سلامت

چگونه میزان هورمون پروژسترون را به طور طبیعی در بدن افزایش دهیم؟

اگر سطح هورمون پروژسترون بدن شما کم است اصلاً نگران نشوید! چرا که نگرانی، خود، عاملی برای کاهش میزان این هورمون در بدن می باشد. استرس حاد و مزمن (Chronic Stress)، می تواند سطح هورمون پروژسترون بدن را کاهش دهد. بنابراین، استرس خود را مدیریت نمایید تا بتوانید سطح پروژسترون را به حالت طبیعی بازگردانید. مصرف غذاهای سرشار از منیزیم، ویتامین B6 و روی نیز در بازگرداندن مقدار پروژسترون مفید هستند. از آنجایی که کبد با متابولیزه کردن هورمون ها، نسبت درستی از هورمون پروژسترون به استروژن را ایجاد می کند، پس با مراقبت از کبد و حفظ سلامتی این اندام نیز می توانید به افزایش سطح پروژسترون بدن خود به طور طبیعی، کمک کنید.

افزایش پروژسترون با کاهش استرس حاد و مزمن

1- هر هفته به مدت 150 دقیقه ورزش یا نرمش کنید.

تحقیقات ثابت کرده اند که ورزش منظم می تواند استرس های شدید را کاهش دهد. 5 روز از روزهای هفته را هر روز به مدت 30 دقیقه، پیاده روی یا دوچرخه سواری کنید یا بدوید.

• پیاده روی، شنا یا انجام یک ورزش تخصصی نظیر فوتبال، راه عالی برای کاهش استرس و بالتبع آن، افزایش پروژسترون است.

1 افزایش پروژسترون

2- در کلاس یوگا ثبت نام کنید.

چرا که یوگا روی ارتباطات ذهنی بدن تمرکز دارد و به همین خاطر یک روش عالی برای کاهش استرس است. بهتر است 3 روز در هفته را به کلاس یوگا بروید. حتی می توانید در خانه نیز یوگا را تمرین کنید.

3- هر روز به مدت 10 تا 15 دقیقه، تمرینات مدیتیشن انجام دهید، دعا کرده و با خدا راز و نیاز کنید.

با انجام این کارها می توانید اضطراب، افسردگی و دیگر مشکلات سلامت روانی را مدیریت کنید. قبل از اینکه روزتان را شروع کنید یا در پایان روز، در یک جای ساکت و دنج بنشینید و 10 تا 15 دقیقه مدیتیشن کنید یا با خدای خود صحبت کنید.

با انجام مدیتیشن در محل کار نیز استرس خود را کاهش دهید.

2 افزایش پروژسترون

4- با دوستان و اقوام خود رفت و آمد کنید و ارتباط داشته باشید.

صحبت ها و دیدارهای رو در روی دوستان یا اقوام می تواند هورمونهایی را آزاد کند که سبب کاهش استرس می شوند. بنابراین، حتی اگر بسیار هم پرمشغله هستید، حتماً هفته ای 30 دقیقه الی یک ساعت از وقتتان را به صحبت های رو در رو با دوستان یا فامیل و خانواده اختصاص دهید.

– همچنین بدانید که بوی تن افرادی که دوستشان داریم باعث کاهش استرس ما می شود.

• البته حواستان باشد از معاشرت با افرادی که استرستان را زیاد می کنند، پرهیز نمایید.

5- حتماً در هفته، سرگرمی داشته باشید.

سرگرمی های مورد علاقه نیز می توانند تا حد خیلی زیادی، استرس های مزمن را کاهش دهند. حداقل یک ساعت در هفته را برای خواندن کتاب دلخواه، گوش دادن به موزیک، یا رفتن به یک کلاس مورد علاقه اختصاص دهید. اگر تاکنون سرگرمی خاصی نداشته اید، اکنون وقت آن رسیده است که یک سرگرمی عالی برای خود تدارک ببینید. زمان هایی که استرس دارید، خود را به سرگرمی مورد علاقه خود مشغول کنید؛ مثلاً فیلم نگاه کنید، نقاشی بکشید یا … .

3 افزایش پروژسترون


برای اطلاع بیشتر در رابطه با کاهش استرس به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه کاهش هورمون استرس در بدن <<<


6- حداقل 7 ساعت در شب بخوابید.

کمبود خواب می تواند استرس و اضطراب را تشدید کند. علاوه بر داشتن حداقل 7 ساعت خواب شبانه، سعی کنید هر شب در ساعت مشخصی بخوابید. برای داشتن یک خواب آرام و مناسب، قبل از خوابیدن از انجام کارهایی مانند خوردن قهوه که سبب اختلال در خواب می شوند پرهیز کنید. پیش از خواب، با کارهایی مثل کتاب خواندن، دوش گرفتن یا گوش دادن به یک موزیک آرام، ریلکس نمایید.

• برای نمونه، سعی کنید هر شب ساعت 10 تا 11 بخوابید و هر صبح ساعت 6 تا 7 بیدار شوید.

• احساس خستگی می تواند دلیلی برای افزایش استرس و اضطراب شما باشد.

افزایش پروژسترون با خوردن مواد غذایی مفید

1- غذاهای سرشار از منیزیم بخورید.

منیزیم، به تجزیه استروژن اضافی بدن کمک می کند. مواد غذایی غنی از منیزیم شامل روغن منیزیم، اسفناج، لوبیا، کدو، تخمه ی کدو تنبل، ماهی خال خالی، برنج قهوه ای، شکلات تیره با حداقل 70 درصد کاکائو می باشد. گنجاندن این خوراکی ها در وعده های غذایی، به افزایش طبیعی میزان پروژسترون بدن کمک می کند.

4 افزایش پروژسترون

2- مواد غذایی سرشار از ویتامین های B6 و C مصرف کنید.

ویتامین B6 با تأثیر روی کبد، سبب کاهش استروژن بدن شده و ویتامین C، باعث افزایش پروژسترون می شود. با مصرف غذاهای غنی از ویتامین های B6 و C، سطح پروژسترون بدن به صورت طبیعی افزایش می یابد.

• مواد غذایی سرشار از ویتامین B6 عبارتند از: گوشت قرمز لخم، گردو، غلات، موز، لوبیا و اسفناج.

• مواد غذایی غنی از ویتامین C عبارتند از: کلم بروکلی، کلم پیچ، گل کلم، کلم، فلفل دلمه ای، پرتقال و کیوی.

3- سطح رویِ بدنتان را افزایش دهید.

روی نیز مانند ویتامین C، سطح پروژسترون بدن را افزایش می دهد. خوراکی هایی نظیر گوشت قرمز لخم، صدف های چروک پخته شده، جوانه گندم، کدو تنبل و تخمه کدو و بادام هندی منابع غنیِ روی هستند.

5 افزایش پروژسترون

4- خوراکی های غنی از L-آرژینین (L-arginine) بخورید.

L-آرژینین، به بهبود گردش خون در برخی اندام ها نظیر تخمدان (تولیدکننده پروژسترون) کمک می کند تا عملکرد بهتری داشته باشند. با خوردن غذاهای سرشار از L-آرژینین می توانید به تخمدان هایتان کمک کنید تا پروژسترون بیشتری تولید کنند.

• مواد غذایی غنی از آرژینین عبارتند از: بوقلمون، مرغ، سالمون یا ماهی آزاد، تن ماهی، عدس، تخمه کدو و بادام زمینی.

افزایش پروژسترون با تصفیه و پاکسازی کبد

1- آب کافی بنوشید.

آب، در تجزیه و از بین بردن سموم بدن به کبد، کمک می کند. مردان باید روزانه 3.7 لیتر آب بنوشند در حالی که مقدار مصرف پیشنهادی آب روزانه برای زنان 2.7 لیتر می باشد. نوشیدن آبی کافی در روز، با کمک به عملکرد کبد، سطح استروژن و پروژسترون بدن را متعادل نگه می دارد.

• از مصرف نوشیدنی های الکلی و با قند زیاد مثل نوشابه، آبمیوه های صنعتی و نوشابه های انرژی زا بپرهیزید.

6 افزایش پروژسترون

2- هر صبح، یک لیوان آب گرم به همراه کمی آبلیمو مصرف کنید. با این کار، سم زدایی کبد در صبح شروع می شود.

3- 1 تا 2 بار در هفته، با آبِ سبزی های خام، شربت درست کرده و میل نمایید.

این کار، آب و عناصر غذایی مورد نیاز کبد را برای پاکسازی بدن، فراهم می کند. برای این کار می توانید از کلم، گل کلم، کلم بروکسل، خیار، هویج، چغندر و سبزیجات دارای برگ سبز استفاده کنید.

• برای بهتر شدن طعم نوشیدنی هایتان می توانید از یک عدد سیب یا سبزی هایی نظیر نعناع یا جعفری همراه با دیگر سبزی ها استفاده کنید.

7 افزایش پروژسترون

4- مواد غذایی سرشار از پتاسیم بخورید.

پتاسیم، به پاکسازی و تصفیه کبد کمک می کند. سیب زمینی شیرین، موز، اسفناج، چغندر، رب گوجه فرنگی و لوبیا نمونه هایی از مواد غذایی غنی از پتاسیم هستند.

5- مصرف غذاهای فرآوری شده را محدود کنید.

غذاهای فرآوری شده حاوی مواد سمی زیاد نظیر چربی های اشباع، شکر تصفیه شده و روغن های هیدروژنه هستند. این عناصر در کبد تجمع یافته و عملکرد کبد را بسیار کاهش می دهند. بنابراین بیش از یکبار در هفته از مصرف فست فودها، غذاهای آماده، غذاهایی با شکر، نمک و چربی بالا پرهیز کنید.

8 افزایش پروژسترون

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
11 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
هلن

سلام دوستان تمام موارد بالا را تایید میکنم ، خوردن موز کیوی و لبو رو توصیه میکنم و نداشتن استرس ، والبته هر طور شده باید پریود بشید ، وعلت اصلی پریود نشدن ترشح نشدن هورمون پرژسترون در تخمدان میباشد ، و پاکسازی کبد رو هم توصیه میکنم ، اونهایی… بیشتر بخوانید.

نیره

عزیزم یه گروه تلگرامی هست بنام داروخانه طب سنتی از دکترخیری من فقط عضو هستم و تا کنون از داروهاشون استفاده نکردم ولی میبینم که خیلیها حتی مشکلی عین شما هم داشتن درمان شدن، دوست داشتی سرچ کن تلگرام و عضو شو شاید نتیجه داد،خدا رو چه دیدی🙏🏻

ریحانه

حجامت و زالو،امتحان کن

سمانه

سلام مطلاب خیلی مفید و کاربردی
اما ی نکته هم من اضافه کنم تجربه شخصی که مواد غذایی با طبع گرم بیشتر بخورید و تخمدانها رو گرم نگه دارید من ناباروری رو با گرمی شکست دادم و پلی کیستیک رو کنترل کردم
از دود عنبر نسا هم غافل نشید

پریسا

عالی بود مطالبتون

نوری هستم

سلام ممنون از مطالب مفیدتون که خیلی به درد من خورد من می خواستم پنج ستاره بدم که سه ستاره ثبت شد
عذر خواهی میکنم

زینب

تشکر میکنم بابت مطالب عالی شما میدونم جواب میده میرم برای امتحان …..۵ ستاره کمه

سمیرا

من میخواستم نمره ۵ بدم به مطلبتون ولی یک ثبت شد 🙁

عالی بود عالی … ممنونم از زحمتتون و عذر میخوام بابت نمره اشتباهم.. کاش میشد عوضش کرد

Mona

سلام
برای منم همین اتفاق افتاد
کاش قابلیت ادیت داشت

بسیااار ممنون از مطالب مفیدتون

فاطمه

عالی بود

Azin

ممنون از مطالب مفیدتون. چه مولتی ویتامینی پیشنهاد میدین که روی و ب۶ و ویتامین سی و ارجنین رو داشته باشه برای افزایش پروژسترون؟

دکمه بازگشت به بالا