تغذیه

خوراکی یا مواد غذایی تخمیر شده چیست و چه فواید و مزایایی دارد؟

اغلب ما این عقیده را داریم که غذایی به اسم آبگوشت از مقوی ترین و شفا دهنده ترین غذاهاست و خوردن آن برای تقویت و بازیابی بدن به خصوص بعد یا حین بیماری ضروری است. اما جالب است بدانید که غذاها و مواد خوراکی تخمیر شده نیز به همین اندازه برای سلامت بدن مفید هستند. چرا که در میان دیگر غذاهای موجود در رژیم غذایی عالی ترین راه برای دریافت پروبیوتیک ها بوده و تهیه ی آن ها در خانه نیز بسیار آسان و ارزان است.


برای اطلاع از نحوه انتخاب بهترین پروبیوتیک ها به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> روش های انتخاب بهترین پروبیوتیک های مناسب بدن <<<

>>> معرفی بهترین پروبیوتیک ها برای کودکان و نوزادان <<<


تخمیر چیست؟ خوراکی های تخمیر شده یعنی چه؟

غذاهای تخمیر شده غذاهایی هستند که طی فرآیند تخمیر لاکتیکی قرار می گیرند. در طی این فرآیند باکتری ها به طور طبیعی از شکر و نشاسته ی موجود در غذا تغذیه کرده تا اسید لاکتیک تولید کنند و باعث حفظ مواد غذایی شوند. غذاهای تخمیر شده را می توان در مکانی سرد تا یک سال و حتی بیشتر نیز نگهداری کرد. همچنین فرآیند تخمیر آنزیم های مفید، ویتامین B، اسیدهای چرب امگا 3 و پروبیوتیک ها را ایجاد کرده و کمک می کند غذا آسان تر هضم شده و ارزش غذایی آن افزایش یابد.

1 خواص و فواید مواد غذایی تخمیر شده

فواید و مزایای غذاهای تخمیر شده

غذاهای تخمیری از قرن ها پیش جزء روش های اصلی حفظ مواد غذایی بوده اند تا اینکه تکنولوژی به خدمت انسان آمد و نیاز مردم به حفظ طولانی مواد غذایی به روش تخمیر را از بین برد.

اما حفظ و نگهداری غذا تنها مزیت و فایده ی تخمیر نبود. مزایا و فواید بسیار دیگری نیز برای غذاهای تخمیری وجود دارد که به بررسی آن ها می پردازیم.

1- منبع پروبیوتیک:

خوردن و نوشیدن مواد غذایی تخمیر شده، باکتری های مفید را در سیستم گوارشی تولید می کند. مطالعات نشان می دهند که پروبیوتیک ها چگونه به کاهش یا بهبود بیماری کمک کرده، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند و سلامت روده را در میان سایر موارد بهبود می بخشند.

2- به هضم و جذب مواد غذایی کمک می کند:

غذاهای تخمیر یافته، حاوی پروبیوتیک ها و آنزیم های گوارشی است که به هضم و جذب مواد غذایی کمک می کنند، یعنی برخی ترکیبات موجود در غذاها را تجزیه کرده و آن ها را برای هضم آماده می سازند. همچنین مواد مغذی موجود در غذایی که در حال خوردن هستید را به راحتی جذب می کنند.

– در مورد غلات و مواد لبنی، فرآیند تخمیر، ترکیبات غیر مغذی و دارای هضم دشوار (مانند لاکتوز یا الیگوساکارید) را تجزیه کرده و در نتیجه هضم آن ها آسان تر می شود.

– نکته مهم در مورد افزایش جذب مواد غذایی این است که برای کودکان و کسانی که مسائل گوارشی دارند (کاندیدا، نشت روده و غیره) این افزایش عملکرد گوارشی واقعاً مهم است. تخمیر می تواند جذب مقدار زیادی از مواد غذایی را میسر کرده که از مسیر گوارشی بیمار جذب نمی شوند.

3- ارزان است:

تهیه و تولید غذاهای کاملاً سالم ممکن است هزینه بر و زمان بر باشد؛ اما غذاهای تخمیر شده ی خانگی بهترین و ارزان ترین غذای سالم قابل دسترس هستند.

4- روش نگهداری آسان و مطمئن

غذاهای خانگی را تنها چند روز می توان در یخچال نگهداری کرد. اما غذاهای تخمیر شده را یک سال و حتی بیشتر می توان نگهداری کرد. همچنین غذاهای تخمیر لاکتیکی مانند دیگر نگهدارنده ها مواد مغذی موجود در غذاها را از بین نمی برند.

چه مواد غذایی تخمیر می شوند؟

1- سبزیجات:

اکثر افراد با سبزیجات تخمیر شده آشنایی دارند. برخی شاید انواع آن را از بازار خریداری کرده و مصرف کرده باشند یا به صورت خانگی آن را تهیه کرده باشند؛ مثل سس خانگی سالسا (تخمیر یافته). کلم ترش و سس سیراچا.

2- محصولات لبنی و غیر لبنی:

ماست یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین لبنیات تخمیر شده است که از سال ها پیش تاکنون محبوب خانواده هاست. با این حال ماستی که به صورت خانگی تهیه می شود پروبیوتیک های بیشتری داشته و ارزش تغذیه ی آن از نظر تخمیر نیز بسیار بیشتر است. به همین دلیل توصیه می شود حدالامکان ماست را خودتان تهیه کنید و از ماست های صنعتی موجود در بازار استفاده نکنید. برای افرادی که نمی توانند لبنیات مصرف کرده و ماست سرشار از پروبیوتیک و تخمیر را از دست می دهند، کفیر نارگیل بهترین جایگزین است.

3- میوه ها:

سرکه ی سیب بهترین نمونه ی تخمیر شده ی سیب است.

4- نوشیدنی ها:

در مورد نوشیدنی ها لیموناد تخمیر شده، کامبوچای و کفیر نارگیل بهترین نوشیدنی های تخمیری می باشند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربر ناشناس

واقعا حق با شماست .مواد غذایی بازاری اگر هم پروبیوتیکی باشند .مواد نگهدارندشون اونا رو از بین میبره .پس همون ماست خونگی یا هر ماده پروبیوتیکی خونگی خیلی بهتره.

دکمه بازگشت به بالا