سلامتورزش

ورزش های مناسب و مفید بعد از آنژیوپلاستی قلب کدامند؟

هنگامی که پلاکت ها، ورود جریان خون به قلب را مسدود می کنند، آنژیوپلاستی کمک می کند تا این انسداد ها از بین بروند. بعد از انجام آنژیوپلاستی، لازم است تمام اقدامات لازم در جهت سلامت قلب از جمله تغذیه و ورزش مناسب انجام شود. ورزش کردن عموماً بخش مهمی از بهبود طولانی مدت آنژیوپلاستی می باشد. اما لازم است که در انتخاب نوع و میزان ورزش بسیار دقت کرده و با انتخابی هوشمندانه گامی مؤثر در بهبود و جلوگیری از بروز مشکلات قلبی برداشت.

ورزش بلافاصله بعد از آنژیوپلاستی

1- زیر نظر پزشک ورزش کنید.

مدت زمان ورزش کردن بعد از آنژیوپلاستی منحصر به فرد بوده و به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. پس اگر ورزشکار هستید و شرایط شما ایجاب می کند که بعد از آنژیوپلاسی ورزش کنید، حتماً دستوالعمل آن را از پزشک خود دریافت کنید و به هیچ وجه رویه ی فرد دیگری که آنژیو کرده است را دنبال نکنید و یا خودسرانه طبق معمول گذشته به ورزش ادامه ندهید.

2- حداقل یک تا دو روز بعد از آنژیوپلاستی استراحت کنید.

اگر چه آنژیو پلاستی عمل قلبی نبوده و چندان جدی هم نمی باشد، اما نیازمند استراحت و بستری شدن به مدت یک شب در بیمارستان و چندین روز در منزل می باشد. اگر چه توصیه ی پزشکان متفاوت است، اما به طور کلی بهتر است یک تا دو روز پس از آنژیوپلاستی استراحت داشته و از انجام فعالیت هایی مانند بلند کردن اشیاء سنگین، انجام حرکات ایروبیک و هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش ضربان قلب می شود، جلوگیری کرد. همچنین خانم ها توجه داشته باشند که حداقل تا دو روز به انجام کارهای منزل نپردازند و از بیرون رفتن و خرید کردن جلوگیری کنند.

3- یک برنامه ی بازتوانی قلب ترتیب دهید.

بهتر است اگر تا قبل از آنژیوپلاستی ورزش نمی کردید، پس از آن برای انجام ورزش وقت گذاشته و سرمایه گذاری کنید. می توانید برای بازتوانی قلب و جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر برنامه های مخصوص افرادی که حمله ی قلبی یا آنژیو داشته اند را از پزشک دریافت کرده و آن ها را دنبال کنید. اما در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انجام این ورزش ها ندارید خودتان دست به کار شوید.

1 ورزش بعد از آنژیوپلاستی قلب

4- ابتدا با فعالیت های روزانه شروع کنید.

بعد از گذشت دو روز، کارهایی را انجام دهید که ضربان قلب را درگیر کرده و آن را به نوسان بیندازد. پس به زندگی روزمره ی خود بازگردید و فعالیت هایی مانند پیاده روی (البته در هوایی پاک و بدون آلودگی)، خرید، باغبانی و انجام کارهای منزل را شروع کنید. ابتدا انجام همین کارها کافیست و از انجام کارهای سنگین و فعالیت هایی که نیاز به انرژی زیادی دارند خودداری کنید. در واقع شما باید فعالیت های خود را به مرور زمان افزایش دهید.

5- همیشه همراه با فردی برای انجام فعالیت های روزانه به بیرون بروید.

از آنجایی که بعد از آنژیوپلاستی و شروع ورزش و فعالیت، احتمال درد در ناحیه ی قفسه سینه و گیجی افزایش می یابد، بسیار مهم است که به هیچ وجه تنها نبوده و تا مدتی برای انجام فعالیت ها دوست و همراهی در کنارتان باشد تا در صورت بروز مشکل سریعاً اقدام کرده و اتفاق ناگواری برای شما به وجود نیاید. ضمناً سعی کنید زمانی که برای انجام فعالیت بیرون می روید، از منزل خود خیلی دور نشوید. از آنجایی که احتمال بروز هرگونه مشکلی وجود دارد، بهتر است به منزل خود نزدیک باشید.

ورزش بعد از گذشت مدت طولانی از آنژیوپلاستی

1- با گرم و سرد کردن بدن شروع کنید.

اگر چه گرم و سرد کردنِ بدن ورزش محسوب نمی شود، اما مؤلفه ی خاصی از ورزش است که در سلامت قلب بسیار اهمیت دارد. گرم کردن باعث افزایش ضربان قلب به صورت یک روند آهسته و گرم شدن عضلات می شود. در نتیجه به عضلات اجازه می دهد بیشترین حرکت را داشته باشند. مثلاً قبل از دویدن، چند دقیقه ای را پیاده روی کنید تا بدن و قلب آماده ی دویدن شوند.

سرد کردنِ بدن هم پروسه ای مانند گرم کردن داشته و به همان میزان اهمیت دارد. مدت زمان انجام آن 5 تا 10 دقیقه طول می کشد. این عمل نیز باعث می شود ضربان قلب و فشار خون به طور طبیعی به حالت نرمال برگردد.

2 ورزش بعد از آنژیوپلاستی قلب

2- بیشتر مواقع 30 دقیقه در روز پیاده روی کنید.

مطالعات نشان می دهد یکی از ورزش های عالی و ایمن برای بیماران قلبی و خصوصاً کسانی که آنژیوپلاستی کرده اند، پیاده روی 30 دقیقه ای در روز می باشد. در صورتی که نمی توانید ورزش کنید حداقل یک روز در میان 30 دقیقه پیاده روی را داشته باشید. در صورتی که محدودیتی برای ورزش کردن ندارید حتماً سعی کنید از ورزش های گفته شده استفاده کنید.

3- ورزش های هوازی مانند دو، دوچرخه سواری و شنا انجام دهید.

• دو آهسته: اگر چه به نظر می رسد این ورزش جزء آن دسته ورزش هایی است که ضربان قلب را به شدت افزایش می دهد، اما جزء ورزش های قلبی انتخاب شده است که می توانید همیشه آن را انجام دهید. از طرفی دوِ آهسته کالری بیشتری نسبت به دو سرعت سوزانده و به تناسب اندام و در نتیجه سلامت قلب کمک می کند.

• شنا: شنا کردن هم جزء ورزش های قلبی است که تمام بدن را درگیر می کند. در واقع آب به متعادل سازی ضربان قلب کمک می کند. اما دقت داشته باشید که در انجام آن زیاده روی نکنید.

• دوچرخه سواری: اگر چه دو چرخه سواری تأثیر چندانی برای قلب ندارد، اما در صورت امکان می توان آن را طی دوره های مختلف انجام داد.

3 ورزش بعد از آنژیوپلاستی قلب

4- یوگا انجام دهید.

یوگا یکی از ورزش های توصیه شده بعد از به وجود آمدن هر مشکلی در بدن می باشد. چرا که تأثیر بسزایی در سلامت فرد خصوصاً بعد از انجام اعمالی مانند آنژیوپلاستی دارد. از مزایای خوب یوگا آرامش گرفتن و تخلیه ی استرس است که در سلامت قلب بسیار مؤثر می باشد. بهتر است هفته ای یک تا دو بار و هر بار به مدت 45 تا 60 دقیقه یوگا انجام شود. فقط توجه داشته باشید که اگر قبلاً یوگا انجام نمی داده اید، هم اکنون باید از سطح مبتدی آن شروع کرده تا از فشار آمدن به قلب پیشگیری شود.

4 ورزش بعد از آنژیوپلاستی قلب

فن تریکس مطالعه مقالات زیر را به شما پیشنهاد می دهد.

>>> درمان خانگی آریتمی قلبی <<<

>>> روش های مقابله با حمله قلبی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا