روانشناسیکودک

7 درسی که کودکان به ما می آموزند

همه ی ما انسان ها ممکن است به چشم دیده و تجربه کرده باشیم که کودکان بسیاری از کارها را به طور طبیعی صحیح انجام می دهند؛ درصورتی که بزرگسالان با افزایش سن، کاملاً آن ها را فراموش می کنند. بزرگسالان بیشتر وقتشان را صرف آموزش اصول و قواعد به فرزندانشان می کنند؛ اما متوجه نیستند که خودشان هم می توانند درس هایی را از آن ها بیاموزند.

به طور کلی کودکان اغلب سالم تر از بزرگسالان هستند، شاید این موضوع به خاطر وجود عادت های طبیعی سالم در آن ها بوده که آن ها را متفاوت از دیگران می کند. با ما در فن تریکس همراه باشید تا با درس هایی که می توان از کودکان بیاموزید آشنا شوید.

بزرگسالان چه درس هایی را می توانند از کودکان بیاموزند؟

1 درس هایی که کودکان به ما می آموزند

1- چرت می زنند.

خواب برای سلامتی بسیار اهمیت داشته و بسیاری از بزرگسالان به اندازه ی کافی نمی خوابند. بدن، خود را در طول خواب ترمیم و بازیابی می کند. مطالعات نشان داده است که حتی یک شب دیر خوابیدن، می تواند دوره ی پیش دیابت را ایجاد کند. یکی از دلایلی که کودکان نسبت به بزرگ ترها سالم ترند، این است که در طول شب بیشتر خوابیده و در طول روز چرت می زنند.

بیایید بیاموزیم که خواب را در اولویت قرار داده و همان قدر به آن اهمیت دهیم که به کافی بودن خواب بچه هایمان اهمیت می دهیم. به یاد داشته باشیم که خواب نقش مهمی در جوان ماندنمان دارد.

2- جنب و جوش دارند ولی ورزش نمی کنند.

کودکان ورزش نمی کنند و باشگاه هم نمی روند؛ اما جنب و جوش داشته و کیلومترها می دوند. بسیاری از حرکات کاربردی که در باشگاه ها آموزش داده می شود را کودکان دائماً به صورت طبیعی انجام می دهند.
یکی دیگر از کارهایی که کودکان آن را برای طولانی مدت انجام نمی دهند اما ما همیشه در حال انجام آن هستیم، نشستن است. امروزه مطالعالتی وجود دارد که نشان می دهد نشستن طولانی مدت بسیار بد و مشکل آفرین بوده و حتی تمرین و ورزش نیز نمی تواند عواقب آن را جبران کند.

کودکان سخت کار (بازی) کرده و سخت نیز می خوابند. اما ما بزرگ ترها دائم می نشینیم، حرکت و جنب و جوش کافی نداشته و هیچگاه ضربان قلبمان را بالا نمی بریم؛ که این موضوع برای سلامتی بسیار بد است.

در واقع می توان گفت، کودکان حرکت هایی موثر و کارا که بسیار برای سلامتی و طول عمر مفید است را دارند. جست و خیز دارند، چهار دست و پا بالا رفتن از جایی را بلدند، می پرند و تمامی حرکت هایی که کلید سلامتی بدن است را می دانند. در حالی که فردی که مثلاً آقای وزنه برداری است، هیچگاه نمی تواند همه ی این حرکات را با هم انجام دهد.

چیزی که باید بیاموزیم این است که دائماً و با سرعتی بالا در حرکت باشیم؛ اما تمرکزمان ورزش کردن نباشد.


همچنین برای اطلاع از نحوه مراقبت از آسیب کودکان هنگام چهاردست و پا رفتن به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> مراقبت از آسیب کودکان هنگام چهاردست و پا رفتن <<<


3- کودکان بلدند احساساتشان را ابراز کنند.

بزرگسالان، احساساتی که نگران و استرسی شان می کند را پنهان می کنند، اما کودکان برخلاف بزرگسالان، به راحتی و به قول معروف آنچه در دلشان است را بروز می دهند.

کودکان ناراحتی را در خود نگه نداشته و اگر صدمه ای دیده یا عصبانی، غمگین و ناراحت شدند، با گریه آن را از وجودشان پاک می کنند. زمانی هم که شادند، لبخند زده و می خندند. در روابط اجتماعی نیز بی ریا و با دلی پاک با همه خو می گیرند. شاید هم همین عامل است که همه کودکان را دوست داشته و با آن ها ارتباط برقرار می کنند.
زمانی که دیگران با آن ها صحبت می کنند، به خوبی به آن ها گوش داده و لبخند را با لبخند پاسخ می دهند. حتی گاهی باعث می شوند بزرگسالان نیز احساساتشان را بروز دهند.

بزرگ ترین درسی که به بزرگ تر ها می دهند، این است که با قلبی پاک در لحظه زندگی می کنند.

4- زمانی که گرسنه اند غذا می خورند.

قبل از اینکه احساس گرسنگی و طلب غذا به کودکان آموزش داده شود، خودشان آن را یاد می گیرند؛ زیرا احساس گرسنگی کاملاً ذاتی است. زمانی که گرسنه باشند حتی اگر وقت صرف غذا نباشد، غذا می خورند؛ به عکس زمانی که گرسنه نباشند، حتی اگر وقت غذا باشد نیز غذا نمی خورند. این کار عادتی بسیار سالم است که اگر غذاهای مفید و مغذی در آن گنجانده شود، اصلاً جای نگرانی ندارد.

ما هم به عنوان بزرگسال باید به این عادت توجه داشته باشیم. یعنی به صدای بدنمان گوش داده و زمانی که گرسنه ایم، غذا بخوریم و زمانی که گرسنه نیستیم از خوردن غذا خودداری کنیم.

5- همیشه در حال یادگیری هستند.

هر کسی که یک کودک 4 ساله دارد، می داند که کودکان دائماً در حال سوال پرسیدن هستند. جالب است بدانید که کودکان 4 ساله به طور متوسط در طول روز 400 سوال می پرسند. البته این یک شیوه ی طبیعی یادگیری آن هاست؛ اما کنجکاوی و شوق و اشتیاق آن ها برای یادگیری را نیز نشان می دهد. متاسفانه ما بزرگ ترها فکر می کنیم مثلاً یادگیری یک مهارت یا زبان جدید و یا حتی نواختن آلات موسیقی، فقط مختص جوان ترهاست.

6- نترس هستند.

همه ی مادرانی که یک کودک یک ساله دارند، می دانند که کودکان تا چه حد نترس و بی باکند. برای دیدن، یاد گرفتن و حرکت کردن هیچ ابا و ترسی ندارند. هر چیزی را پرت کرده و در هر جایی قدم می گذارند. دائماً هم ذکر لب والدین “نیوفتی”، “یواش”، “مواظب باش” و … است.

همان طور که این مقاله “فواید و مزایای قرار گرفتن کودک در موقعیت خطرناک” بیان می دارد، قرار گرفتن در موقعیت های خطرناک و مواجهه با خطر بسیار مفید است. بنابراین این موضوع را هم در کودکانمان و هم در خودمان، تقویت و تجربه کنیم.

7- از چیزهای کوچک بسیار لذت می برند.

حتماً تجربه کرده اید که وسیله ای بسیار کوچک و شاید از نظر ما بسیار بی ارزش تا چه اندازه کودکان را خوشحال کرده و تا چه اندازه از آن لذت می برند. اگر ما بزرگسالان نیز بیاموزیم از اتفاقات یا چیزهای کوچک زندگی مان نهایت لذت را برده و ارزش معنوی اتفاقات و ابزار زندگی مان را از ارزش مادی آن ها بیشتر بدانیم، قطعاً زندگی مان زیباتر و لذت هایمان افزون تر خواهد شد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا