سلامت

ایبوپروفن چه تاثیراتی بر بارداری دارد؟

تاثیرات ایبوپروفن بر بارداری

امروزه ایبوپروفن به یک داروی خانگی و محبوب برای همگان تبدیل شده است. اما مطالعات نشان داده که همین دارو ممکن است بر روی باروری و جنینی که هنوزتشکیل و متولد نشده است، تاثیر بگذارد.

1 تاثیر ایبوپروفن بر بارداری

تاثیر ایبوپروفن روی زنان

آیا در سال های مهم زندگی خود یعنی سال های باروری هستید و فکر می کنید که روزی صاحب فرزند و نوه خواهید شد؟ آیا در این سال های طلایی زندگی، وقتی دچار دردی مثل سردرد یا گرفتگی عضلات می شوید، سریعاً به مسکن ها روی می آورید؟ اگر این گونه است پس در ادامه با فن تریکس همراه باشید و مطلب را با دقت مطالعه کنید. زیرا دو مورد گفته شده بیشتر از آن چه که فکر می کنید به یکدیگر مرتبط اند.

مطالعه ای که در فوریه ی 2018 در روزنامه ی Human Reproduction منتشر شد، اظهار داشت که مصرف داروهای ضد التهابی ایبوپروفن در سه ماهه ی اول بارداری می تواند روی قدرت باروری دختری که هنوز جنین بوده و متولد نشده (و حتی گاهی هنوز تشکیل هم نشده یعنی قبل از بارداری) تاثیر سوء گذاشته و به آن آسیبی بسیار جدی بزند.

دانشمند برجسته دکتر Séverine Mazaud-Guittot که از محققان بنام فرانسوی است. در خبری در سال 2018 اعلام داشت: ” فرزندان دختر با تعداد بسیار زیادی فولیکول در تخمدانشان متولد می شوند، که قدرت باروری شان را در بزرگسالی مشخص می کند. ذخیره ی اولیه ی ناکافی از این فولیکول ها، اتفاقی است که در آینده ای نه چندان دور در نتیجه ی مصرف مسکن ها و به خصوص ایبوپروفن رخ خواهد داد. که موجب کاهش طول عمر باروری، یائسگی زودرس و یا ناباروری می گردد. رخ دادن حوادثی از این قبیل در چند دهه ی آینده دور از انتظار نیست.”

محققان دریافتند که قرار گرفتن در معرض ایبوپروفن ibuprofen، تعداد سلول های بنیادی تخمدان را در بافت تخمدان جنین دختر، در مقایسه با جنینی که در معرض ایبوپروفن قرار نگرفته است، به نصف کاهش می دهد.

Mazaud-Guittot said همچنین می گوید: “دریافتیم که وقتی ایبوپروفن وارد بدن می شود، سلول های کمتری رشد کرده و تقسیم می شوند و بدون توجه به سن بارداری و سن جنین، بیشتر سلول ها میمیرند و یک نابودی عجیب از سلول های جنین اتفاق می افتد.”

پس از 10 روز قرار گرفتن مادر در معرض 10 میکرومولار ایبوپروفن، اثرات قابل توجهی مشاهده شد. که بعد از دو روز درمان، مرگ سلولی را به وضوح دیدیم و جالب تر این که حتی پس از پنج روز عدم استفاده از ایبوپروفن، تاثیرات منفی آن به طور کامل از بین نرفت.

تاثیر ایبوپروفن روی مردان

اما این تنها زنان نیستند که به خاطر فرزند آینده شان باید مراقبت میزان مصرف ایبوپروفن باشند. مطالعه ی دیگری که در دسامبر 2017 در National Academy of Sciences منتشر شد که نشان داد استفاده از داروها توسط مردان جوان نیز می تواند به سیستم غدد درون ریزشان آسیب زده و شرایطی به نام هیپوگنادیسن را به وجود آورد. که بیشتر در مردان جوان تر به وجود آمده و معمولاً با ناباروری در ارتباط است.

این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که مردان سطح هورمون لوتئینیزه را افزایش می دهند. هورمونی که باعث برانگیختگی هورمون تستوسترون می شود و این نشان می دهد که تستوسترون کافی نبوده و مغز دستور ترشح بیشتر آن را صادر کرده است.

در گروه 31 نفره ای که شامل مردان 18 تا 35 سال بود و مطالعه روی آن ها انجام گرفت، به نصف آن ها هر روز 600 میلی گرم ایبوپروفن به مدت 44 روز داده شد و نصف دیگر گروه، مسکن های معمولی استفاده کردند. بعد از دو هفته سطح هورمون لوتئینیزه در مردانی که ایبوپروفن مصرف کرده بودند آن قدر بالا رفته بود که گویی در دهه ی 70 زندگی خود هستند و سطح تستوسترون بدنشان هم به مقدار بسیار زیادی کاهش یافته بود. افزایش هورمون لوتئینیزه با کاهش سرعت تولید تستسترون همراه است.

آیا هنوز هم برای تسکین دردهای خود از مسکن استفاده می کنید؟ امروز ممکن است فقط بر باروری نوزادانتان تاثیر بگذارد، اما در آینده ای نه چندان دور ممکن است تاثیرات سوء دیگر آن نیز مشخص شود. همچنین شاید روی فرد مصرف کننده ی نیز تاثیر بسیار بدتری داشته باشد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا