کودک

نحوه تحریک هورمون پرولاکتین جهت افزایش تولید شیر مادر

پرولاکتین هورمونی در بدن بوده که در دوران شیردهی و بارداری پستان های خانم را برای تولید شیر تحریک می کند. بزرگترین مشکلی که کمبود پرولاکتین در بدن و در دوران شیردهی و بارداری ایجاد می کند، نبود ذخیره ی شیر کافی در پستان و عدم توانایی مادر برای تغذیه کودک با شیر خودش است. به همین دلیل است که بسیاری از مادران به دنبال راهکارهایی برای افزایش سطح هورمون پرولاکتین در بدنشان بوده تا بتوانند شیر خود را افزایش داده و کودک را با شیر مادر تغذیه کنند.

روش های طبیعی جهت افزایش هورمون پرولاکتین

1- در اواخر بارداریتان سینه های خود را تحریک کنید.

تقریباً دو ماه قبل از زایمان با استفاده از شیردوش های برقی شروع به تحریک سینه هایتان کنید. این کار علاوه بر تحریک تولید پرولاکتین و آن را نیز افزایش می دهد. سعی کنید سه بار در روز و هر بار به مدت 5 دقیقه از این روش استفاده کنید. به مرور زمان تعداد دفعات را افزایش داده و هر 4 ساعت یک بار و هر بار به مدت 10 دقیقه و بعد از آن هر 2 تا 3 ساعت یک بار و هر بار به مدت 15 تا 20 دقیقه این کار را تا زمان زایمان انجام دهید.

– توجه داشته باشید که هدف تولید و افزایش شیر نیست بلکه تحریک نوک سینه برای افزایش تولید پرولاکتین است.

1 روشهای افزایش هورمون پرولاکتین

2- بعد از هر بار شیر دادن به بچه پستان هایتان را با شیر دوش بدوشید.

هر چه پستان ها بیشتر تحریک شوند پرولاکتین بیشتری تولید می شود. با برنامه ی منظم و تا جایی که می توانید با فواصل زمانی کوتاه به کودک شیر داده و بعد از هر بار شیردهی از دستگاه استفاده کنید. حتی بعد از اینکه غذاهای کمکی را برای کودک شروع می کنید و تعداد دفعات شیردهی کاهش می یابد، تعداد دفعات تحریک پستان ها را کم نکنید. این کار باعث می شود شیری که کودک نخورده است تخلیه شده و باعث تحریک تولید پرولاکتین گردد.

3- از شنبلیله استفاده کنید.

در طب سنتی معتقدند که شنبلیله موجب افزایش تولید پرولاکتین و در نتیجه افزایش شیر می شود. توصیه می شود از کپسول های شنبلیله موجود در بازار استفاده کنید که هم راحت تر بوده و هم دوز آنها مشخص است. سعی کنید هر روز 2 تا 3 عدد کپسول 610 میلی گرمی را همراه با غذا مصرف کنید. حتی می توانید در صورتی که عوارض و حساسیتی مشاهده نکردید مصرف کپسول را به روزانه 4 عدد نیز افزایش دهید. از جمله عوارض نرمال و طبیعی مصرف این کپسول ها این است که ادرار و عرقتان بوی خاصی می گیرد.

– ممکن است اسهال نیز اتفاق بیفتد اما به محض قطع مصرف از بین می رود.

– در دوران بارداری و در صورتی که به نخود و بادام زمینی حساسیت دارید، از شنبلیله استفاده نکنید.

– اگر به دیابت مبتلا بوده و یا آسم دارید نیز برای مصرف شنبلیله حتماً با پزشک مشورت کنید. زیرا ممکن است علائم آسم بدتر شده و قند خونتان کاهش یابد.

همچنین شنبلیله ممکن است بر عملکرد تیروئید نیز تاثیر بگذارد.

4- مصرف جو، کنجد و کینوآ را افزایش دهید.

جو حاوی پروتئینی است که می تواند پرولاکتین را افزایش دهد. پس آن را در رژیم غذایی روزانه تان بگنجانید. این امر در مورد دیگر دانه ها نیز صدق می کند. از جمله کینوآ و مخصوصاً کنجد.

درمان های دارویی جهت افزایش هورمون پرولاکتین

از درمان های دارویی نیز می توان برای افزایش پرولاکتین استفاده کرد که البته باید حتماً با نسخه و نظارت پزشک باشد. برای آشنایی با درمان های دارویی، داروهای مربوطه را معرفی می کنیم.

1- از جمله قرص هایی که در رده ی ایمن ترین و بی ضررترین داروها جهت افزایش پرولاکتین، در نتیجه افزایش شیر برای مادرهای شیرده توصیه می شود، قرص دومپریدون است که با نام های تجاری موتیلیوم و موتینرم به فروش می رسد.

البته مصرف این قرص برای افراد با بیماری قلبی ممنوع است.

2- از دیگر داروهایی که به صورت غیر مستقیم پرولاکتین را افزایش داده و موجب افزایش شیر مادر می شود متوکلوپرامید است.

مصرف این دارو برای افرادی که افسردگی دارند توصیه نمی شود. زیرا عوارض جانبی این دارو علائمی مانند افسردگی است. از جمله خلق و خوی بد، گریه زیاد، عدم علاقه به چیزها و احساس به خودکشی می باشد.

3- برخی داروها هم هستند که موجب کاهش سطح هورمون پرولاکتین می شوند. بهتر است با آنها آشنایی داشته تا اگر مصرف می کنید با پزشکتان در مورد قطع یا جایگزین کردن مشورت کنید.

– دوپامین
– آمفتامین
– ریتالین
– GABA
– رانیتیدین، سایمتیدین
– آتروپین، تیوتروپیوم بروماید، تروپیکامید

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا