کودک

چگونه از کودکان و نوزادان دارای پوست حساس مراقبت کنیم؟

به دلیل اینکه بسیاری از کودکان پوست بسیار لطیف و حساسی دارند، مستعد ابتلا به سوزش و تحریکات پوستی هستند. البته لکه لکه شدن یا تغییر رنگ پوست کودک در اثر تغییر دما، گریه کردن و برخورد با سطوح و جسم خارجی تقریباً تا یک سالگی طبیعی است و جای نگرانی ندارد. ولی کودکان و نوزادانی که پوست بسیار حساسی دارند، برای حفظ سلامت و جلوگیری از هرگونه آسیب به پوستشان، به مراقبت های بیشتری احتیاج دارند.

برای کودکان با پوست حساس:

1- از محصولات مراقبتی پوست که دارای عطر و رایحه هستند به هیچ وجه استفاده نکنید.

مواد شیمیایی مورد استفاده برای تولید این رایحه ها یکی از علل اصلی واکنش های آلرژیک و تحریکات پوستی بوده و ممکن است پوست کودک را به شدت تحریک کند. به دنبال محصولاتی باشید که برچسب هایپوآلرژنیک (Hypoallergenic) داشته باشد.

2- از صابون های آنتی باکتریال یا ضد باکتری استفاده نکنید؛ زیرا می تواند حاوی ترکیبات مضری مانند تریکلوسان باشد. به جای آن شوینده های بچه را جایگزین کنید.

اکثر اوقات برای شستن کودک احتیاجی به شوینده نیست. بنابراین سعی کنید تا جایی که ممکن است برای دلبندتان از شوینده ها استفاده نکنید.

3- به جای دستمال مرطوب بچه از دستان خودتان و مقداری آب گرم استفاده کنید.

اصلاً نیازی به لایه برداری و کشیدن دستمال و لیف محکم روی پوست بچه نیست. سلول های پوست به مرور زمان خود به خود جدا می شوند. شستشوی ملایم پوست کودک با آب و دست تنها چیزی است که نیاز دارید. مگر اینکه پوست بچه چرک باشد. در این موارد می توانید از توپ های پنبه ای استفاده کنید. برای نوزادان دو تا چهار هفته می توانید از دستمال های بدون الکل و بدون عطر (ترجیحاً دستمال های مرطوب دست ساز و ارگانیک) استفاده کنید. اما حتماً حساسیت و واکنش پوست نوزاد به دستمال را در نظر داشته باشید. با این حال آب گرم و توپ پنبه ای بهترین گزینه است.

4- به یاد داشته باشید که دفعات شستشوی نوزاد را کاهش دهید.

همچنین در مورد نوزادان اصلاً نیازی به استفاده از صابون و شامپو ندارید و تنها آب گرم کافی است. نوزاد مواد دفاعی طبیعی و موثری روی پوست دارد که شستشوی مداوم باعث از دست رفتن این محافظ می شود. مدت زمان شستشو باید بسیار کوتاه باشد تا چربی پوست کودک از بین نرود. معمولاً کمتر از 20 دقیقه.

– پوست انسان به طور طبیعی چرب است. این چربی ماده ی محافظی بوده که تمام پوست را حفظ می کند. نباید آن را آلودگی تلقی کرده و دائماً شست.

5- برای کودک از لباس هایی با الیاف طبیعی استفاده کنید. الیاف نخی و کتان به پوست اجازه ی تنفس می دهند.

مطمئن شوید که لباس برای کودک تنگ نباشد، روی پوست او کشیده نشده و ساییدگی ایجاد نکند. کودک را در لباس زیاد نپیچید، اجازه دهید پوست نفس کشیده و به صورت طبیعی خنک باشد.

1 مراقبت از کودکان دارای پوست حساس

6- برای شستشوی لباس های کودک از شوینده های مخصوص کودکان با پوست حساس استفاده کنید.

می توانید خودتان در منزل فوم شستشوی کودک بسازید.

7- پوشک بچه را زود به زود عوض کنید.

در غیر این صورت پوست حساس کودک به سرعت سوخته و زخم می شود. بسته به سن کودکان هر 6 تا 12 ساعت یکبار باید پوشک آن ها عوض شود. هر بار پاهای کودک را با آب ولرم و پنبه تمیز کنید.

درصورت گرم بودن هوا کودک را بدون پوشک در آفتاب بخوابانید تا پاهایش خشک شود. پوشک نکردن دائمی کودکان، خطر سوختگی و تحریکات پوستی کودکان با پوست حساس را کاهش می دهد.

2 مراقبت از کودکان دارای پوست حساس


برای اطلاع از نحوه جلوگیری سوزش ادراری پای کودک و چگونگی تست قدرت جذب مارک های پوشک بچه به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> چگونه از سوزش ادراری پای بچه جلوگیری کنیم؟ <<<

>>> چگونه قدرت جذب مارک های مختلف پوشک بچه را تست کنیم؟ <<<


8- کهیر ناشی از آلرژی های غذایی را در نظر داشته باشید.

برخی از تحریکات پوستی ممکن است ناشی از غذایی باشد که کودک می خورد. پس غذایی که به کودک می دهید و واکنش های پوستی او را زیر نظر بگیرید.

9- پوست کودک را از نور خورشید دور نگه دارید.

برای کودک بسیار کوچک نمی توان از کرم ضد آفتاب استفاده کرد پس او را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید. بعد از اینکه کمی بزرگ شد با مشورت پزشک برایش ضد آفتاب مناسب تهیه کنید.

3 مراقبت از کودکان دارای پوست حساس

همچنین می توانید برای مراقبت از پوست صورت کودکان، خودتان در منزل ماسک های مخصوصی برای آن ها بسازید. مقاله زیر در وب سایت فن تریکس طرز ساخت ماسک مخصوص صورت کودکان را به شما آموزش می دهد.

>>> طرز ساخت ماسک مراقبت از پوست صورت کودکان <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا