سلامت

با مشکل انسداد مجاری شیر در پستان چه کنیم؟

هنگام زایمان یک مادر، شیرِ انباشته شده درون پستان از طریق مجراهای شبکه ای به نوک پستان فرستاده می شود. گاهی این مجراها که شیر از آن ها عبور می کند و به نوک سینه می رسد، بسته بوده و باعث عدم خروج شیر خواهند شد. نتیجه ی بسته شدن این مجاری ها فرم متورم و بدی است که به پستان داده می شود.

اگر فکر می کنید شیر در پستان شما وجود دارد ولی عاملی مانع خروج آن می شود، نگران نباشید، در کنار فن تریکس به راحتی مشکل انسداد مجاری شیر در پستان را برطرف کرده و به فرزند خود شیر دهید.

نشانه ها و علائم انسداد مجاری شیرِ درون سینه چیست؟

1- توجه داشته باشید که توده ای در سینه شکل نگرفته باشد.

زمانی که مادری شیرده هستید و مشکلی در شیردهی به وجود آمده است، سینه های خود را معاینه کنید. اگر متوجه توده ای در آن شدید، باید بدانید که مجاری شیرِ سینه ی شما مسدود شده است. این توده ها به راحتی لمس می شوند.

1 مشکل انسداد مجاری شیر

2- به دنبال نقاط قرمز باشید.

سینه هایی که دارای توده هستند و مجاری شیردهی آن ها مسدود شده است، اغلب قابل تشخیص می باشند. یعنی نقاط قرمز رنگی بر روی سینه به وجود می آید که حالت انقباضی داشته و گاهی همراه با درد و گرما است. گاهی مواقع هم بدون علائم خاص و درد خواهد بود.

2 مشکل انسداد مجاری شیر

3- درد در حین شیردهی

همان گونه که گفته شد، اگر مجاری خروج شیر مسدود شده باشند، شیر مادر به راحتی خارج نمی شود. در نتیجه در حین شیردهی (خصوصاً در اوایل شیردهی)، دردی در سینه احساس می شود. توجه داشته باشید که حتی اگر درد ادامه دار نباشد، احتمال نشانه ی انسداد مجاری شیردهی نیز وجود دارد. مثلاً ممکن است درد بلافاصله بعد از شیردهی کم شده یا کلاً از بین برود.

3 مشکل انسداد مجاری شیر

4- تب

ممکن است همه ی زنان شیردهی که دچار انسداد مجاری شیردهی شده اند، این نشانه را تجربه نکرده و دچار تب نشده باشند. اما مادرانی که در این دوران دچار تب می شوند باید بدانند که تب می تواند نشانه دهنده ی رخ دادن یک عفونت خاص و یا متورم و ملتهب شدن سینه باشد. این نشانه بسیار جدی است. پس اگر چنین نشانه ای را در خود مشاهده کردید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

دلایل انسداد سینه چیست؟

1- انسداد ممکن است به دلیل نوع شیر دهی اتفاق افتد.

علت اصلی انسداد مجاری سینه این است که به طور منظم و کامل تخلیه نمی شوند. یعنی نوع شیردهی مناسب نیست. سعی کنید کودک را به گونه ای در آغوش بگیرید که احساس راحتی کرده و بتواند شیر را به طور کامل بخورد. یعنی موقعیت او به گونه ای باشد که کاملاً با بدنتان چفت شده و نوک سینه کامل در دهانش قرار گیرد. در غیر این صورت کودک نمی تواند به درستی شیر بخورد و سینه به طور کامل تخلیه نمی شود. در نتیجه شیرِ باقی مانده درون مجاری خشک شده و موجب انسداد می گردد. گاهی نیز شیر موجود در سینه، بیشتر از مقدار نیاز کودک می باشد. در این مواقع سعی کنید شیر را بدوشید و از باقی ماندن آن درون سینه خودداری کنید.

• انسداد سینه جای هیچ نگرانی ندارد. اما برای اینکه از بابت سالم بودن تغذیه ی کودک خود مطمئن شوید و همچنین اطمینان حاصل کنید که انسداد به دلیل ناسالم بودن و تغذیه ی صحیح کودک نیست، بهتر است با پزشک مشورتی داشته باشید.

4 مشکل انسداد مجاری شیر

2- قدرت شیر دوش را در نظر بگیرید.

اگر از شیر دوش برای دوشیدن شیرتان استفاده می کنید، از سالم و قدرتمند بودن آن اطمینان حاصل کنید. مطمئن شوید که می تواند تمام شیر را تخلیه کند و شیری درون سینه باقی نمی گذارد. زیرا اگر شیر به طور کامل تخلیه نشود، درون مجاری باقی مانده و باعث انسداد می شود. پس در انتخاب شیر دوش دقت کرده و با کیفیت ترین آن را انتخاب کنید.

5 مشکل انسداد مجاری شیر

3- نوع لباستان را در نظر بگیرید.

هرگز از لباس هایِ زیرِ تنگ و چسبناک استفاده نکنید. زیرا باعث فشردگی سینه شده و شیر درون آن را به دام می اندازد که نتیجه ی آن انسداد مجاری سینه می باشد.

4- بیمار شدن

در زمان بیماری روتین زندگی به هم ریخته و عملکرد بدن تحت تاثیر قرار می گیرد. یعنی بیشتر تمایل به خواب دارید و مانند همیشه و به صورت مرتب به کودک خود شیر نمی دهید. انسداد مجاری شیردهی گاهی به دلیل همین تغییرات روتین زندگی اتفاق می افتد. همچنین این حالت ممکن است در کودک شما نیز رخ دهد. یعنی زمانی که او بیمار است، کم اشتها شده و کمتر شیر می خورد. این دوره حتی اگر کوتاه و چند روزه هم باشد، باعث می شود شیر اضافی درون سینه باقی مانده، خشک شود و باعث انسداد گردد.

5- از شیر گرفتن ناگهانی

اگر به جای اینکه به صورت تدریجی کودک را از شیر بگیرید، ناگهانی این کار را انجام دهید، صد در صد انسداد مجاری رخ می دهد. بهتر است کودک را به مرور زمان از شیر بگیرید تا هم کودک اذیت نشود و هم خودتان به دلیل خشک شدن ناگهانی شیر دچار مشکل نشوید تا بتوانید شیر اضافی را دوشیده و سینه را خالی کنید.

تعداد دفعات دوشیدن شیر و مقدار آن را به مرور زمان کم کنید. با این کار بدن به طور طبیعی تولید شیر را متوقف می کند.

چگونه انسداد را درمان کنیم؟

1- شیردهی را ادامه دهید.

ممکن است زمانی که به کودک با سینه ی مسدود شده شیر می دهید، احساس درد یا حس بدی داشته باشید، اما باید بدانید که یکی از راه حل های این مشکل ادامه ی شیردهی است. سینه را به طور کامل تخلیه کنید تا علائم و مشکلات زیادی را کاهش دهید.

2- شیردهی را با سینه ی مسدود شده شروع کنید.

تا جایی که امکان دارد شیردهی را با سینه ای که مجاری آن مسدود شده است شروع کنید و از تخلیه ی کامل آن مطمئن شوید. زیرا کودک از آن تغذیه کرده و سینه تخلیه می شود. کودکان زمانی که گرسنه هستند محکم تر سینه را می مکند. فشاری که از طریق مکیدن کودک به سینه وارد می شود باعث رفع انسداد آن می شود.

3- حالت های شیردهی را تغییر دهید.

تغییر در حالت های شیردهی و قرار گرفتن سینه در حالت های مختلف مانند خوابیدن، نشستن و سرپا ایستادن باعث می شود سینه کاملاً تخلیه شود.

4. در صورت نیاز سینه را بدوشید.

اگر مطمئن هستید که کودک به طور کامل سینه را تخلیه نمی کند، یا نمی تواند آن را محکم بمکد، باید خودتان آن را بدوشید تا هم انسداد را رفع کرده و هم از انسدادهای بعدی جلوگیری شود.

5- سینه را ماساژ دهید.

سینه را از بالا به پایین و از قسمت بیرونی به سمت داخل و نوک سینه ماساژ دهید. حتی در صورت احساس درد هم به کار خود ادامه دهید. چرا که این کار در تحریک و رفع انسداد مجاری سینه مؤثر می باشد.

6 مشکل انسداد مجاری شیر

6- قبل از شیردهی از کمپرس گرم استفاده کنید.

گرما باعث می شود مجاری سینه باز شده و شیر در آن جریان یابد. پس قبل از شیردهی سعی کنید کمپرس گرم و مرطوبی را روی سینه بگذارید. همچنین می توانید دوشی با آب نسبتاً داغ بگیرید و سینه را زیر دوش ماساژ دهید. یا اینکه ظرفی را با آب گرم پر کرده و سینه را چند دقیقه ای در آن بگذارید. سپس سینه را ماساژ داده تا انسداد را برطرف کنید.

7 مشکل انسداد مجاری شیر

7- مشک آب گرم و سرد را امتحان کنید.

بعضی از مادران بر این باورند که اگر مشکی را با آب سرد پر کرده و آن را روی سینه قرار دهند انسداد برطرف می شود. برخی هم اعتقاد دارند که رفع انسداد با مشک آب گرم امکان پذیر است. می توانید هر دو را امتحان کرده و نتیجه را در مورد خودتان ببینید.

8 مشکل انسداد مجاری شیر

8- به پزشک مراجعه کنید.

در صورت درد زیاد و حل نشدن مشکل، به پزشک مراجعه کنید. اغلب پزشکان معتقدند دارو های ایبوپروفن و مسکن هایی مانند آن برای زنان شیرده ایمن هستند.

پس برای تسکین درد و همچنین رفع مشکل از پزشک کمک بگیرید.

جلوگیری از ایجاد مشکل در آینده

1- به کودک خود مرتباً شیر دهید.

غیر از زمانی که می خواهید کودک را از شیر بگیرید، بهترین راه برای جلوگیری از انسداد مجاری سینه، جلوگیری از انباشته شدن آن برای طولانی مدت است. پس به صورت مرتب و منظم به کودک شیر دهید.

2- حتماً شیر اضافی را با دست یا دستگاه بدوشید و آن را کاملاً تخلیه کنید.

3- لباس زیر راحت و گشاد بپوشید.

از لباس زیری استفاده کنید که در قسمت زیر بغل و سینه ها تنگ نبوده و شیر را در مجاری فشرده نکند.

4- روی شکم نخوابید.

خوابیدن روی شکم برای طولانی مدت نیز باعث فشرده سازی سینه و انسداد مجاری آن می شود.

5- لسیتین بخورید.

مطالعات نشان داده است که خوردن سه یا چهار بار لسیتین در روز، چه به صورت خوردن خوراکی هایی که حاوی لسیتین هستند و چه خوردن قرص 1200 میلی گرمی از آن، می تواند از انسداد مجاری شیرِ سینه جلوگیری کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با دوران شیردهی مقالات زیر را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> نحوه متوقف کردن شیردهی در شب <<<

>>> زمان تعویض پستان هنگام شیردهی به کودک <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا