سلامت

روش های انتخاب پروبیوتیک Probiotic مناسب بدن

امروزه، قرص ها و مکمل های پروبیوتیک، تقریباً در تمام فروشگاه های مواد غذایی وجود دارند. پروبیوتیک ها حاوی باکتری های زنده ای هستند که سبب بهبود سلامت روده و سیستم گوارشی شما می شوند. اگر چه برای فراهم کردن پروبیوتیک مناسبِ بدن می توان از منابع غذایی نظیر ماست، کلم ترش، کیمچی (kimchi)، کامبوجا (kombucha) و کفیر (kefir) استفاده کرد، اما قرص ها و مکمل های پروبیوتیک نیز می توانند برای سلامت سیستم گوارشی به میزان قابل توجهی مفید باشند. به دلیل وجود انواع زیادی از قرص ها و مکمل های پروبیوتیک، انتخاب بهترین نوعِ آن کمی سخت می شود. با خواندن این مقاله اطلاعات کافی برای انتخاب پروبیوتیک مناسب را به دست می آورید.


برای مطالعه متن کامل تهیه چای کامبوجا به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> چگونگی تهیه چای کامبوجا <<<


یافتن پروبیوتیک های مؤثر و تست شده

1- بهتر است پروبیوتیکی تهیه کنید که باکتری آن فقط مربوط به بهبود یک قسمت از بدن باشد و نه برای درمان تمام قسمت ها

قبل از خرید پروبیوتیک، دستورالعمل درج شده روی جعبه قرص یا مکمل پروبیوتیک را بخوانید تا مطمئن شوید باکتری موجود در آن مربوط به همان قسمتی است که شما می خواهید. پروبیوتیک های مختلف، مشکلات متفاوتی را درمان کرده و بهبود می بخشند که عبارتند از:

• سندرم روده تحریک پذیر یا IBS
• مشکلات تنفسی
• سلامت روده باریک و روده بزرگ
• باکتریال واژینوزیس (vaginosis)


برای اطلاع از نحوه درمان سندرم نشت روده و پیشگیری از پولیپ روده بزرگ با رژیم غذایی به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> درمان سندرم نشت روده <<<

>>> پیشگیری از پولیپ روده بزرگ با رژیم غذایی <<<


2- بهتر است پروبیوتیکی که انتخاب می کنید دارای 30 تا 40 سویه باکتری باشد.

اگر به دنبال یک مکمل پروبیوتیک مؤثر برای استفاده ی عمومی هستید، بهتر است پروبیوتیکی انتخاب کنید که دارای انواع مختلفی از سویه ها باشد. از آنجایی که سویه های مختلف باکتریایی قسمت های مختلفی را تحت درمان قرار می دهند، افزایش تعداد سویه های باکتری، فواید و پیامدهای مثبت سلامتیِ پروبیوتیک مصرفی را به حداکثر می رساند.

• کامل ترین برچسب مکمل پروبیوتیک، حاوی اطلاعاتی راجع به جنس، گونه و سویه باکتری موجود در آن است.

3- برچسب روی مکمل یا قرص پروبیوتیک را مطالعه کنید و مطمئن شوید پروبیوتیک، مورد آزمایش قرار گرفته است.

بسیاری از پروبیوتیک ها، قبل از عرضه به بازار یا در زمان تولید، تست نمی شوند. از این رو، هیچ ضمانتی مبنی بر مفید بودن یا مزایای استفاده از آن ها وجود ندارد.

1 انتخاب پروبیوتیک Probiotic

4- مکمل پروبیوتیکی با حداقل 5 میلیارد CFU (واحد تشکیل کلنی) انتخاب کنید.

تعداد باکتری های موجود در مکمل های پروبیوتیک می تواند از چند میلیون تا چندین میلیارد، تغییر کند. طبق یک قاعده کلی، هر چه تعداد باکتری های زنده درون مکمل، بیشتر باشد، اثربخشی آن نیز بیشتر خواهد بود.

• برای مشخص کردن مقدار CFU در مکمل، می توانید به مقدار CFU که مخفف عبارت colony forming unit است، بر روی برچسب نگاه کنید. این عدد، به تعداد تقریبی به باکتری های زنده در یک قرص یا مکمل اشاره دارد.

ارزیابی پروبیوتیک از طریق استفاده از آن

1- پس از مصرف مکمل یا قرص پروبیوتیک، به علائم سیستم گوارشیتان توجه نمایید.

تقریباً اکثر پروبیوتیک ها روی بهبود سلامت روده و دستگاه گوارش، تأثیر می گذارند. اگر چند هفته ای است که مکمل پروبیوتیک مصرف می کنید ولی هیچ تأثیری در سیستم گوارش و هضم غذای خود احساس نکرده اید یا شرایطتان بدتر شده است، بهتر است نوع پروبیوتیکتان را عوض کنید.

علائم استفاده از پروبیوتیک نامناسب عبارتند از:

• گرفتگی معده یا Stomach cramps
• دردهای روده ای
• یبوست (Constipation) یا اسهال.

2 انتخاب پروبیوتیک Probiotic

2- در صورت لزوم، در مورد نوعِ پروبیوتیک مصرفی خود، تجدید نظر کنید.

به خاطر داشته باشید، از آنجایی که بیشتر پروبیوتیک ها به عنوان مکمل های غذایی به فروش می رسند، هیچ ضمانتی برای حصول نتایج دلخواه شما را ندارند. پس اگر به نتیجه مورد نظر خود نرسیدید، پروبیوتیک مصرفیتان را تغییر دهید.

• تغییر نوع پروبیوتیک مصرفی، برخلاف داروها، عوارض های جانبی زیادی ندارد. تنها اثر جانبی تغییر نوع پروبیوتیک مصرفی، شاید یک معده درد خفیف باشد.

3 انتخاب پروبیوتیک Probiotic

3- پروبیوتیک هایی را انتخاب کنید که روی سویه های باکتری آن ها، تحقیقات بیشتری صورت گرفته است.

بیشتر تحقیقات پزشکی انجام شده روی پروبیوتیک ها، غالباً روی سویه های لاکتوباسیلوس (Lactobacillus) و بیفیدوباکتر (Bifidobacterium) کار کرده اند. پروبیوتیک هایی که از این سویه ها تولید شده اند، به احتمال بیشتر، با چیزی که روی برچسبشان نوشته شده، تطابق بیشتری دارند. بنابراین، بهتر است از پروبیوتیک های حاوی سویه های شناخته شده تر استفاده کنید، مانند:

• لاکتوباسیلوس بولگاریکوس (Lactobacillus bulgaricus): این سویه، به عدم تحمل لاکتوز (lactose intolerance) و مشکلات مختلف گوارشی کمک می کند.

• لاکتو باسیلوس روتری LR-1 or LR-2 یا (Lactobacillus reuteriLR-1 or LR-2): این سویه، به سلامت بهداشت دندان کمک کرده و مانع از تشکیل پلاک های دندانی می شود.

• بیفیدوباکتر اینفنتیس (Bifidobacterium infantis 35624 or MIMBb75): این سویه به کاهش نفخ و باد شکم و دردهای ناشی از IBS کمک می کند.

4 انتخاب پروبیوتیک Probiotic

4- اگر در مورد سیستم گوارش و نحوه هضم غذای خود نگران هستید، حتماً با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

اگر در قسمت شکم یا سیستم گوارشتان دردهای مکرر و شدید، یبوست های مزمن و یا اسهال احساس می کنید، احتمال دارد مصرف پروبیوتیک این شرایط را تشدید کند. پس بهتر است در این زمینه نظر پزشک را هم بدانید.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که برای جلوگیری از مشکلات گوارشی لازم است با تنقیه روده را پاکسازی کرده و بدن را نیز سم زدایی کنید. البته بدانید سم زدایی بدن خطرات و مضراتی را به دنبال دارد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا