روانشناسی

چگونه قدردان خود بوده و خود را تحسین کنیم؟

قدردانی، تحسین و ارج نهادن به دیگران بسیار آسان است و ما آن را بارها و بارها در زندگی تجربه کرده ایم. اما خوب است بدانیم که ما نیز به اندازه ی همان انسان ها لیاقت قدرانی از خود را داریم؛ چرا که ویژگی های خوب و قابل تحسین در وجود ما نیز هست. قدردانی و تحسین خود باعث افزایش اعتماد به نفس، آرامش، شادی و امید به زندگی می شود.

چگونه برای خود ارزش قائل شویم؟

  • در مورد خود و دیگران نگرش مثبتی داشته باشیم.
  • برای قدردانی از همه ی چیزهای خوبی که در زندگیمان داریم، تمرین کنیم.
  • ویژگی های مثبت شخصیت خود را شناخته و آن ها را در آغوش بگیریم.
  • تاثیر مثبت خود بر زندگی دیگران را در نظر بگیریم.

با ما همراه باشید تا با راه های بیشتری برای قدردانی از خود آشنا شوید.

راه های قدردانی از خود

1 تحسین و قدردانی از خود

1- شناخت ضعف و قدرت خود

لیستی از قدرت های شخصیتی خود و همه ی چیزهای ریز و درشتی که در آن بهترین هستید تهیه کنید. مثلاً صبوری، شوخ طبع بودن، دارا بودن مهارت های تحلیلی، دست و دل باز بودن و حتی درست کردن غذایی خاص. لیست را دوباره خوانده تا بدانید چقدر از خوبی هایتان را فراموش کرده بودید و تا چه حد می توانید تاثیر خوب روی دیگران و دنیای اطرافتان داشته باشید.

لیستی از نقاط ضعفتان نیز تهیه کنید. چیزهایی که در مورد شخصیتتان دوست ندارید و فکر می کنید ویژگی های منفی هستند. سعی کنید این ضعف ها را با دیدی مثبت برای خود تفسیر کنید. مثلاً اگر زیاد حرف می زنید به خود بگویید که “من با این کار قدرت بازگو کردن نظراتم را دارم”، “من انسان بسیار حساسی هستم و با دیگران همدلی می کنم”.

2- با خود صادق باشید.

برای قدرانی و قبول داشتن خود، باید بدانید که چه کسی هستید. این کار باعث می شود ارزش های شخصیتی خود را بهتر شناخته که در قدردانی از شخصیتتان کمکتان می کند. فکر کنید چه چیزهایی برایتان ارزش دارد. آن ها را بنویسید تا بدانید چه زمانی به خود ارج نداده و ارزش ها و عقایدتان را زیر پا می گذارید.

3- خود را با دیگران مقایسه نکنید.

این کار باعث می شود خودتان شخصیت خودتان را تحقیر کرده و باعث ناامیدی و ناراحتی می شود. سعی کنید خود را با گذشته تان مقایسه کرده تا رشد خودتان را اندازه گیری کنید. به عنوان مثال، در مورد زندگی 10 سال پیش خود فکر کنید. آیا تغییر کرده است؟ آیا با مهارت های جدید، روابط اجتماعی جدیدی را به دست آورده اید یا الگوهای زندگی ناکارآمد زندگی را پشت سر گذاشته اید؟ اگر احساس می کنید که رکود داشته اید، به جای تحقیر خود راه هایی را برای ایجاد تغییرات مثبت در زندگی انجام دهید. آینده ی خود و آنچه که می خواهید باشید را تصور کرده و در راه رسیدن به آن تلاش کنید. تلاش در راه رسیدن به یک هدف به شما کمک می کند برای خودتان ارزش قائل باشید.

4- ریسک کنید.

اگر نسبت به خودتان حس خوبی ندارید، به جای اینکه خود را محکوم کرده و سعی کنید از شخصیتتان فرار کنید، وارد این چالش شده و با پیمودن راه های مختلف و انجام ریسک هایی به مقابله با آنچه که در شخصیتتان ناراحتتان می کند بپردازید. غلبه بر چالش ها قدرتتان را به رخ کشیده و باعث می شود بیشتر خود را تحسین کنید.

5- مجله ی قدردانی از خود بسازید.

سعی کنید چیزهای مثبتی که در زندگیتان وجود دارد را در دفترچه ای ثبت کنید. مرور هر روزه ی آن ها باعث می شود چیزهای مثبت در زندگیتان دائماً پیش رویتان بوده و دائماً قدردان خود و خداوند باشید. چیزهایی که به شما حس مثبت داده و به خاطر آن خدا را شاکرید را هر روز در این دفترچه نوشته و از آن به عنوان وسیله ای تحسین برانگیز استفاده کنید.

6- برای قدردانی از خود به دنبال چیزهای مادی نباشید.

چرا که این چیزها نمی توانند ما را تا آخر عمر شاد نگه دارند. به جای آن، به دنبال تحقق درون خود و داشتن روابط معنا داری با دیگران باشید. این گونه ارزش خود را بیشتر دریافته و بیشتر خود را تحسین می کنید. مثلاً به جای اینکه پول خود را صرف خریدن چیزی کنید که بعد از چند روز دیگر لذت اولیه را برایتان نخواهد داشت، به گردش و تفریح با دیگران اختصاص دهید و برای خود و دیگران خاطره بسازید.

7- با خودتان مهربان باشید.

اغلب مردم، آن مهربانی و احترامی که برای دیگران قائل می شوند را به خود ندارند. پس خود شفقت ورزی را تمرین کرده و همانطور که با دوست خود مهربان هستید، با خود نیز مهربان باشید. مثلاً اگر اشتباهی مرتکب شدید به جای ضرب و شتم و سرزنش خودتان، به گونه ای با خود رفتار کنید که در این شرایط با دوستانتان رفتار می کنید. به خود بگویید جبران می کنم و دیگر آن را تکرار نمی کنم.

8- برای قدردانی از خود در لحظه زندگی کنید.

این کار به شما آرامش می دهد، چرا که شما را از تمرکز بر گذشته، استرس، تردید آینده، قضاوت ها و افکار منفی دور می کند.

برای اطلاع بیشتر در رابطه با “حل مشکلات به وسیله قوه تخیل” به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> حل مشکلات به وسیله قوه تخیل <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا