تغذیهسلامت

طرز تهیه دمنوش چای مامان مناسب دوران شیردهی

تهیه چای مامان مناسب دوران شیردهی

بسیاری از زنان در دوران شیردهی ترس ها و نگرانی هایی در مورد نوع تغذیه خود دارند. به خصوص که مصرف برخی مواد غذایی در دوران شیر دهی و بارداری ممنوع می باشد. از طرفی حذف برخی مواد غذایی و به خصوص نوشیدنی ها برای دو سال شیردهی واقعاً سخت است. به ویژه اگر در نه ماه بارداری نیز از آن ها استفاده نشده باشد.

1 طرز تهیه دمنوش چای مامان

چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی ما ایرانی هاست. اما برخی مادران ترجیح می دهند در دوران شیردهی از آن استفاده نکنند، و چون شیردهی به تغذیه ای بسیار مغذی و دریافت کالری و مواد غذایی مفید نیاز دارد، نوشیدنی بهتری را جایگزین آن کنند.

نوشیدنی ها و دمنوش های گیاهی زیادی وجود دارد که مصرف آن ها در دوران شیردهی هیچ منع و خطری ندارد. اما در نوشیدنی که ما قصد آموزش آن را داریم و آن را ” چای مامان ” نامیده ایم، سعی کرده ایم با یک تیر دو نشان زده و علاوه بر ساخت یک نوشیدنی ساده جایگزین چای،تا حد امکان مواد لازم و مغذی که یک مادر شیرده به آن احتیاج دارد را نیز در یک دمنوش بگنجانیم. چرا که فرزند پروری برای یک مادر واقعاً سخت، طاقت فرسا و خسته کننده می باشد. به همین دلیل لازم است مادر در کنار لذت بردن از تماشای فرزندش و بودن در کنار او، از خودش نیز مراقبت کرده و خود را تغذیه و تقویت کند. یعنی تا حد امکان در دوران شیردهی و بارداری خواب کافی و رژیم غذایی مغذی داشته باشد.

” چای مامان ” حاوی مقادیری ویتامین، مواد معدنی و گیاهانی است که می تواند شیر مادر را تقویت کرده و از آن محافظت کند. این دم نوش اگر با چند نوع کلوچه و کیک نیز آماده شود، میان وعده ای دلنشین برای ضعف ها و گرسنگی های معمول دوران شیردهی خواهد بود.

بنابراین این ترکیبات مفید و مغذی را برای تهیه این چای آماده کنید:

برگ تمشک قرمز: که حاوی مقادیر بالایی ویتامین سی، منیزیم و پتاسیم است و استفاده از آن برای سلامت هورمون ها نیز بسیار توصیه می شود.

– گزنه: حاوی مقادیر بالایی کلروفیل و مواد معدنی موثر است که گفته می شود سلامت مجاری ادراری را تضمین می کند.

– شنبلیله: که به عنوان ادویه به همراه ادویه کاری در اکثر مناطق جهان استفاده می شود. شنبلیله حاوی پتاسیم، ویتامین C و دیوسژنین است. همچنین این ترکیب برای افراد شیرده بسیار مفید بوده زیرا باعث افزایش شیر مادر می شود.

– رازیانه: منبع آهن، فولات و ویتامین C است و به بهبود هضم نیز کمک می کند. برخی از ماماها ادعا می کنند که اضافه کردن رازیانه به ” چای مامان ” می تواند باعث کاهش مشکلات گوارشی یا کولیک در کودک شود.

شبدر یا یونجه یا همان آلفا آلفا: که به عنوان پدر همه ی گیاهان شناخته شده و سرشار از ویتامین C ،K و کلروفیل است. این گیاه در ترکیبات مولتی ویتامین نیز استفاده می شود.

بابونه: گیاهی که تقریباً مورد علاقه ی اکثر افراد است. آرام بخش بوده و خواب راحت را برای نوزاد و مادر به ارمغان می آورد.

– قاصدک: منبع عالی ویتامین A، C، D و B می باشد و همچنین مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، روی، پتاسیم، منگنز، مس، کولین، کلسیم، بور و سیلیکون را داراست.

همه ی این گیاهان را می توانید به راحتی در عطاری ها بیابید.

توجه داشته باشید که مصرف برخی از این گیاهان گفته شده، در دوران بارداری توصیه نمی شود. بنابراین این چای را فقط با مشورت پزشک و پس از به دنیا آمدن نوزاد مصرف کنید.

مواد لازم

½ پیمانه برگ تمشک قرمز
¼ پیمانه برگ آلفا آلفا یا همان یونجه
½ پیمانه گزنه (حتما خشک باشد)
¼ پیمانه تخم شنبلیله
¼ پیمانه تخم رازیانه
¼ پیمانه گل های خشک شده ی بابونه
¼ پیمانه برگ قاصدک

طرز تهیه

1- همه ی مواد گفته شده را با هم مخلوط کرده و در شیشه ای نگهداری کنید. برای تهیه ی چای یا دمنوش، یک قاشق غذا خوری از این گیاهان را به دو فنجان آب در حال جوش اضافه کرده و 10 تا 15 دقیقه هم بزنید.

2- مخلوط را از صافی رد کرده و نوش جان کنید.

3- مقدار بیشتری نیز می توانید تهیه کرده و آن را در یخچال نگهداری کنید. این دمنوش را می توانید به صورت سرد و گرم میل کنید.

توجه داشته باشید که با این مقدار مواد گفته شده می توانید 36 فنجان دمنوش تهیه کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا