سلامت

چگونه با روش های طبیعی و خانگی سی آر پی CRP خون را کاهش دهیم؟

سی آر پی یا پروتئین واکنشی سی، ماده و در واقع پروتئینی طبیعی است که توسط کبد تولید می شود. افزایش مقدار CRP به طور کلی باعث افزایش التهاب در بدن شده که ممکن است منجر به بیماری های قلبی شود. سطح CRP بدن تحت تأثیر ژنتیک، سبک زندگی، رژیم غذایی و سموم محیطی قرار دارد. بنابراین با مدیریت کردن این عوامل می توان آن را کاهش داد. پس برای اطلاع از روش های کاهش سطح سی آر پی CRP بدن با فن تریکس همراه باشید.

کاهش سی آر پی بدن با تغییر در رژیم غذایی

1- مصرف چربی های سالم را افزایش دهید.

چربی های سالم مانند اسیدهای چرب امگا 3 و اسید آلفا لینولنیک می توانند به کاهش التهاب که مسبب افزایش سطح CRP هستند، کمک کنند.

– با مصرف دانه ها، آجیل ها و روغن های گیاهی فرآوری نشده، مقدار بیشتری آلفا لینولنیک اسید دریافت کنید. با روغن طبیعی زیتون یا کانولا غذا طبخ کنید و میان وعده هایی حاوی کنجد و گردو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

– انواع ماهی هایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند را مصرف کنید. ماهی قزل آلا، ماهی سالمون و ساردین گزینه های خوبی می باشند. سعی کنید 3 بار در ماه، ماهی بخورید.

1 طرز کاهش سطح سی آر پی CRP خون

2- میوه و سبزیجات بیشتری بخورید.

اکثر میوه ها و سبزیجات نیز مانند چربی های سالم، سرشار از ویتامین ها و سایر مواد مغذی هستند که خاصیت ضد التهابی در بدن دارند.

– میوه ها و سبزیجات حاوی پلی فنول هستند. پلی فنول نوعی آنتی اکسیدان است که می تواند به بهبود سلامت کلی قلب و عروق کمک کند.

– پوست میوه ها را نکنید تا از مزایای میوه ها حداکثر استفاده را ببرید. پوست اکثر میوه ها و سبزیجات بیشتر از گوشته ی آن ها حاوی فیبر غذایی است و فیبر نیز می تواند به کاهش CRP کمک کند.

3- فیبر بیشتری مصرف کنید.

افرادی که رژیم های غذایی غنی از فیبر مصرف می کنند تقریباً 63 درصد کمتر از کسانی که مقادیر نامناسب فیبر می خورند، دچار CRP بالا می شوند.

2 طرز کاهش سطح سی آر پی CRP خون

4- از ادویه های ضد التهابی بیشتری استفاده کنید.

گفته می شود که زنجبیل و زردچوبه به کاهش التهاب در بدن کمک می کنند و از این طریق باعث کاهش سطح سی آر پی می شوند. حداقل یک یا دو بار در هفته، غذایی حاوی ادویه های گفته شده میل کنید.

5- شکلات تلخ بخورید.

مقادیر متوسط شکلات تلخ می تواند سطح CRP را پایین بیاورد اما دقت داشته باشید که مضرات مصرف زیاد آن، بیشتر از مزایای آن است. برای به دست آوردن نتیجه ای مطلوب، دو بار در هفته 20 گرم شکلات تلخ بخورید.

– هنگام انتخاب شکلات به دنبال انواعی باشید که حداقل از 70 درصد کاکائو تشکیل شده باشند. شکلات نیمه شیرین و شیرین فواید و مزایای شکلات تلخ را ندارند.

– خوردن شکلات تلخ در مقادیر کمی که گفته شد می تواند به کاهش حدود 20 درصدی سطح CRP کمک کند.

6- از مصرف غذاهایی که باعث افزایش التهاب می شوند خودداری کنید.

مواد غذایی فرآوری و تصفیه شده و غذاهای تهیه شده با آن ها می توانند آسیب رسان باشند. از غذاهای تهیه شده با مقادیر زیادی آرد و شکر تصفیه شده خودداری کنید. همچنین باید از مصرف روغن های گیاهی تصفیه شده نیز خودداری کنید.

3 طرز کاهش سطح سی آر پی CRP خون

تغییر در سبک زندگی جهت کاهش CRP

1- به طور منظم ورزش کنید.

ورزش سبک می تواند به کاهش التهاب و سطح CRP کمک کند. علاوه بر این می تواند باعث کاهش وزن شده که در کاهش CRP موثر است. فقط دقت داشته باشید که اعتدال را رعایت کرده و بیش از حد ورزش نکنید. سعی کنید با سرعت ثابت به مدت 30 تا 45 دقیقه تقریباً پنج روز در هر هفته ورزش هایی مانند پیاده روی سریع، دوچرخه سواری و شنا انجام دهید.

– دقت داشته باشید که اگر اضافه وزن دارید وزنتان را کاهش دهید.

4 پایین آوردن CRP‌خون

2- دقت داشته باشید که تنها کاهش وزن کافی نیست.

در واقع اگرچه کاهش وزن مهم است اما انجام آن به روش اصولی و صحیح نیز به همان میزان اهمیت دارد. زیرا برخی رژیم های غذایی کاهش وزن می توانند وزن را کم کنند اما در حقیقت باعث افزایش سطح CRP می شوند.

– رژیم غذایی های دارای کربوهیدرات پایین و چربی بالا مثل رژیم اتکینز می توانند سطح CRP را افزایش دهند. در واقع تداوم استفاده از یک چنین رژیم هایی برای چند ماه می تواند CRP را تا 25 درصد افزایش دهد.

– به طور کلی رژیم های غذایی که چربی و کربوهیدرات های پیچیده کمی دارند بسیار بهتر می باشند. مخصوصاً اگر با ورزش منظم همراه شوند، که مزایای آن ها بسیار برجسته تر خواهد بود.

5 پایین آوردن CRP‌خون

3- سیگار را ترک کنید.

استعمال سیگار باعث سخت شدن دیواره شریان ها می شود که این امر ممکن است التهاب را افزایش داده و سطح CRP شما را نیز بالا ببرد.

4- به اندازه کافی بخوابید.

سعی کنید هر شب بین هفت تا هشت ساعت بخوابید. خواب کمتر از شش ساعت می تواند التهاب را افزایش دهد. علاوه بر این، خواب بیش از حد نیز می تواند باعث افزایش CRP شود. افرادی که به طور مرتب هرشب بیش از هشت ساعت می خوابند بیشتر از افرادی که فقط هفت تا هشت ساعت می خوابند دچار التهاب می شوند.

5- ریلکس کنید و آرامش داشته باشید.

وجود هورمون های استرس اضافی می تواند باعث شود بدن مواد شیمیایی التهابی بیشتری آزاد کند که معمولاً باعث افزایش سطح CRP می شود. اختصاص زمان هایی برای استراحت و ریلکس کردن می تواند باعث کاهش هورمون های استرس و CRP شود.

– سعی کنید هر روز حداقل 15 دقیقه مدیتیشن کنید، تنفس عمیق انجام دهید، یک حمام آرامش بخش بگیرید یا به موسیقی آرام بخش گوش دهید یا برای هر فعالیتی که شما را به آرامش می رساند وقت بگذارید.

مقالات پیشنهادی فن تریکس…

>>> چگونگی کاهش سطح ESR <<<

>>> نحوه کاهش سطح گلوبولین خون <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا