تغذیهکودک

چگونه بدانیم کودک در روز چه میزان شیر باید بخورد؟

مقدار مناسب و کافی شیر در شبانه روز برای نوزادان

عدم داشتن شیر کافی، مسئله ای رایج در بین مادران است که اغلب بابت این موضوع گله مند هستند و واقعاً نمی دانند باید با آن، چه کنند. همچنین این نگرانی را همیشه با خود به دنبال دارند که آیا میزان شیرِ لازمِ روزانه را برای کودک خود فراهم می کنند یا خیر؟ در مقابل بعضی از مادران این مشکل را نداشته اما باز هم اطلاعات کافی درباره ی میزان دریافت شیرِ هر روز کودک ندارند. ممکن است سؤالاتی راجع به تغذیه ی کودک در ذهن مادران به وجود آید. سؤالاتی شبیه به اینکه آیا بچه هایی که در طول شبانه روز مدت زمان زیادی را به خواب می روند و فواصل شیر خوردنشان زیاد است، به اندازه ی نیازشان تغذیه می شوند یا خیر.

1 میزان شیر برای کودک

مادرانی که از شیشه و شیر خشک برای تغذیه ی کودک خود استفاده می کنند به راحتی می توانند میزان شیر را اندازه گیری کرده و با فرمول شیردهی که کودک در طول روز به آن نیاز دارد، تطبیق دهند. اما مادرانی که شیر خودشان را به فرزندشان می دهند، سیستمی برای اندازه گیری ندارند. پس چگونه باید فهمید که آیا مقدار شیری که کودک در طول یک روز دریافت می کند برایش کافی بوده و کم یا زیاد نیست؟

اگر چه مقدار شیر موجود در سینه ی مادر قابل اندازه گیری نیست اما، راه های دیگری برای دانستن این مسئله وجود دارد.

نشانه های زیر را در نظر داشته باشید تا مطلع شوید که آیا کودک شیر کافی دریافت می کند یا خیر.

افزایش وزن بهترین نشانه ایست که گویای دریافت شیر کافی می باشد.

در اولین روزهای زندگی نوزاد، افزایش 10 درصدی وزن برای نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند کاملاً طبیعی است که پس از گذشت چند روز، ثابت خواهد شد. این روند نشان دهنده ی تغذیه ی طبیعی و به اندازه ی کودک است. البته اگر افزایش وزن با سرعت زیادی پیش برود، نشان از تغذیه ی بیش از حد و وجود مشکلاتی است. در صورتی هم که سرعت افزایش وزن کودک به کندی پیش رود و یا اصلاً تغییری در آن به وجود نیاید، به معنی عدم دریافت شیر کافی می باشد.

دیگر نشانه ها

– یک کودک سالم، در حالت بسیار خوب و طبیعی باید هر دو تا 3 ساعت یکبار یا روزانه 8 تا 12 بار شیر بخورد. کم و زیاد شدن این مقدار برای کودک مشکل آفرین خواهد شد.

– بعد از گذشت 5 روز از تولد، نوزاد باید حداقل 6 تا 8 بار در طول روز ادرار داشته باشد.

– شیر دادن زمانی برای کودک کافی و مناسب است که صدای بلع آن توسط کودک شنیده شده و شیر در دهان کودک مشاهده شود.

– قبل از شیر دادن به کودک، احساس سنگینی در سینه های مادر وجود دارد. این در حالی است که بعد از شیر دادن و تخلیه ی شیر مادر، احساس سبکی و آرامی در سینه ها به وجود خواهد آمد.

– کودک بعد از تغذیه احساس خوشنودی و رضایت داشته و به آرامی و بدون مشکل بین هر بار شیر خوردن به خواب می رود.

مدفوع

اولین مدفوع دفع شده توسط نوزاد مکونیوم نام دارد که غلیظ، چسبنده، سیاه یا سبز تیره می باشد. نوزادان حداقل یک یا دو بار در طول روز و به مدت دو روز این نوع مدفوع را دفع می کنند. بعد از دفع کامل مکونیوم، مدفوع به رنگ زرد مایل به سبز شده و بعد از آن زرد خردلی می شود که ممکن است دانه هایی در آن دیده شود که مربوط به همان شیر مادر یا شیر خشک است.

نوزاد، در اولین هفته های تولدش باید روزانه دو بار یا بیشتر مدفوع داشته باشد. البته الگوی مدفوع و دفع آن در کودکان بسیار متفاوت است و بعد از گذشت مدتی تغییر می کند. به طوری که بعضی کودکان بعد از گذشت یک ماه یک پوشک در روز نیاز دارند، برخی هر چند روز یکبار و برخی دفع مدفوعشان حتی هفته ای یکبار می باشد که کاملاً طبیعی است. شیر مادر تغذیه ای بسیار عالی بوده که هضم آن بسیار آسان است. بنابراین برای برخی کودکان مدفوع زیادی را ایجاد نمی کند. پس این گفته که کیفیتِ تغذیه ای کودک را از روی مدفوع آن می توان فهمید عملاً رد می شود.

جهش رشد نوزاد

اگر به کودک به خوبی و منظم شیر داده شود و مراقبت های لازم از او به صورت کاملاً عالی صورت گیرد، اما اوضاع به طور ناگهانی و بی دلیل به هم بریزد و راضی کننده نباشد، نگران نشوید و مشکل را در تغذیه ی کودک نیابید. ممکن است این تغییر ناگهانی به دلیل جهش رشد نوزاد باشد.

همه ی کودکان منحصر به فرد بوده و جهش رشدی را در زمان های مختلفی تجربه می کنند. اما چیزی که اغلب در بیشتر نوزادان رایج بوده، 10 روزگی، 3 هفتگی، 6 هفتگی، 3 ماهگی و 6 ماهگی می باشد. در طول مدت زمان جهش رشدی، کودک بیشتر از هر زمان دیگری شیر می خورد که اغلب، تنها چند روز طول می کشد. پس نیاز رشدی او را تأمین کرده و از پرخوری او نگران نباشید.

خواب شبانه روز

کودک تا سن دو ماهگی باید هر 2 تا 3 ساعت یکبار حتی در طول خواب شبانه بیدار شده و شیر بخورد. بعضی کودکان بعد از گذشت دو ماه، مدت زمان بیشتری را در شب خوابیده و این میزانِ تغذیه کمتر می شود. البته باز هم در این مورد کودکان با هم تفاوت دارند. زیرا بعضی کودکان در طول شب نمی خوابند و شیر می خورند، اما برخی مدت زمان طولانی را خوابیده و تنها یک یا دو بار در طول خواب شبانه، درخواست شیر می کنند. بنابراین فرمول خواب شبانه نیز نشانه ای برای دانستن خوب تغذیه شدن کودک نیست.

مراقبت های سلامت

در کنار همه ی نشانه های گفته شده که در منزل می توانید از آن ها بهره مند شوید، پیگیری جلسات مراقبتی که در مراکز بهداشتی انجام می شود را جدی بگیرید.

بهترین روش کنترل سلامت کودک و اطمینان از آن از هر جهت و به ویژه تغذیه ای، مراقبت هایی است که در مراکز بهداشتی توسط متخصصان صورت می گیرد.

در صورت مشاهده ی نشانه های زیر در نوزادتان حتماً به پزشک مراجعه کنید:

– نوزاد میلی به شیر نداشته و به درستی شیر نمی خورد.
– نوزاد زیاد می خوابد و برای شیر خوردن بیدار نمی شود.
– ادراری زرد تیره، صورتی یا قرمز داشته و با وجود گذشت 5 روز از تولد کمتر از 6 بار در روز ادرار می کند.
– کودک گریه می کند، سینه را مک زده و با وجود خوردن شیر، باز هم نشانه های گرسنگی در او وجود دارد.

موارد گفته شده علائمی است که نشان می دهد کودک به اندازه ی کافی شیر دریافت نمی کند. پس برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل، هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

همچنین باید بدانیم که شیردهی به کودک چه مدت زمانی باید به طول انجامد. برای اطلاع از آن به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> مدت زمان مناسب شیردهی به نوزاد <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
verywellfamily




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
4 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
نسیمه

سلام.ممنون مطالب مفیدی بود.من به علت که شیرم کمبودبچمم سیرنمیشدهمش گریه میکردبهش شیرخشک دادم سینه روول کردالان سینم خیلی میخاره دردمیکنه لطفاراهنمایم کنیدچکارکنم

المیرا

سلام دوست عزیز. به احتمال خیلی زیاد شیر تو سینه خشک شده و باعث التهاب و خارش شده. اگه دیگه نمیخای به بچه شیر بدی باید تحمل کنی تا کامل شیر خشک بشه و خارش از بین بره. البته توصیه میکنم اگه خارش طولانی مدت شد حتما به پزشک مراجعه… بیشتر بخوانید.

تینا کرمی

به نظر من هم به خاطر انسداد سینه ست. برای رفع انسداد و مشکل خارش بهتره به بچه شیر بدی و ترغیبش کنی که حتما سینه رو بگیره حتی اگه شیر خیلی کمه. در کنار شیر خشک از شیر خودتم تغذیه کنه هم برای سلامتی خودت و هم بچه خیلی… بیشتر بخوانید.

مدیر فن تریکس

با سلام. برای آشنایی با چگونگی رفع انسداد سینه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.
“با مشکل انسداد مجاری شیر در پستان چه کنیم؟”
https://fantricks.com/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B4%DB%8C%D8%B1/

دکمه بازگشت به بالا