داد، افراد دیابتی که به طور روزانه از سه وعده 100 گرمی ماست پروبیوتیک استفاده کرده اند، مقدار گلوکز و کلسترول خونشان پایین تر بوده و فشار دیاستولی خونشان هم نسبت به کسانی که از پروبیوتیک استفاده نکرده اند کمتر است.

در بسیاری از کارخانه های تولید ماست، پس از پاستوریزه کردن ماست، باکتری های مفیدی را به آن اضافه می کنند؛ این کار برای سلامت روده بسیار مفید است.

بررسی ترکیبات ماست

بهترین استاندارد ماست، نوع ارگانیک آن بوده که هیچ مواد افزودنی در آن بکار نرفته است. این نوع از ماست ها معمولا از شیر گاوی که از علف تازه تغذیه کرده باشد به دست می آید. این ماست، نوعی ماست پر چرب با ترکیبات ساده است. مثلاً ماست ساده شامل شیر، سرشیر و مقداری باکتری است. ماستی تهیه کنید که از ترکیب شیر گاو و هورمون های گاوی (rBST) تهیه نشده باشد. این هورمون، هورمون مصنوعی بوده که تولید شیر را در بدن گاو افزایش داده و ممکن است روی هورمون های انسان هم تاثیر بگذارد.

دوری از برخی ترکیبات ماست برای بیماران دیابتی

از خرید ماستی که روی برچسب آن عبارت “شکر افزوده شده” درج شده است خودداری کنید. شکر اضافه شده می تواند انواع مختلفی داشته باشد. شربت ذرت با فروکتوز بالا، گلوکز، نیشکر و آب نیشکر تبخیر شده تنها چند مورد از این ترکیبات شیرین کننده هستند. بعضی از انواع شکرها مضر نبوده اما هیچ ماده مغذی هم ندارند. بنابراین اگر جزو بیماران دیابتی هستید، بهتر است مصرف شکر را محدود کنید.

بهترین انتخاب برای شما، ماست ساده است. اگر ماست شیرین دوست دارید، می توانید کمی میوه یخ زده یا تازه را روی آن ریخته و استفاده کنید. چند قطره عسل و یا شیره درخت افرا هم می تواند در شیرین کردن ماستتان موثر باشد.

– یکی از مزایای خرید ماست ساده و اضافه کردن مواد مورد نیاز به آن، کنترل مقدار مناسب آن توسط خودتان است. همچنین شیرین کننده های طبیعی، دارای مواد معدنی و مواد مغذی می باشند.

تنوع موجود در ماست ها

امروزه استفاده از ماست های تولید شده از شیری به جز شیر گاو و همچنین ماست تهیه شده از گیاهان، مانند شیر گوسفند، شیر بز، ماست چکیده و ماست های ایسلندی نیز گسترش یافته است.

منابع حیوانی:

با اینکه بیشتر ماست ها از شیر گاو تهیه می شوند، اما ماست هایی هم هستند که از شیر گوسفند و بز به دست می آیند. این ماست ها لاکتوز کمتری داشته و برای کسانی که به لاکتوز حساسیت دارند انتخاب مناسب تری است. به دلیل وجود اسیدهای چرب کمتر، شیر گوسفند و بز نسبت به شیر گاو زود تر فاسد می شود. شیر بز نسبت به شیر گاو کلسیم بیشتری دارد.

منابع گیاهی:

سویا، بادام، بادام هندی و نارگیل، همه برای تولید ماست های گیاهی مورد استفاده قرار گرفته و نتایج خوبی نیز داشته است؛ اگر چه هنوز برای شیرینی و طعم این ماست های گیاهی از شکر استفاده می شود.

نبود لاکتوز در ماست های گیاهی باعث شده که این نوع ماست ها، شیرینی طبیعی ماست تولید شده از شیر گاو را نداشته باشد.

ماست چکیده و ماست ایسلندی:

برای تهیه این ماست ها از شیر بریده شده استفاده می کنند. با گرفتن آب شیر و تبدیل آن به مایعی با غلظت بیشتر، ماستی با مقدار پروتئین بالا بدست می آید. ماست چکیده و ماست ایسلندی (که با نام اسکایر هم شناخته می شود) لاکتوز کمتری داشته (حدود 5%) و در نتیجه هضم آن ها راحت تر صورت می گیرد. این نوع از ماست ها برای کسانی که نارسایی لاکتوز دارند (عدم تحمل لاکتوز)، گزینه مناسبی است.

پروسه گرفتن آب شیر، مقدار کربوهیدرات را هم کاهش می دهد (تقریباً آن را به یک سوم مقدار اولیه می رساند). این ماست ها را می توان از فروشگاه ها تهیه کرد. ماست چکیده و ماست ایسلندی به دلیل داشتن مقدار کم کربوهیدرات و مقدار زیاد پروتئین، برای بیماران دیابتی مفید است. از ماست هایی که شیرین کننده های اضافه، نگهدارانده و شکر دارند، دوری کنید. به علاوه بعضی از ماست های ایسلندی و ماست های چکیده طعم دار، نسبت به نوع معمولی آن کلسیم کمتری دارند. پس اگر ماستی را بخاطر کلسیم مصرف می کنید، این نکته را نیز به خاطر داشته باشید.

علاوه بر مزایای ذکر شده، مصرف روزانه این نوع ماست ها (چه معمولی و چه چکیده) برای بیماران دیابتی ، می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دو را تا 14 درصد کاهش دهد.

راه های لذت بخش بودن خوردن ماست برای بیماران دیابتی

استفاده از ماست در وعده های صبحانه یک امر بدیهی است. استفاده از ماست و کمی میوه روی آن به علاوه آجیل خرد شده می تواند یک صبحانه سالم و سرشار از پروتئین باشد.

علاوه بر صبحانه راه های دیگری هم برای استفاده از ماست وجود دارد.

– سس: می توانید از ماست برای تهیه سس و یا روکش سالادها و غذاها استفاده کنید. مثلاً مقداری ماست را با مایونز ترکیب کرده و یک سس سبک تر درست کنید.

– پخت کیک: از ماست چکیده برای درست کردن خامه ترش جهت پخت کوکی، کلوچه، بیسکویت و کیک استفاده کنید.

– اسموتی: برای زیاد کردن غلظت اسموتی ( البته برای افزودن پروتئین)، به آن ماست اضافه کنید.

– چاشنی: ماست چکیده را جایگزین عسل و شیره درخت افرا کرده و یک روکش خوشمزه برای پنکیک و یا وافل تهیه کنید.

– دسر: به جای خوردن بستی به عنوان دسر، از ماست چکیده یخ زده استفاده کنید. می توانید آن را با تکه های میوه هم امتحان کنید.

کلام پایانی فن تریکس

داشتن دیابت به این معنی نیست که دیگر نمی توانید از ماست استفاده کنید. بلکه فقط باید مواظب ترکیبات آن باشید. بهترین محصول را برای خود انتخاب کرده تا تعادل قند خون خود را به هم نریزید. برای دریافت پروتئین بیشتر، کربوهیدرات کمتر، چربی های سالم و جذب بهتر ویتامین ها از ماست چکیده، ماست ساده کم چرب و یا پرچرب استفاده کنید.

در پایان برای اطلاع از خواص و مضرات شربت و شهد آگاو برای بیماران دیابتی به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> خواص، فواید و مضرات شهد آگاو برای بیماران دیابتی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
verywellhealth




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا