تغذیهسلامت

آیا اختلالات تغذیه ای درمان دارویی دارد؟

درمان دارویی اختلالات تغذیه ای

اختلالات تغذیه ای که شامل زیاد خوردن، کم خوردن، کنترل نکردن و… می باشد، یک اختلال و بی نظمی شدید در عادت های غذایی است که در آن، فرد یا بسیار کم غذا می خورد یا بسیار پرخور بوده و نمی تواند جلوی پرخوری خود را بگیرد. این اختلالات بسیار پیچیده بوده و هنوز دلیل و درمان قطعی برای آن یافت نشده است. اما گفته می شود که ریشه در نوع غذا و خوراک نداشته و به دلایل بسیار زیادی از جمله اختلالات روانی، وراثت و یا انواع بیماری ها اتفاق می افتد. این بار تیم فن تریکس قصد دارد به بررسی این موضوع بپردازد که آیا این گونه اختلالات، درمان دارویی دارند یا خیر. پس پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

1 درمان دارویی اختلال تغذیه

اگر شما یا یکی از اطرافیانتان دارای اختلال تغذیه هستید، حتما بارها قصد درمان این مشکل را کرده اید و از خود پرسیده اید که آیا این مشکل درمان دارویی دارد؟

جواب این سوال واقعاً پیچیده است. برخلاف بسیاری از بیماری ها و اختلالات روانی که به طور موقت با دارو درمان می شوند، اختلال تغذیه به داروها پاسخ نمی دهد. در واقع داروی اولیه ی این اختلال، نرمال کردن الگوها و عادات غذایی است. البته در برخی موارد که اختلالات غذایی ریشه در افسردگی، استرس و اضطراب دارند، داروهای روانپزشکی مربوط به این مشکلات تا حدی می توانند اختلال تغذیه را درمان کنند.

قبل از شروع هرگونه داروهای روانپزشکی توصیه می کنیم که بیمار حتماً توسط یک روانپزشک، ارزیابی و تشخیص کامل داده شود. البته گاهی اضطراب و افسردگی و بعد از آن اختلال تغذیه، ریشه در خود تغذیه دارد. یعنی می تواند نشانه ی سوء تغذیه یا الگوهای بد تغذیه ای باشد.

این اختلالات به طور کلی به دو دسته ی اصلی تقسیم می شوند، بی اشتهایی عصبی که در آن فرد گرسنگی می کشد و لاغر می ماند و پر اشتهایی عصبی که در آن فرد آنقدر غذا می خورد که گاهی باعث استفراغ می شود.

بی اشتهایی عصبی یا Anorexia Nervosa

درمان اولیه ی بی اشتهایی عصبی، دارو نیست. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد برای درمان بی اشتهایی عصبی حمایت و توانبخشی روانی و در واقع روان درمانی های بسیاری در مقایسه با دارو وجود دارد. در واقع هیچ درمان دارویی هنوز به anorexia پاسخ نداده و تأیید نشده است. به طور کلی اگر دارویی هم برای این بیماری تجویز شود، باعث درمان بیماری نشده و فقط موجب افزایش وزن می شود و اغلب برای افرادی تجویز می شود که به روان درمانی پاسخ نمی دهند. اغلب گفته می شود داروهای ضد سرطانی در افزایش وزن این بیماران و رفع بی اشتهایی عصبی شان مؤثر است. اما برای اثبات شدن این موضوع هم تحقیقاتی در این باب نشده است.

داروهای ضد افسردگی اغلب به بیماران دارای اختلال تغذیه تجویز می شود که در افزایش وزن تأثیری نداشته و فقط استرس و افسردگی را از بین می برند. به همین دلیل گفته می شود که بی اشتهایی عصبی هیچ درمان دارویی ندارد.

از طرفی افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی، به علت سوء تغذیه در معرض خطر پوکی استخوان، ضعف عضلانی و افزایش شکستگی استخوان نیز قرار دارند که با ورود به دوران یائسگی نمود پیدا کرده و تشدید می شود. در واقع قرص های ضد بارداری که در چنین مواقعی تجویز می شود، برای درمان بی اشتهایی عصبی نبوده و برای شروع قاعدگی و به تأخیر انداختن یائسگی و تا حدی کاستن از ضعف و پوکی استخوان است. البته مؤثر بودن این روش در درمان پوکی استخوان هم ثابت نشده و تحقیقات نشان داده است که جلوگیری و درمان پوکی استخوان فقط باید با تغذیه ی مناسب و اضافه کردن وزن درمان شود نه با قاعدگی مصنوعی. در واقع هورمون هایی که با پوکی استخوان در ارتباط هستند باید نرمال شوند.

پر اشتهایی عصبی یا Bulimia Nervosa

برخلاف بی اشتهایی عصبی، داروهای روانپزشکی در درمان پراشتهایی عصبی مؤثر هستند و اغلب در توانبخشی روانی یا همان روان درمانی استفاده می شوند.

البته این نوع داروها به تنهایی برای درمان پراشتهایی عصبی توصیه نمی شوند و باید در کنار روان درمانی و تغذیه درمانی قرار گیرد. منظور از تغذیه درمانی، تصحیح و منظم سازی الگوهای تغذیه ای و وعده های غذایی است.

داروهای ضد افسردگی SSRI برای درمان پر اشتهایی عصبی، بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته اند. چرا که معمولاً بیماران با مصرف آن ها مشکلی ندارند. البته مکانیسم دقیق آن ها هنوز مشخص نیست و تصور می شود که این داروها سیستم های عصبی افرادی که سیستم مرکزی سروتونین آن ها مختل شده است را بهبود می بخشد و علاوه بر این که در کاهش اضطراب و افسردگی بسیار مؤثر هستند، احساس خوردن بیش از حد و در نتیجه پرخوری را کاهش می دهند.


با مطالعه مقاله موجود در لینک زیر با روش های تشخیص و درمان سندرم سروتونین آشنا شوید.

>>> روش های تشخیص و درمان سندرم سروتونین <<<


همچنین دیده شده است که داروهای SSRI زمانی بسیار مؤثرتر واقع می شوند که در کنار روان درمانی قرار گیرند. ناگفته نماند که روان درمانی و دارو درمانی تا به خواسته ی خود فرد نباشد هیچ تأثیری نخواهد داشت. یعنی خود فرد نیز باید به خودش کمک کند.

اختلال پرخوری یا BED) Binge Eating Disorder)

این بیماری نیز نوعی اختلال در غذا خوردن است که در آن اغلب فرد بیمار غذای بسیار زیادی می خورد، اما احساس سیری به او دست نمی دهد. به همین دلیل این افراد به صورت غیر طبیعی چاق هستند. داروهایی که به این بیماران کمک می کنند تا اختلالشان را درمان کنند باعث می شوند که لذت غذا خوردن در آن ها از بین برود، اما در کاهش وزن که هدف اصلی این افراد است، هیچ تأثیری ندارند. دو دسته از داروها برای بیماران BED مؤثر دیده شده است: داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد صرع.

همان طور که گفته شد، داروهای ضد افسردگی در درمان پراشتهایی عصبی مؤثر می باشند. از آنجایی که این داروها تعداد دفعات خوردن را کاهش می دهند، در درمان BED نیز مؤثر خواهند بود. همچنین در کاهش افکار عقده ای و افسردگی که شاید دلیل پرخوری باشد نیز مؤثر هستند و باعث آرام بخشی می شوند.

داروهای ADHD (اختلال کم توجهی- پیش فعالی) در سرکوب اشتها و در نتیجه در درمان بیماری BED نیز بسیار مؤثر بوده و مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی در آزمایشات انجام شده در مورد این داروها، دیده شد که میل به غذا کاهش یافت و کاهش وزن اتفاق افتاد. بنابراین می توان گفت این اختلال تا حدی به دارو جواب داده است. البته اگر بتوان این اختلال را با روان درمانی از بین برد بسیار بهتر است. اما مطالعات و نتایج کافی که بتوان درمان دارویی را برای این اختلال به طور کامل کنار گذاشته و برای رفع آن تنها از روان درمانی استفاده کرد وجود ندارد. اما با این حال سعی می شود به درمان دارویی کمتر از روان درمانی توجه شود و درمان دارویی به عنوان درمان اضافی در کنار روان درمانی استفاده شود. در واقع زمانی از آن استفاده شود که روان درمانی مؤثر نباشد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
verywellmind




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا