سلامتکودک

شیردهی به کودکان چه مدت زمانی باید طول بکشد و چرا؟

مدت زمان شیردهی به کودکان

تحقیقات جدید نشان می دهد که بین مدت شیردهی و عمق ارتباط مادران با کودکانشان روابطی وجود دارد.

شیردهی موهبتی است که از طرف خداوند شامل حال کودک تازه به دنیا آمده شده است که نه تنها منجر به سیر شدن کودک می شود، بلکه کودک را به صورت غیر مستقیم از انواع بیماری ها، مصون و ایمن نگه می دارد.

1 مدت شیردهی به کودک

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، نه تنها از مشکلات سلامتی کمتر و عملکردهای شناختی و مغزی بیشتری برخوردارند، بلکه مهارت های ارتباطی شان نسبت به دیگر کودکان که از شیر مادر تغذیه نمی کنند نیز بیشتر است. این موهبت الهی تنها شامل حال کودکان نشده و مادران هم از مزیت های شیردهی بهره مند می شوند. یعنی خطر ابتلا به سرطان رحم و سینه در آن ها کمتر شده و احتمال ابتلا به افسردگی بعد زایمان نیز در آن ها به شکل قابل توجهی کاهش می یابد.

همچنین در برقراری ارتباط با فرزندانشان نیز کمتر دچار مشکل می شوند.

اما در مورد طول مدتی که کودکان باید از شیر مادر تغذیه کنند چقدر مطلع هستید؟ برای یافتن پاسخ این سؤال، هم بر روی جنبه های احساسی کودکان یک ساله و هم مدت زمان تغذیه ی کودک از شیر مادر مطالعاتی انجام شد. این مطالعات تا جایی ادامه یافت تا محققان دریابند آیا ادامه فرایند شیر دهی به کودک بعد از چند ماه که غذای کمکی هم وجود دارد، مزایایی دارد یا خیر؟ اگرچه توصیه می شود کودکان تا 6 ماه فقط از شیر مادر تغذیه کنند و بعد 6 ماه تا 2 سال حتماً در کنار غذا از شیر مادر هم بهره مند شوند، اما بسیاری از مادران این قانون را زیر پا گذاشته و همین امر باعث می شود در تغذیه کودک با شیر مادر شبهاتی به وجود آید و مستلزم تحقیقات شود.

جالب است بدانید که در سراسر جهان تنها در مورد 38 درصد مادران این قوانین رعایت شده و به رغم توصیه های زیادی که در این باب می شود، مادران به راحتی شیرخشک را جایگزین می کنند.

از دیگر مسائلی که بسیار مورد توجه تحقیقات قرار گرفت این بود که حساسیت مادرانه یا حس مسئولیت پذیری مادران، آن ها را قادر می سازد تا نشانه های کودکان مانند بیان نیازهایشان را درک کرده و به آن ها پاسخ مناسب دهند. هر چه کودکان بزرگتر می شوند این حس هم فرم گرفته و روابط بین مادر و کودک مخصوصاً در دوران نوجوانی و جوانی شکل می گیرد. یکی از راه هایی که این حساسیت مادرانه را با قدرت به وجود می آورد، تغذیه کودک از شیر مادرش است. زیرا ثابت شده است که تأثیری بسیار قوی بر روابط مادر و فرزند گذاشته و حس صمیمیت بین آن ها رامحکم و محکم تر می کند.

طبق تحقیقات و آزمایشاتی که در مؤسسه ی ملی سلامت کودکان و توسعه ی انسانی (NICHD) انجام شد، نتایجی به دست آمد که نشان داد، هر چه مدت زمان شیر دهی بیشتر باشد، روز به روز حساسیت و حس مادرانه را تا سن 11 سالگی کودک افزایش می دهد و مانع از روان رنجوری مادرانه می شود.

همچنین تحقیقات از رابطه ی مثبت مدت زمان شیردهی و احساس امنیت و وابستگی کودکان نو پا نیز سخن می گوید. هر چه زمان تغذیه ی شیر مادر بیشتر باشد، استرس کودک کمتر بوده و همین امر باعث به وجود آمدن حس آرامش کودک به واسطه ی رابطه اش با مادر می شود که در وابستگی ها و روابط صمیمی در آینده بسیار تأثیر گذار است.

همچنین تغییرات فیزیلوژی مانند تغییر میزان هورمون ها در طول شیر دهی، پیامدهای بسیار مثبتی برای مادر داشته که به دلیل گستردگی، نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. درحال حاضر چیزی که بسیار مهم بوده و متأسفانه اکثر پدر و مادرها به آن اهمیت نمی دهند، تکمیل دوره ی دو ساله ی شیردهی می باشد.

البته این تحقیقات فقط جنبه های مثبت را بررسی کرده و مثلاً کمیت شیردهی در طول زمان در کنار دیگر غذاها و مضرراتی که ممکن است برای مادران داشته باشد را مورد بررسی قرار نداده است.

سخن آخر: به طور کلی می توان گفت شیردهی کودک توسط مادر، مشکلات سلامتی و استرس کودک را کاهش می دهد و در مقابل عملکردهای شناختی، مهارت های ارتباطی، آرامش، وابستگی و صمیمیت بین مادر و فرزند را افزایش می دهد. پس اگر می خواهید عاقلانه و به نفع کودک تصمیم بگیرید باید اجازه دهید شیردهی کودک توسط مادر دوره ی دو ساله ی خود را طی کند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
psychologytoday




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا