تغذیه

طرز تهیه چای کامبوچا kombucha در خانه با پرورش Scoby

Scoby، مخفف Symbiotic Culture of Bacteria and Yeast یا همان همزیستی باکتری و مخمر است. این ماده زمانی که به چای sweet black (چای سیاه شیرین شده) اضافه می شود، آن را به چای کامبوچا تبدیل می کند. این نوشیدنی در عین انرژی زا بودنش، یک پروبیوتیک طبیعی بوده که می تواند سلامت روده و احشاء را بهبود ببخشد. اگر چای کامبوچا را خیلی دوست دارید اما نمی توانید و یا نمی خواهید پول زیادی برای خریدن آن خرج کنید، با پرورش scoby می توانید آن را خودتان در خانه درست کنید. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید و در پایان با نظریات خود ما را یاری کنید.


چای کامبوچا علاوه بر خواصی که دارد، دارای عوارض جانبی و خطراتی نیز می باشد که در لینک زیر از وب سایت فن تریکس به این خطرات اشاره شده است.

>>> عوارض جانبی و خطرات ناشی از مصرف چای کامبوچا <<<


دم کردن چای black sweet (چای سیاه شیرین)

1- در یک ظرف استیل بزرگ، دو فنجان آب (470 میلی لیتر) بجوشانید. برای این کار بهتر است از شعله با حرارت متوسط استفاده کنید.

2- هنگامی که آب، شروع به جوشیدن کرد، یک سوم فنجان (79 میلی لیتر) شکر گرانوله سفید به ظرف حاوی آب اضافه کنید. با یک قاشق چوبی، محلول را خوب هم بزنید تا شکر کاملاً در آب حل شود. این کار حدوداً به 5 دقیقه زمان نیاز دارد.

1 طرز تهیه چای کامبوجا

3- زمانی که شکر کاملاً در آب حل شد، شعله اجاق را خاموش کنید. ظرف را از روی اجاق برندارید تا محلول به مدت طولانی تری گرم بماند. اما نباید بجوشد.

4- دو عدد چای کیسه ای سیاه را درون محلول بدست آمده قرار داده و با استفاده از قاشق چوبی، کیسه ها را فشار دهید تا عصاره آن ها خارج شود. سپس کیسه ها را چندین بار در آب تکان داده و بعد از آن اجازه دهید به مدت 15-10 دقیقه در آب بمانند.

5- پس از گذشت مدت زمان 15-10 دقیقه ای، کیسه ها را از محلول چای خارج کرده و بگذارید چای کاملاً خنک شود. با این کار دمای چای، به دمای اتاق (20 درجه سانتی گراد) می رسد.

2 طرز تهیه چای کامبوجا

فراهم کردن محیط مناسب رشد اسکوبی

1- اکنون، چای سیاه آماده شده را در یک ظرف شیشه ای دهان گشاد استریل بریزید. ظرف حتماً باید کاملاً تمیز و استریل باشد تا هیچگونه میکروب یا باکتری در آن رشد نکند.

• برای تمیز شدن کامل ظرف، می توانید آن را با آب داغ و سرکه بشویید.

3 طرز تهیه چای کامبوجا

2- یک بطری چای کامبوچای ارگانیک خامِ خریداری شده را به محتویات درون ظرف شیشه ای اضافه کنید.

• چای کامبوچا را می توانید از فروشگاه های مواد غذایی خریداری نمایید.

4 طرز تهیه چای کامبوجا

3- به جای درب ظرف، از یک دستمال کاغذی یا حوله تمیز استفاده کرده و دهانه ظرف را کاملاً بپوشانید. سپس آن را به وسیله یک کش پلاستیکی محکم کنید.

• برای بستن دهانه ظرف، نباید از دربِ خود ظرف استفاده کرد. چرا که محلول برای رشد اسکوبی نیاز به هوا دارد.

• بدون محکم کردن دستمال با کش، احتمال جذب مگس سرکه و یا انواع دیگر آفات توسط مخلوط چای وجود دارد.

5 طرز تهیه چای کامبوجا

4- ظرف شیشه ای حاوی مخلوط را به مدت 5-2 هفته در یک محیط تاریک و گرم نگهداری کنید. می توانید آن را در کابینت آشپزخانه قرار داده و دمای آن را حدود 27-22 درجه سانتی گراد نگه دارید. 2 هفته صبر کنید و پس از آن هر روز میزان رشد اسکوبی که بر روی مخلوط به وجود می آید را بررسی کنید. زمانی که ضخامت اسکوبی به حداقل 3.2 میلی متر رسید، شما می توانید از آن استفاده کنید.

• اگر ظرف را در محلی که خیلی گرم نیست نگه دارید، مدت زمان رشد اسکوبی طولانی تر می شود. اگر در چنین شرایطی قرار دارید، ظرف را درون یک تشت گرم حاوی آب قرار دهید تا روند رشد اسکوبی را تسریع کنید.

6 طرز تهیه چای کامبوجا

استفاده از اسکوبی و مصرف چای کامبوچا

1- در ظرفی 13 تا 17 فنجان آب جوشیده (حدود 3100 تا 4000 میلی لیتر) ریخته و 7-5 عدد چای کیسه ای در آن قرار دهید و بگذارید چند دقیقه ای بمانند.

7 طرز تهیه چای کامبوجا

2- کیسه های چای را از ظرف خارج کرده و حدود یک فنجان شکر (240 میلی لیتر) به ظرف حاوی چای اضافه کنید. چند دقیقه ای زمان بدهید تا شکر کاملاً حل شود.

8 طرز تهیه چای کامبوجا

3- پس از حل شدن شکر در چای، صبر کنید تا محلول کاملاً خنک شود و دمای آن به 20 درجه سانتی گراد برسد. سپس آن را به یک ظرف شیشه ای تمیز منتقل کنید. این ظرف باید بزرگ تر از ظرفی باشد که برای رشد اسکوبی استفاده شد.

• این نکته خیلی مهم است که بگذارید چای تان سرد شود. چرا که گرما می تواند سبب از بین رفتن اسکوبی شما شود.

9 طرز تهیه چای کامبوجا

4- پس از آماده شدن محلول چای تازه در این مرحله، ظرفی که در آن اسکوبی دارید را بیرون آورده و محتویات آن را به ظرف شیشه ای بزرگتر که حاوی چای تازه است منتقل کنید. سپس به جای درب ظرف، از یک دستمال استفاده کرده و آن را با یک کش محکم کنید.

• اسکوبی از شکر تغذیه می کند، به همین خاطر چای حاوی اسکوبی ممکن است کمی تلخ باشد.

10 طرز تهیه چای کامبوجا

5- ظرف شیشه ای بزرگ را به مدت 1 تا 3 روز در دمای اتاق و دور از تابش مستقیم نور خورشید نگه دارید. با این کار، چای کربناته شده و چای کامبوچای اصلی به دست می آید.

11 طرز تهیه چای کامبوجا

6- پس از گذشت زمان 1 تا 3 روزه مرحله قبل، چای کامبوچا را به یخچال منتقل کنید. یخچال، واکنش های تخمیر و کربناسیون را متوقف می کند. شما می توانید به مدت یک ماه (و نه بیشتر) از این چای بنوشید و لذت ببرید.

12 طرز تهیه چای کامبوجا

بد نیست مقالات زیر از وب سایت فن تریکس را نیز مطالعه نمایید.

>>> چگونه چای یا دمنوش گیاهی باعث کاهش التهاب می شوند؟ <<<

>>> نحوه ساخت جوهر با استفاده از چای در خانه <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
اسدی

خیلی خوب بود.فکر کنم برای فشار خون بالا خیلی خوب باشه.لطفا خواصشا برامون بنویسید.ممنون

کاربر ناشناس

به چه دردی میخوره؟ چه خواصی داره؟

دکمه بازگشت به بالا