سلامتکودک

چگونه و چه زمانی در حین شیردهی سینه را عوض کنیم؟

تغذیه ی کودک با شیر مادر و همچنین شیردهی به نوزاد می تواند کمی دشوار بوده و گاها مشکلاتی را به وجود آورد. یکی از چالش هایی که اغلب مادران با آن مواجه بوده و به خاطر آن دچار مشکلاتی مانند عدم تقارن سینه ها در دوران شیردهی و یا انسداد مجاری شیری در پستان می شوند، مشخص نبودن زمان تعویض پستان در حین شیردهی است. اما بالاتر از این مشکلات، دلیل علمی و نیاز کودک است که توجه به زمان تعویض پستان در شیردهی را می طلبد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم تا مطمئن شوید که از هر دو پستان به صورت صحیح برای شیردهی استفاده کرده و در زمان مناسب آن ها را تعویض می نمایید.


برای اطلاع از “مدت زمان مناسب برای شیردهی به نوزاد” به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> مدت زمان مناسب برای شیردهی به نوزاد <<<


برای تعویض پستان در زمان شیردهی به خود و کودکتان توجه کنید.

در حین شیردهی دائماً چشمتان به کودک بوده تا بفهمید چه زمانی برای خوردن شیر از پستان دیگر آماده است. به گفته ی سازمان La Leche League نوزادان به طور اتوماتیک و خدادادی با تنظیم میزان شیری که از یک پستان می خورند مقدار کالری و دیگر مواد مورد نیاز بدنشان را تنظیم می کنند. شیر مادر از دو بخش فورمیلک (foremilk) که آبکی و حاوی قند، پروتئین و مواد مغذی بوده و هیندمیلک (hindmilk) که غلیظ و حاوی چربی است، تشکیل شده است و کودک به هر دوی آن ها نیاز دارد. میزان کالری هیندمیلک بیشتر از فورمیلک است. یک سوم شیر مادر حاوی فورمیلک بوده که در شروع شیردهی در اختیار نوزاد قرار می گیرد. هنگامی که مادر شروع به شیر دادن می کند، ابتدا کودک فورمیلک را خورده و بدن مادر به طور غریزی هورمون اکسی توسین را آزاد می کند، که باعث جریان یافتن مابقی شیر یعنی هیندمیلک می شود. بنابراین زود بیرون کشیدن پستان از دهان کودک و گذاشتن پستان دیگر در دهان او باعث می شود که کودک تمام شیری که از مادر می گیرد فورمیلک باشد و هیندمیلک کمی بخورد. همچنین تنظیمات اتوماتیک او برای دریافت مواد مورد نیازش از شیر مادر به هم ریخته و در واقع میزان دریافت فورمیلک شیر مادر از هیندمیلک آن بیشتر شود. بنابراین اجازه دهید کودک خودش تصمیم بگیرد که چه زمانی موقع تعویض پستان است و شما آن را از دهانش بیرون نکشید.

در حین شیردهی کودک را روی بالشی بخوابانید و پستان را از بالا به پایین (به سمت نوک سینه) فشار دهید؛ تا جریان شیر سریع تر اتفاق بیافتد. بعضی از کودکان مخصوصاً آن هایی که مرتباً از شیشه استفاده می کنند، ممکن است صبرشان را در فرآیند آهسته خارج شدن شیر از پستان از دست بدهند. بنابراین فشار دادن سینه و تسریع در فرآیند خارج شدن شیر به شکلی که گفته شد می تواند آن ها را راضی نگه داشته تا زمانی که یاد بگیرند باید به طور موثرتری مک بزنند.

– زمانی که با مک زدن و حتی با فشار سینه هم شیری خارج نشد، وقت آن است که پستان را تعویض کنید.

1 زمان تعویض سینه هنگام شیردهی

به حسی که در پستان دارید نیز توجه کنید.

برای تعویض پستانی که کودک به راحتی از آن شیر می خورد و هنوز سفت، سنگین و پر از شیر است، عجله نکنید. همانطور که گفته شد پستان را باید زمانی تعویض کنید که کاملاً خالی شده باشد. البته گاهی به خاطر وجود مشکلی به نام رفلکس ترشح شیر که در آن شیر بیش از حد ترشح شده و شما در شروع شیردهی احساس سوزش می کنید، باعث می شود که شیر سریع تر از آنچه که باید به کودک رسیده و کودک برای مکیدن آن هیچ تلاشی نکند و شما نفهمید چه زمانی باید سینه را تعویض کنید. رفلکس ترشح شیر باعث می شود که کودک دهانش بسیار پر شده، دچار سرفه شود، هوای زیادی قورت دهد و بیش از حد نیازش، فورمیلک بخورد که باعث ناراحتی های معده خواهد شد.

اگر دچار چنین مشکلی هستید هر بار بچه را بلند کرده و شیر ترشح شده اضافی را قبل از این که توسط کودک خورده شود با حوله یا پدی جمع کنید؛ سپس اجازه دهید کودک به صورت طبیعی پستان را مک بزند.


طرز استفاده از پد سینه در دوران شیردهی را در مقاله زیر از وب سایت فن تریکس بیاموزید.

>>> طرز استفاده از پد سینه در دوران شیردهی <<<


اگر هنوز هم نمی دانید چه زمانی موقع تعویض پستان است، مدت زمانی که کودک از یک پستان تغذیه کرده و آن را خالی می کند را در نظر بگیرید. برای بچه های کوچک تر این مدت زمان بیشتر است. بچه های کوچک تقریباً 30 تا 40 دقیقه و بچه های بزرگتر 5 تا 10 دقیقه شیر یک پستان را می خورند. البته زمان ها متفاوت است اما دانستن یک تایم کلی در هر چه راحت تر تعویض کردن پستان شما را یاری می کند.

فن تریکس مطالعه مقالات زیر را نیز پیشنهاد می دهد.

>>> چگونه در دوران شیردهی و بدون وجود پریودی باردار شویم؟ <<<

>>> نحوه تحریک هورمون پرولاکتین جهت افزایش تولید شیر مادر <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thebump




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا