سلامت

درمان خانگی سردرد های گردنی سرویکوژنیک Cervicogenic

سردردهای سرویکوژنیک (Cervicogenic) سردردهایی با منشا گردن می باشند که درد آن در جمجمه و در بالای ستون فقرات احساس می شود. این سردرد در ابتدا و در مراحل اولیه متناوب بوده و رفته رفته پیوسته و ادامه دار می گردد. بیشتر این نوع سردرد ها به دلیل استرس، خستگی، مشکلات خواب، آسیب های وارده به پشت و گردن، ضعف بدنی و آسیب های مربوط به دیسک ایجاد می شود. سرویکوژنیک معمولاً با حرکات ناگهانی گردن تسکین می یابد، اما ممکن است با گیجی و تاری دید همراه باشد. طول مدت یک سردرد بین یک ساعت تا یک هفته است. خوشبختانه علاوه بر فیزیوتراپی و دارو درمانی می توان این سردردها را با ورزش های ایمن و مراقبت های مناسب درمان کرده و طول دوره ی آن را کم کرد.

البته توصیه می شود که قبل از هر اقدامی، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

برای درمان خانگی این نوع سردردها

1- وضعیت صحیح بدن در حالت های مختلف را حفظ کنید.

حفظ حالت و وضعیت صحیح بدن در نشستن و ایستادن، برای جلوگیری از فشار آمدن به ستون فقرات بسیار اهمیت دارد. چرا که فشار کم روی ستون فقرات باعث بهبودی سردردهای سرویکوژنیک می شود. شاید صحیح ایستادن یا نشستن و راه رفتن در ابتدا بسیار سخت باشد، اما به مرور زمان تبدیل به عادت می شود. پس از آنجایی که در تسکین درد بسیار نقش دارد حتماً در حفظ آن بکوشید.

– در نشستن از حوله ای رول شده یا بالشتکی به عنوان پشتی طبی استفاده کنید تا فشار به ستون فقرات کم شود.

1 درمان خانگی سردردهای منشا گردن

2- پیاده روی را جزو برنامه های روتین روزانه قرار دهید.

اصلاً نیاز به انجام ورزش های سخت و مخصوص ندارید. چرا که یک پیاده روی ساده ی روزانه نیز می تواند عضلات پشتتان را تقویت کرده و سردردها را کنترل و کاهش دهد. 20 تا 30 دقیقه پیاده روی در روز باعث کاهش وزن، کاهش فشار وزن به ستون فقرات، و در نتیجه کاهش اینگونه دردها می گردد.

3- روی یک پا بایستید.

این ورزش به ایجاد تعادل در بدن کمک می کند. گردن، شانه ها و پشت را (همانند شکل زیر) در یک ردیف و به صورت هم تراز تنظیم کنید. سپس روی یک پا بایستید. این تعادل بین اجزای بدن، در کاهش درد و تنش، بسیار ضروری بوده و تاثیرگذار است. این ورزش را پنج بار برای هر پا و هر بار به مدت پنج ثانیه انجام دهید.

2 درمان خانگی سردردهای منشا گردن

4- روی شکم دراز بکشید تا پشتتان قدرت و نیرو پیدا کند.

برای سفت و قدرتمند شدن عضلات پشتی و همچنین تقویت و کاهش ضعف آن، روی شکم دراز بکشید. فقط مطمئن شوید که بدنتان در حالت صحیحی قرار گرفته و کاملاً صاف باشد. یعنی روی خطی راست دراز کشیده باشید. سپس به آرامی نفس های عمیق بکشید. حال خود را با بازوهایتان بلند کرده، 1 تا 2 دقیقه در این حالت بمانید و نفس عمیق بکشید. این کار با ایجاد کشش در عضلات پشت، آن ها را تقویت کرده و درد را کاهش می دهد. به علاوه این ورزش هرگونه فشار و تنشی که روی ستون فقرات وارد است را کاهش می دهد. یکی از فشارهایی که مستقیماً روی ستون فقرات وارد شده و باعث سردرد هایی با منشا گردن می شود، فشار ناشی از استرس است.

5- ورزش های مربوط به شانه انجام دهید.

ورزش های شانه را می توانید هم به صورت ایستاده و هم به صورت نشسته انجام دهید. این ورزش نیز پشت و ستون فقرات را تقویت کرده و از ضعف آن ها که ناشی از تنش ها و استرس است و موجب درد می شود را می کاهد. در نتیجه سردرد تسکین می یابد. پس در حالت نشسته یا ایستاده، به گونه ای که شانه ها دقیقاً زیر سر بوده و سر عقب تر یا جلوتر از شانه ها نباشد، صاف شوید. حال شانه ها را عقب برده و سینه را جلو بکشید. 5 ثانیه به این حالت مانده و 10 بار این تمرین را تکرار کنید.

3 درمان خانگی سردردهای منشا گردن

6- ورزش شانه انجام دهید.

این ورزش را نیز هم به صورت نشسته و هم به صورت ایستاده می توانید انجام دهید. شانه ها را کمی عقب کشیده و چانه را به داخل جمع کنید. صورتتان باید صاف بوده و چشم هایتان دقیقاً رو به رو را نگاه کند. این حرکت را 10 بار و هر بار به مدت 10 ثانیه انجام دهید.

هر کدام از حرکات گفته شده را 3 تا 5 بار در روز انجام دهید. اما اگر سر درد بسیار شدید بود تعداد دفعات را افزایش دهید. البته نرمش ها و ورزش های دیگری نیز وجود دارد که برای تسکین دردهای سرویکوژنیک توصیه می شود. ما سعی کردیم تمریناتی که باعث تسکین ستون فقرات شده و درد را کاهش می دهند و برای عموم ایمن می باشند را معرفی کنیم. با این حال اگر سردرد بسیار عمیق و طولانی مدت باشد، حتماً باید به فیزیوتراپیست مراجعه کرده تا به روش های فیزیوتراپی درمان شود.

4 درمان خانگی سردردهای منشا گردن

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
سعید

واقعا عالی بود مطالب مخصوصا تمرینات تشکر و سپاس بیکران

علی محمد اصلانی

چقدر مقاله زیبا و کاربردی بود واقعا به دردم خورد ممنونم

دکمه بازگشت به بالا